1 542 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Köpt tomt med V/A
Hej! Vi är 5 familjer som köpt varsin tomt med vatten och avlopp till tomtgräns. Det skulle ingå en borrad brunn/tomt. Säljaren kontaktade oss efter en provborrning och sa att det skulle räcka med ett borrhål för alla hushåll. Det fanns mycket och bra vatten sa han. Vi godtog då detta och skrev ett nytt kontrakt . Några månader senare flyttade vi in i vårt nybyggda hus och märkte att vatten var odrickbart och luktade illa. Vi pratade då med försäljaren som sa till oss att spola mycket vatten. 2 veckor senare var det ännu inte bättre så vi skickade ett bakteriologiskt prov. Det visade tjänligt.. Skickade sedan in ett kemiskt prov som visade tjänligt med 6 anmärkningar. Bl.a var kloridhalten 550mg/l och flouridhalten 3,5mg/l. Så det visade sig att inte vattnet var så bra som säljaren sa. Det vattnet vi har fått förstör pga salthalten maskiner, blommor och går inte att dricka. Alltså ett obrukbart vatten till ett hushåll. Vad har säljaern för skyldighet angående vattenkvaliten då han säljer tomt med vatten och avlopp? Hur ska man lösa detta problem och hur ska vi gå vidare? / Törstiga
Har säljaren lovat "bra" vatten så är detta inte uppfyllt om salthalten är 0.5 %. Det är inte drickbart. Sedan är frågan om man kan hålla honom till det muntliga löftet.
Vatten är ju tyvärr ett problem här på Gotland, och även om ni får rätt så måste problemet lösas.
Vi hämtar dricksvatten i dunkar och håller tummarna för att maskinerna inte skall rosta alltför snabbt.
Ett alternativ är osmotisk avsaltning, men det kostar en vacker slant. Ett annat KAN vara att korta borrhålet något för att slippa inträngande havsvatten. Just där vi bor går det inte att borra mycket djupare än 12 m sedan blir det salt. På större djup riktigt salt, ca 3% (jrf Östersjöns 1%).
Vatten är ju tyvärr ett problem här på Gotland, och även om ni får rätt så måste problemet lösas.
Vi hämtar dricksvatten i dunkar och håller tummarna för att maskinerna inte skall rosta alltför snabbt.
Ett alternativ är osmotisk avsaltning, men det kostar en vacker slant. Ett annat KAN vara att korta borrhålet något för att slippa inträngande havsvatten. Just där vi bor går det inte att borra mycket djupare än 12 m sedan blir det salt. På större djup riktigt salt, ca 3% (jrf Östersjöns 1%).
Klicka här för att svara