4 895 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Råvind - entreprenad
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Tack för feedback. Där lärde jag mig ngt. nytt. Tråkigt att det sprack trots att avtalen tydligen var på plats.
Borde det inte gått att säkra ekonomin, ex. genom en bankgaranti eller liknande?
Det där med byggfirmans moms kan ev. stämma. De behöver nog inte redovisa moms för en lägenhetsförsäljning, men däremot för ett bygge. Nu har jag för mig att byggfirmor just av den anledningen har en specialregel där de skall påföra viss moms när de säljer byggen de har byggt i egen regi.
Man kan ju tycka att de borde gjort en skatteanalys innan de kom så här långt i processen.
Borde det inte gått att säkra ekonomin, ex. genom en bankgaranti eller liknande?
Det där med byggfirmans moms kan ev. stämma. De behöver nog inte redovisa moms för en lägenhetsförsäljning, men däremot för ett bygge. Nu har jag för mig att byggfirmor just av den anledningen har en specialregel där de skall påföra viss moms när de säljer byggen de har byggt i egen regi.
Man kan ju tycka att de borde gjort en skatteanalys innan de kom så här långt i processen.
Tycker det verkar som väl investerade tusenlappar som flög ut genom fönstret om det fick er att avstå från ett köp som ni inte var helt säkra på.
Det kommer fler objekt.
Lycka till.
PS Var en väldigt lärorik tråd Ds
Det kommer fler objekt.
Lycka till.
PS Var en väldigt lärorik tråd Ds
De var inte villiga att garantera mer än 1/10 och då står man ju med en enorm kreditrisk som privatperson. Om vi skulle förlora 2 miljoner skulle det vara katastrof... den lilla risken vill man inte ta.hempularen skrev:
Byggfirman kom väl på i slutskedet att de kunde maximera vinsten, mycket trixande verkar det som.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Då låter det som ett mycket bra beslut. I dessa dagar så är inte en konkur i en byggfirma ngt. osannolikt, snarare en ganska hög sannolikhet.
Framförallt om de just fått in en förskottsbetalning på 2,5 milj.
Framförallt om de just fått in en förskottsbetalning på 2,5 milj.
Tusen tack för att vi fick hänga med "until the bitter end"!
Också föreningen tar stor risk med detta upplägg. Låt oss för ett ögonblick anta att entreprenören skulle gå i konkurs, och köparen därmed skulle tvingas ta avsvar för alla avtalsförpliktelser. Att förlora ett par miljoner kronor är bara tråkigt så länge man har dem i sin ägo. Annars blir (precis som Lars_M skriver) förlusten ren "katastrof". Och i DEN katastrofen blir det föreningen själv, som tvingas vända ut och in på sina fickor.
Jag betvivlar att medlemmarna riktigt visste vad de gjorde på stämman, när de godkände styrelsens förslag.
Också föreningen tar stor risk med detta upplägg. Låt oss för ett ögonblick anta att entreprenören skulle gå i konkurs, och köparen därmed skulle tvingas ta avsvar för alla avtalsförpliktelser. Att förlora ett par miljoner kronor är bara tråkigt så länge man har dem i sin ägo. Annars blir (precis som Lars_M skriver) förlusten ren "katastrof". Och i DEN katastrofen blir det föreningen själv, som tvingas vända ut och in på sina fickor.
Jag betvivlar att medlemmarna riktigt visste vad de gjorde på stämman, när de godkände styrelsens förslag.
Klicka här för att svara