Sommartorparn skrev:
Och hur ofta händer det? Om risken vore stor skulle det väl inte finnas någon svartjobbsmarknad för hantverkare?
Visst händer det.

Och om man vet vad konsekvenserna är, är det lättar att göra en egen avvägning.

Tack för alla många och långa svar! ;-)

Vi har varit i kontakt med Skatteverket och polisen nu. Polisen hänvisade oss till skatteverket. Skatteverket blev så klart väldigt intresserade. Eftersom att själva arbetstiden+körtid inte kommer upp över 10,000kr så kommer inte vi åka på att betala några extra avgifter vad som än händer. Däremot så ska vi redovisa jobbet i deklarationen. Om rörmokaren sen inte betalar det han ska till myndigheterna så är det hans problem enligt skatteverket.

Så det är ju jätte skönt att vi inte kan åka på nåt mer i allafall!

För att svara på några av era frågor: Detta var inte ett helg jobb som han kom blixt snabbt och åtgärdade. Vi fick vänta ett bra tag innan han kom och pluggade rören och sen gjorde han endel efter några veckor och sen ytterligare lite efter ca 2 månader. Så fort gick det inte. Sammanlagt så blev det 12 timmars arbetstid + att han hade en lärlig med sig så 12h där oxå.

Det som irriterar mig är att han har ljugit oss rätt upp i ansiktet och sen fortsatt att ljuga när vi har påtalat att han inte har firma. Och sen har han ju försökt blåsa oss, tagit för mycket betalt (angett dubbelt så mycket rör som har använts) m.m.

Nu har vi i allafall lyckats få ner fakturan lite genom att dra bort moms för arbetstiden och ta bort hälften av rören. Fast enligt honom så har han ju då varit snäll och det var mycket tjabbande innan vi kom fram till detta.

Bra att det löst sig för dig.

Själv är jag helt frågande till människors fräckhet. Att låtsas driva firma när man i själva verket har näringsförbud, att påstå att man har f-skatt när man inte har det, och till råga på allt ha en lärling med sig som på nära håll får lära sig hur en slipsten skall dras i arbetslivet är helt enkelt vansinne.

Jag kan förstå om två människor ömsesidigt gör upp om ett arbete och betalning si eller så sedan sker, men det här var en smula för häftigt även för min etik.

Jag håller fullständigt med.
Och för näringsförbud krävs lite mer ekonomiska oegentligheter än bara en konkurs. och denne har en "lärling" - undrar vad det är för metoder den får lära sig.....

gröngöling skrev:
Tack för alla många och långa svar! ;-)

Eftersom att själva arbetstiden+körtid inte kommer upp över 10,000kr så kommer inte vi åka på att betala några extra avgifter vad som än händer. Däremot så ska vi redovisa jobbet i deklarationen. Om rörmokaren sen inte betalar det han ska till myndigheterna så är det hans problem enligt skatteverket.

Det var en ny kunskap för mig, bra att veta.

Den där killen lär ju inte få många uppdrag nu när de nya ROTavdragen kommer, efter 1 Juli så måste han ju få ut halva sin arbetskostnad från skatteverket.

K
hempularen skrev:
Den där killen lär ju inte få många uppdrag nu när de nya ROTavdragen kommer, efter 1 Juli så måste han ju få ut halva sin arbetskostnad från skatteverket.
Det naturliga urvalet... bara bra om lite "patrask" kan städas bort från branschen, men tyvärr så kommer han nog lyckas lura en och annan till... förhoppningsvis får de irlänska stenläggarna också det riktigt svårt nu eftersom de inte innehar F-skattsedel.
Tyvärr är folk väldigt godtrogna.
Exempel: Trots alla skriverier och all info om dessa stenläggare på nätet så har jag under året fått ha två ordentliga övertalningskampanjer för att "rädda" nära och kära för att gå i fällan.
Lite offtopic, sorry...

Redigerat:
hempularen skrev:
Nu har jag visserligen inte plöjt igenom vad som gäller för ROT-avdraget denna gång, men är det inte så att hantverkaren får fullt betalt av mig precis som vanligt. Därmed är hans bit avslutad, och han har fått sina pengar fullt ut.
Sedan är det jag som får göra avdrag i deklarationen för arbetskostnaden, med fakturorna som underlag, och därigenom få tillbaka en del av utläggen genom reducerad skatt ?

Erkänner dock att jag svarar utan att ha satt mig in i exakt vad som gäller i denna omgång....

Från och med 1:a juli 2009 så är det som hempularen säger.

Hemmakatten
Måste erkänna att jag inte läst alla turer i hur ROT-avdraget kommer att fungera.

MEN, jag ser omedelbart ett problem i det som skrivits om att hantverkaren skall administrera och få ut halva arbetskostnaden från Skatteverket. För HUR skall entreprenören veta om kunden har eller inte redan har utnyttjat de 50.000 kr i skatteavdrag hos någon annan entreprenör.

Visst, man skulle kanske bli tvungen att vis upp något slags intyg från Skatteverket att avdraget inte är utnyttjat eller med hur mycket det är utnyttjat. Men ett sådant system är det en viss eftersläpning på. Man kan ju också anlita flera entreprenörer ungefär samtidigt (snickare, elektriker, rörmokare t.ex.) och hur kan den ena hantverkaren veta hur mycket de andra fakturorna går på?

En variant för hantering kan ju vara att om jag som kund gentemot hantverkaren hävdar mer avdrag än jag har rätt till, så kanske hantverkaren får ut pengarna, men att jag som kund sedan får krav från skatteverket med 40% straffpåslag, precis som för andra skattefiffel.

Det är ju trots allt ett avdrag som jag som skattebetalare är ansvarig för, både vad gäller beloppet och relevansen, det kan omöjligt vara så att hantverkaren skall behöva bedömma om jag har rätt till avdrag eller ej. Det är en myndighetsutövning att bevilja eller neka skatteavdrag.

Jag tror som hempularen. Men om det är smidigare än att ha det som idag vete tusan.

När man får jobbet gjort vet man ju inte heller om skatten räcker till för att få reduktionen.

Vilken soppa , jobbar själv som rörläggare , å jag har hört mycket om "svart jobb" , men detta låter ju för jäkligt , att han skulle ha en egen firma , med en lärling !!!!
låter mycket djärvt av rörisen att göra så där, men som jag vet är det inte lätt att hitta en röris i tid , särskilt om det har gått läck , då vill man ju ha hjälp så fort som möjligt !!!
kan ju straffa sig , om man inte kollar upp det juridiska , men hur lätt e det i stressen , och godtrogen som man är.
Men surt att vara den som förmedlade denna röriga rörläggare eller vad han är !!
Hoppas det löste sig bra för er till slut...

Inte för att försvara nån men en möjlig förklaring kan vara att "rörläggaren" har anlitat ett företag med F-skattesedel som då står för rubbet rörande sociala avgifter etc. Fullt lagligt då och inget fel skattemässigt eller juridiskt alls men däremot så bör man kolla upp hur det företaget hanterar ansvarsförsäkring.
Kan vara värt att kolla upp saker rörande detta förfarande med, om inget annat för att det kan bli rätt dyrt att inte kolla upp det...

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.