Vi bor på landet granne med en bonde det är ca 800 meter till hans gård så hans betes/odlings mark gränsar till oss och intill våran tomt har han en liten tårtbit och på denna lägger han fullt av sten vilket jag har full förståelse för,,,men nu har han lagt in två stora stenar innan för min häck och han säger också att det är hans mark ?? men jag har läst våran karta och även mätt noga innan vi satte häcken för ca 4 år sedan och då sa han inget,,,utan först nu gör han så här om det nu skulle vara så att jag läst fel och mätt fel så borde man väl i allafall ha rätt att ta bort sin häck innan han kör sönder den med sin lastare ???någon kunnig som vet något bra,,,

och att prata med han går tyvärr inte vilket är mkt tråkigt,,, då jag flera gånger i sommras såg till att han ungdjur som går på bete nära oss inte orsakade någon olycka när de kommit ut utan jag hjälpte till att fösa in dem igen,,,då han inte bor i byn heller utan han bara driver lantbruket,,, hans far bor på gården och han är mkt gammal så han kan man inte få till hjälp när hans djur sprungit ut,,,så jag är ingen bråkig granne som bara klagar och gnäller för ja vet hur det är att bo på landet,,,

Börja med att kontakta lantmäteriet för en korrekt utmarkering av din tomt, då vet du med säkerhet om häcken står rätt eller ej.

Utifrån det får du driva det vidare, men frågan är om det är lönt att bråka för häckens skull. Få svart på vit var häcken skall gå, lämna det till bonden och plantera en ny häck.

Det svider i själen men det är knappast lönt att bråka om småsummorna, det blir bara dyrare och värre. Passa sedan på att sätta upp en videokamera mot häcken (glöm inte tillståndet) så du kan se när han kör sönder den nästa gång, så har du iallafall bevis vid en polisanmälan, annars så händer inte mycket.

- M

Hoppas att det sista som Gladh skrev om "videokamera, bevis och polisanmälan" var med glimten i ögat. Om inte så är risken att det blir ett startskott för ett riktigt grannbråk.
Ta det den lugna vägen och om ni inte gjort det redan tillsammans markera vart ni uppfattar markgränsen går, eller be grannen markera vart han anser gränsen går.. Kan ni hitta en gemensam gränslinje så har ni löst problemet. Som jag uppfattar din text så är häcken ännu inte sönderkörd utan du kan då flytta den till gränslinjen. Gör gärna egna anteckningar vad ni kom överens om.
Kan ni inte hitta en gemensam gränslinje så då finns inget annat än lantmäteriet och utsättning av gränsmarkering.
Vi har en bonde som granne där vi har sommarstugan och flera klagar på honom, att han kör sent om kvällar nätter, går inte prata med honom, mm. Jag har själv väldigt lite kontakt med honom, och Ja, han är svårkommunicerad samt lite speciell, men inte alls svår att göra överenskommelser men man får anpassa sitt sätt lite i dialogen. (lite offtopic) Det finns till och med de som anser att på vägen utanför ska man inte behöva backa om man möter honom med en stor balvagn eller släp med 4-5 djur utan det är hans problem, själv ser jag till att det är jag som löser problemet och självklart får man en glad vinkning tillbaka. Så när grannarna runt omkring ibland måste vänta i 10-15min när han håller på med något arbete vid sin gård (ena vägen passerar delar av hans gårdsplan) och klagar, dvs de som vägrar backa, så flyttar han snabbt bort maskinen eller vad det nu är när vi kommer och åter igen en glad vinkning.
Så mitt råd är att försök hitta ett bra sätt mellan er att kommunicera så brukar det i de flesta fall lösa sig :-)

Tack för råden och ja vi ska ringa till lantmäteriet för att få en korrekt gräns för det är inget vi är ute efter att bråka med grannarna,,, och kamera nej det är inget vi vill syssla med,,, men man blir ledsen när han inte kan komma in och prata och visa den karta han säger e rätt och riktig,,,när han nu menar att våran e fel utan bara stövla på så här och nästan ha sönder häcken för nästa sten som kommer dit kommer att ha sönder den och jag skulle vilja flytta den om den nu står fel och han vill ju inte heller ha den så jag kan inte förstå hans sätt att resonera och vi stör ju inte honom på någe vis heller för den tårt biten som gränsar som en egen tomt bit inntill våran tomt ligger mer än 800 meter från hans gård och som sagt vad där finns plats utan för häcken till mkt mer stenar,,, och det tråkiga är hans sätt att göra detta en fredag eftermidda efter att alla kontor e stängda,,, så för att minska risken att häcken blir förstörd har ja satt två cyklar framför stenarna ut mot häcken så om han nu lägger sten där tar han sönder dem och det tror ja nog inte att han kan tänka sej att göra,,,jag vill ju kunna flytta häcken om jag gjort fel mätningar och beräkningar,,, väntar också ny karta från lantmäteriet kommer nog på måndag,,,och han vill ju inte disskutera med oss eftersom han inte kommer med den karta han anser är rätt och riktig,,,känns supertråkigt detta,,,

Låt oss höra hur det går för dig, för man har alltid något att lära sig.
Och ett litet råd är "det jag finner som logiskt och rätt, kanske uppfattas tvärtom hos någon annan". Och det behöver ju inte vara du som är orsak till det som händer, utan det finns kanske andra händelser som påverkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.