Hej!
Jag har en undran angående ett servitutärende. Vi håller på att bygga hus på en tomt som styckats av från grannens tomt. Rätt igenom denna tomt går grannens VA samt elledningar (inget servitut finns i dagsläget).
För att kunna bebygga tomten måste dessa ledningar flyttas till en annan del av tomten. För detta upprättas ett servitut för ledningarna. Min fråga är vem som ska betala (den ganska dyra) grävningen och omdragningen av VA/elledningarna? En vettig lösning hade ju varit att dela 50/50, då det är vårt "fel" att ledningarna måste flyttas, men grannen ändå styckat av och sålt tomten för att köparen ska kunna bebygga den... (och dessutom inte hade något servitut från början vilket gjorde att vi inte upptäckte detta förrän efteråt, där hade vi kanske en viss undersökningsplikt förstås).
Jag har svårt att hitta något entydigt svar på detta, någon som vet bättre?

Finns det inget servitut så finns det inga ledningar, grannen har därför ingen rätt att ha dem liggandes där utan servitut. Rent principiellt kunde ni därför skitit i att göra något åt det när ni grävde av dem och sen vägrat ett servitut. Nu hade det väl inte gjort er till så goda grannar precis... :rolleyes:

Vill er granne fortfarande ha VA/el så får han stå för hela omdragningen, vill ni stå för hälften så borde han bocka och buga och bjuda på middag varje söndag de kommande 10 åren.

I den gamla jordabalken fanns det något som hette "urminnes hävd", men det finne inte längre så han kan alltså inte hävda att ledningarna gått där länge och att det därför skulle vara OK.

Med andra ord, det är ni som har ett rätt så bra förhandlingsläge.

Redigerat:
Nanny Fine
Jag vågar inte vara så kategorisk som föregående skribent....... Lantmäteriet brukar se till att erforderliga servitut skrivs in. Kan du inte ringa dem först? Kolla vad som gäller. Har du pratat med säljaren? Tar han inte kostnaden?

OK, tack för de snabba svaren! Jag ska ta en titt på lantmäteriets hemsida och se om jag hittar något servitut där.

Redigerat:
mexitegel skrev:
Finns det inget servitut så finns det inga ledningar, grannen har därför ingen rätt att ha dem liggandes där utan servitut. Rent principiellt kunde ni därför skitit i att göra något åt det när ni grävde av dem och sen vägrat ett servitut. Nu hade det väl inte gjort er till så goda grannar precis... :rolleyes:
.
Inte får man förstöra andras grejer inte. Du får snällt be honom flytta ledningarna, om han vägrar stämma honom. Med den vinnande domen i handen kan du begära handräckning hos kronofogden för att få bort dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.