Hej!

Jag behöver lite hjälp med att förstå hur man gör med en lagfart.

Bakgrund:
Min mamma och pappa har tillsammans ägt sin villa, pappa avled för en tid sedan och nu är bouppteckningen efter honom äntligen klar. När begravningsbyrån ringde idag för att meddela att bouppteckningen var klar och godkänd av skatteverket frågade de om vi ville ha hjälp med lagfarten på huset. Det visade sig att det kostade en bra slant att få "hjälp" av dem så jag tänkte att det kan väl inte vara så svårt att fixa det där själv...

Så här sitter jag nu och har ingen aning om hur man går till väga. Vart vänder man sig? Vad kostar det? Vilka papper/intyg eller liknande behövs?

Målet är att huset enbart ska stå på min mamma.

Någon som kan räta ut mina frågetecken?
 
Hej, beklagar din fars frånfälle!

Det enklaste/billigaste är väl att ta hjälp av sin bank.
Annars kan man nog sköta detta på egen hand , se
http://www.oikeus.fi/uploads/vw3tsk6kup4.pdf
Grundavgiften, som gäller när inge köpeskilling utgår, som i ditt fall,
är 825 kr.

//KoW
 
Jag är inte helt säker på hur det förefaller vid dödsfall, men jag tror att din mamma skickar in ett brev till inskrivningsenheten att hon ska överta hela lagfarten. Bifogar dödsatesten från din pappa och något intyg på att dom varit gifta och eller något intyg på att hon ska ärva honom. Jag tycker inte det borde vara krångligare än så men jag är somsagt inte säker. Vid ett sådant här ärende så tar inskrivningsenheten endast en administrationsavgift på ca 800:- (under 1000:- i alla fall) och inte 1,5% beloppet som det vanligtvis är.

Att anlita någon som tar massa betalt tycker jag verkar i överkant då detta borde vara ett enkelt förfarande. Det finns förhoppningsvis någon här som är mer säker på förfarandet än jag även om jag tror att det inte är svårare än jag beskrivit ovan.
Du kan ju alltid ställa frågan till begravningsbyrån om det inte är så enkelt som jag beskrev och då borde dom om dom har något kurrage berätta om det är rätt eller fel och även informera hur det ska gå tillväga i fall jag har fel.

Beklagar även din pappas bortgång
 
Din mamma ska fylla i blanketten "Lagfartsansökan" och lämna in den tillsammans med bouppteckningen i orginal + en bestyrkt kopia. Bouppteckningen ska vara inregistrerad hos Skattemyndigheten och fastigheten ska i bouppteckningen vara angiven med sin officiella beteckning.

Beklagar också sorgen.
 
Tack för alla snabba svar, och för att ni alla beklagar min pappas bortgång!

Immobil:
Var får jag tag på blanketten "Lagfartsansökan" och vart ska jag slutligen lämna/skicka alla papper?
 
Redigerat:
Återigen; Tack!

Ibland känns det väldigt enkelt att tjäna några tusenlappar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.