2 484 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Skorstensinsats isär. Dolda fel?
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Hej. Har nu bott i huset sedan Augusti i år och fick hit sotaren för ca 2 månader sedan. Han sa då att för några årsedan hade han filmat skorstenen då han inte kom igenom när han sotade och såg då att röret gått isär. Men nu hade han inga problem att sota och hade tyvärr ingen kamera med sig att kontrollera med.
Jag som då jobbar med bla tv-inspektion av rörledningar plockade med en kamera ifrån jobbet och filmade skorstenen nerifrån pannrummet och såg att detta INTE var åtgärdat, utan att 4m uppåt låg rören isär ca 80%.
Borde inte varit några problem att klandra förra ägarna om det inte vore så att det är ett dödsbo, och det är förra ägarinnans söner som sålt huset. Enligt sotaren går det under min undersökningsplikt att kontrollera skorstenen och pga det har jag inte gjort något tidigare. Men efter att ha pratat med en om detta påstår han att det är upp till säljarna att motbevisa att de inte visste om det. Tycker det känns som en ganska självklar sak att de vetat om det då deras mamma bodde i huset ensam och bör ju med all sannolikhet ha talat om det för dom, samtidigt som de ställt sig tveksamma till att man bör elda i den gamla pannan som sitter medan andra "fackmän" sagt att det är absolut inga problem att elda i den pannan trots åldern.
Hur skall jag göra? Har jag någon rätt på min sida?
Mvh Andreas
Jag som då jobbar med bla tv-inspektion av rörledningar plockade med en kamera ifrån jobbet och filmade skorstenen nerifrån pannrummet och såg att detta INTE var åtgärdat, utan att 4m uppåt låg rören isär ca 80%.
Borde inte varit några problem att klandra förra ägarna om det inte vore så att det är ett dödsbo, och det är förra ägarinnans söner som sålt huset. Enligt sotaren går det under min undersökningsplikt att kontrollera skorstenen och pga det har jag inte gjort något tidigare. Men efter att ha pratat med en om detta påstår han att det är upp till säljarna att motbevisa att de inte visste om det. Tycker det känns som en ganska självklar sak att de vetat om det då deras mamma bodde i huset ensam och bör ju med all sannolikhet ha talat om det för dom, samtidigt som de ställt sig tveksamma till att man bör elda i den gamla pannan som sitter medan andra "fackmän" sagt att det är absolut inga problem att elda i den pannan trots åldern.
Hur skall jag göra? Har jag någon rätt på min sida?
Mvh Andreas
har de sållt huset under friskrivningsklausul? Är ju det vanligaste med dödsbon och då kan man inget klaga på om man inte undersökt vid köpet.
Dock fult om de visste om det men inget sade.
Dock fult om de visste om det men inget sade.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Oavsett om detta kan gå som dolt fel eller ej, så har troligen dödsboet nu skiftats (jag antar att säljaren var dödsboet, inte arvingarna?). I å faal finns det ingen att kräva, dödsboet uphör att existera vid skiftningen. Var det bara dödsbet m sålde, eller var även änkan med som säljare?
Om arvingarna som sålde kände till detta så är det tänkbart att de var skyldiga att uppge det, men jag är långt ifrån säker på om de är skyldiga att informera om det. Troligen inte.
Det faktum att olika "experter" säger att man kan elda, eller att man kan inte elda. Innebär även att säljarna kan hävda att detta överhuvudtaget inte är ett fel.
Om arvingarna som sålde kände till detta så är det tänkbart att de var skyldiga att uppge det, men jag är långt ifrån säker på om de är skyldiga att informera om det. Troligen inte.
Det faktum att olika "experter" säger att man kan elda, eller att man kan inte elda. Innebär även att säljarna kan hävda att detta överhuvudtaget inte är ett fel.
Det är inte alls självklart . Du har fått en osäker svar på frågan om pannan är duglig att elda i utan att fråga/undersöka varför säljaren var osäker. Säljaren har i alla fall inte garanterat att det går att elda i pannan. Brist i undersökningen?andreas_gbg_ skrev:
gaia
Ja brist i undersökningen, även om det är långsökt här. Men i verkligheten är det inte långsökt att kolla med sotaren. M a o glöm återigen det där med dolt fel.
Som tips för andra köpare så kan jag tipsa om att be om ett tillägg i kontraktet hos mäklaren (om sådan) så att inga inskränkingar råder rörande eldning och skorstenskanaler. Använde det själv senast med Swedbank som mäklare och noll problem att föra in den klausulen. Klausuler är ofta inte så svåra att få in om de är vettiga.
/Kent
Som tips för andra köpare så kan jag tipsa om att be om ett tillägg i kontraktet hos mäklaren (om sådan) så att inga inskränkingar råder rörande eldning och skorstenskanaler. Använde det själv senast med Swedbank som mäklare och noll problem att föra in den klausulen. Klausuler är ofta inte så svåra att få in om de är vettiga.
/Kent
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Det var arvingarna som sålde huset, att han ställde sig tveksam till att elda var enligt honom för att pannan var 26-27 år gammal. Då sa mäklaren, "Nej för fan, dessa gamla saker kan man elda hårt i hur länge som helst".
Känner inte till någon friskrivningsklausul. Jaja, ska ringa mäklaren efter helgerna och reda ut detta.
Kanske kan någon försäkring täcka detta?
Känner inte till någon friskrivningsklausul. Jaja, ska ringa mäklaren efter helgerna och reda ut detta.
Kanske kan någon försäkring täcka detta?
Pannan är gammal?
Skorstenen är gammal?
Vid fråga om det går att elda var sönerna osäkra?
mäklaren ("andra "fackmän"") hävdar att gamla pannor/skorstenar aldrig går sönder?
Jag har svårt att tro att det skulle vara ett dolt fel, även tveksam att nån försäkring skulle täcka detta.
/ATW (som skrapade handen mot en gammal spik idag och behöver avreagera sig)
Skorstenen är gammal?
Vid fråga om det går att elda var sönerna osäkra?
mäklaren ("andra "fackmän"") hävdar att gamla pannor/skorstenar aldrig går sönder?
Jag har svårt att tro att det skulle vara ett dolt fel, även tveksam att nån försäkring skulle täcka detta.
/ATW (som skrapade handen mot en gammal spik idag och behöver avreagera sig)
Redigerat av moderator:
man brukar alltid ha en friskrivningsklausul på dödsbol. detta för att de som säljer inte kan garantera nåt.
Står det med i papprena måste du undersöka allt.
Står det med i papprena måste du undersöka allt.
Klicka här för att svara
