9 091 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Arv till barn
Sida 1 av 3
Exempel:
Ni är gifta makar, har en fastighet värd 10 miljoner, två barn. Paret har inga medel i övrigt.
Ena maken dör (låt oss säga att mannen avlider).. Jag antar att barnen ärver hälften av fastigheten 5 miljoner delat på två= 2,5 miljoner vardera.
Nu över till frågan;
1. Måste frun sälja av fastigheten för att göra upp räkenskaperna med barnen?
2. Dvs. har de rätt att kräva omedelbar reglering av arvet?
3. Kan barnen vänta och få sitt arv utbetalt först efter modern avlidit också.
4. (Finns det rentav en fjärde utväg, att barnen blir lagfarna ägare till 50%?)
Jag antar att detta är grundläggande juridik med tusentals år på nacken, och att det finns klart svar.
Min huvudfråga är om barnen indirekt kan tvinga modern att sälja; genom att dom kräver sin arvslott omedelbart.
Ni är gifta makar, har en fastighet värd 10 miljoner, två barn. Paret har inga medel i övrigt.
Ena maken dör (låt oss säga att mannen avlider).. Jag antar att barnen ärver hälften av fastigheten 5 miljoner delat på två= 2,5 miljoner vardera.
Nu över till frågan;
1. Måste frun sälja av fastigheten för att göra upp räkenskaperna med barnen?
2. Dvs. har de rätt att kräva omedelbar reglering av arvet?
3. Kan barnen vänta och få sitt arv utbetalt först efter modern avlidit också.
4. (Finns det rentav en fjärde utväg, att barnen blir lagfarna ägare till 50%?)
Jag antar att detta är grundläggande juridik med tusentals år på nacken, och att det finns klart svar.
Min huvudfråga är om barnen indirekt kan tvinga modern att sälja; genom att dom kräver sin arvslott omedelbart.
Du har gett ett fullgott svar! Ett svar jag hoppades på- annat vore galet.Fsve skrev:
Men då kan alltså kvarlevande make sälja av allt och festa upp hela förmögenheten.
Har lagen blivit ändrad nyss? Har för mig att det var annorlunda förr........
Nä... kvarlevande får inte sälja av och festa upp. De får sitta i orubbat bo och förvalta. Den dagen de säljer är det inte längre orubbat.
När det gäller sambos är det helt andra regler. Där skall barnen lösas ut och är de minderåriga så skall en extern förvaltare utses.
När det gäller sambos är det helt andra regler. Där skall barnen lösas ut och är de minderåriga så skall en extern förvaltare utses.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Kvarlevande make/maka får visst sälja av och festa upp. Om inget annat är reglerat i testamente ärver make/maka kvarlåtenskaperna med fri förfoganderätt. Det innebär att den kvarlevande fritt kan förfoga kvarlåtenskapen genom försäljning, förbrukning eller gåva - men ej testamente. Detta förutsätter ju dock att det inte finns några särkullbarn, som har rätt till sin laglott (hälften av arvslotten) när föräldern avlidit. I vissa fall kan dock efteravtagare kompenseras för väsentliga värdeminskningar i arvslotten (till exempel genom gåva).
konichiwa girl skrev:Kvarlevande make/maka får visst sälja av och festa upp. Om inget annat är reglerat i testamente ärver make/maka kvarlåtenskaperna med fri förfoganderätt. Det innebär att den kvarlevande fritt kan förfoga kvarlåtenskapen genom försäljning, förbrukning eller gåva - men ej testamente. Detta förutsätter ju dock att det inte finns några särkullbarn, som har rätt till sin laglott (hälften av arvslotten) när föräldern avlidit. I vissa fall kan dock efteravtagare kompenseras för väsentliga värdeminskningar i arvslotten (till exempel genom gåva).
???
Förutsättningen var när det fanns barn med i bilden. Dvs arvslotten. Den delen får inte efterlevande festa upp.
Arvslotten får inte testamenteras bort men den kvarlevande maken/makan kan mycket väl (och mycket lagligt) supa upp varenda krona så att det inte finns en spänn att ärva när denne avlider.Linnex skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja som jag förstår det så får den efterlevande konsumera upp hela "arvet", men inte testamentera eller skänka bort det.
Det skulle knappast gå att juridiskt bedömma skillnaden mellan en (dålig) förvaltning och konsumtion.
Det skulle knappast gå att juridiskt bedömma skillnaden mellan en (dålig) förvaltning och konsumtion.
Jag är just nu konfunderad
Dom hade gemensamma barn, och fastighet som båda ägde 1/2 av.
Får den överlevande sälja fastigheten och festa upp pengarna?
Ja .........man får gärna sälja av fastigheten- supa upp pengarna, tappa bort dom på gatan, gräva ner dom i skogen, men inte ge bort dom. Man får inte heller favorisera någon genom att upprätta ett testamente.
Dom hade gemensamma barn, och fastighet som båda ägde 1/2 av.
Får den överlevande sälja fastigheten och festa upp pengarna?
Ja .........man får gärna sälja av fastigheten- supa upp pengarna, tappa bort dom på gatan, gräva ner dom i skogen, men inte ge bort dom. Man får inte heller favorisera någon genom att upprätta ett testamente.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja säger jag, men jag är inte jurist.
Jag misstänker att det kan vara en komplicerad fråga, om det är viktigt så bör du fråga en advokat.
Jag misstänker att det kan vara en komplicerad fråga, om det är viktigt så bör du fråga en advokat.
Den överlevande får sälja fastigheten och festa upp pengarna eller vad de nu vill göra. Även att leva upp pengarna är alldeles normalt. Det är ju inte helt ovanligt att pensionen kanske inte riktigt räcker till när det plötsligt bara är en inkomst som skall täcka utgifterna.
Ja, hur många pensionärer klarar egentligen ett dyrt hus ( ekonomiskt) när den ena faller bort. Man behöver inte ens vara pensionär. Den svåra ekonomiska sitsen skulle säkert gälla de flesta av oss här i forumet också, om det inträffade.Swetrot skrev:
Hur många pensionärer som klarar ett "dyrt" hus?
Till att börja med får vi av exemplet inte veta ett dugg om hur mycket huset kostar att värma upp och bebo. Vi vet bara att det är "värt" 10 Mkr, och att skulder och tillgångar i övrigt saknas. På den beskrivningen blir den överlevande berättigad att uppbära upp till 95 procent kommunalt bostadstillägg, för att bekosta löpande utgifter i boendet.
För övrigt må en bo vara hur orubbat som helst. Egendomen blir i vart fall inte utmätningsfri för den händelse att den överlevande försätts i skuld.
Dödsbodelägarna kan däremot (fullt frivilligt om de kan enas om saken) låta dödsboet förbli oskiftat, under obegränsad tid. Under denna tid förvaltar de tillgångarna gemensamt.
Till att börja med får vi av exemplet inte veta ett dugg om hur mycket huset kostar att värma upp och bebo. Vi vet bara att det är "värt" 10 Mkr, och att skulder och tillgångar i övrigt saknas. På den beskrivningen blir den överlevande berättigad att uppbära upp till 95 procent kommunalt bostadstillägg, för att bekosta löpande utgifter i boendet.
För övrigt må en bo vara hur orubbat som helst. Egendomen blir i vart fall inte utmätningsfri för den händelse att den överlevande försätts i skuld.
Dödsbodelägarna kan däremot (fullt frivilligt om de kan enas om saken) låta dödsboet förbli oskiftat, under obegränsad tid. Under denna tid förvaltar de tillgångarna gemensamt.
Det är bara ett exempel, Billy. Fritt taget ur luften.billy_baver skrev:
Det du beskriver är precis som jag minns att det gällde förr, men som jag nu tror ändrats. Därav min fråga- vad gäller?billy_baver skrev:
Frågan är om överlevande make/maka kan sälja av fastigheten. Svaret är tydligen Ja.
Dessutom om denne sedan fritt förfogar över erhållna kapitalet. Svaret här är Njae..
Även om exeplet är taget fritt ur luften är INTE min tolkning alls lika fri. 
Ärvdabalken 23 kap 1 § föreskriver att bodelning förrättas innan arv kan skiftas. Om ingen begär arvskifte behöver man heller inte förrätta bodelning.
Det man förvärvat genom bodelning är på inget sätt öronmärkt eller utmätningsfritt.
Detta lagrum tillkom i nuvarande formulering 2003.
Ärvdabalken 23 kap 1 § föreskriver att bodelning förrättas innan arv kan skiftas. Om ingen begär arvskifte behöver man heller inte förrätta bodelning.
Det man förvärvat genom bodelning är på inget sätt öronmärkt eller utmätningsfritt.
Detta lagrum tillkom i nuvarande formulering 2003.
