1 161 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Banker och deras löften
Hej,
När vi valde vår bank för byggkredit så var det till stor del för de villkor de kunde ge oss angående om vi sedan lade vårt lån hos dem.
Dealen vi fick då var att om vi petade in 10% själva så skulle vi få 90% bottenlån och slippa topplånet, samt att det då inte skulle finnas något armoteringskrav. Det var lite viktigt för oss då vi kommer ha en del föräldrarledighet initialt och kanske kommer ha begränsat med armoteringskapital.
Jag ringde min bank igår och sökte min personliga bankman, och fick då svaret att hon hade slutat, men att jag hade blivit tilldelad en ny.
Ett litet sidospår här. Talar man inte om för sina kunder om deras kontaktperson slutar så att de vet vem de skall prata med nästa gång det finns behov? De verkade tycka att det var konstigt att jag ansåg det.
Nåväl, min nya kontakt på banken upplyser mig om att nu är det så dåliga tider att vi kan minsann inte alls lägga 90% i bottenlånet. Numera är det 75% botten och 25% topp som gäller, men dom kan sträcka sig till att lägga 85% i bottenlånet så att jag bara få 5% topplån. Det skulle i mitt fall innebära att jag får ett topplån på 125 000 som jag inte har kalkylerat med.
Kan dom göra så här? Gäller inte det löfte vi fick när vi skrev på byggkrediten? Som jag har förstått så gäller muntliga löften på samma sätt som ett skriftligt?
Notera att banken inte bestrider att vi har fått löftet utan enbart hävdar att det inte gäller längre.
Någon som vet vad som faktiskt gäller?
Maeckie
När vi valde vår bank för byggkredit så var det till stor del för de villkor de kunde ge oss angående om vi sedan lade vårt lån hos dem.
Dealen vi fick då var att om vi petade in 10% själva så skulle vi få 90% bottenlån och slippa topplånet, samt att det då inte skulle finnas något armoteringskrav. Det var lite viktigt för oss då vi kommer ha en del föräldrarledighet initialt och kanske kommer ha begränsat med armoteringskapital.
Jag ringde min bank igår och sökte min personliga bankman, och fick då svaret att hon hade slutat, men att jag hade blivit tilldelad en ny.
Ett litet sidospår här. Talar man inte om för sina kunder om deras kontaktperson slutar så att de vet vem de skall prata med nästa gång det finns behov? De verkade tycka att det var konstigt att jag ansåg det.
Nåväl, min nya kontakt på banken upplyser mig om att nu är det så dåliga tider att vi kan minsann inte alls lägga 90% i bottenlånet. Numera är det 75% botten och 25% topp som gäller, men dom kan sträcka sig till att lägga 85% i bottenlånet så att jag bara få 5% topplån. Det skulle i mitt fall innebära att jag får ett topplån på 125 000 som jag inte har kalkylerat med.
Kan dom göra så här? Gäller inte det löfte vi fick när vi skrev på byggkrediten? Som jag har förstått så gäller muntliga löften på samma sätt som ett skriftligt?
Notera att banken inte bestrider att vi har fått löftet utan enbart hävdar att det inte gäller längre.
Någon som vet vad som faktiskt gäller?
Maeckie
Banken har tyvärr rätt att värdera panten lite efter eget tycke och smak. Det är konkurrensen som styr dem där, inte någon egentlig lagstiftning (Om vi inte pratar abnormiteter, men det gör vi inte).
Det du kan göra är att kolla vad andra banker kan erbjuda, men något säger mig att det blir ungefär samma svar där.
Du kan kanske trösta dig med att vi har ett lågt ränteläge, och det är läge att amortera bort topplån i rätt så hög takt just nu, för att när räntan stiger kunna behålla samma månadskostnad, men amortera lite mindre.
Det du kan göra är att kolla vad andra banker kan erbjuda, men något säger mig att det blir ungefär samma svar där.
Du kan kanske trösta dig med att vi har ett lågt ränteläge, och det är läge att amortera bort topplån i rätt så hög takt just nu, för att när räntan stiger kunna behålla samma månadskostnad, men amortera lite mindre.
Tack för svaret Swetrot.
Du resonerar som jag.
Det som stör mig är dock att vi hade en muntlig överrenskommelse som dom drar sig undan från.
Man kan ju fråga sig om det hade gått att göra så om det hade varit jag som hade agerat som banken.
Inget att göra åt då
Maeckie
Du resonerar som jag.
Det som stör mig är dock att vi hade en muntlig överrenskommelse som dom drar sig undan från.
Man kan ju fråga sig om det hade gått att göra så om det hade varit jag som hade agerat som banken.
Inget att göra åt då
Maeckie
Handelsbanken? Hade tre olika kontakter utan att jag träffade nån. Inte ljud om att kontaktpersonen slutat.
Ett muntilgt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt så nej egentligen får banken inte göra så, problemet för dig blir att bevisa att avtalet fanns och sedan strida för att få igenom detta avtal i rätten. Inget att rekomendera då ert bygge kommer bli försenat bra många år.
Nu borde det ju dock vara så att räntorna har sjunkigt en del sedan ni fick ert avtal och att detta bör göra att ni ändå går jämt upp (om du slipper amortera) mot den kalkyl som ni hade när ni första gången diskuterade detta avtal.
- M
Klicka här för att svara