Min egen närmaste erfarenhet var när jag på en och samma vecka köpte och sålde bostadsrätt i en helt nybildad förening. Jag tjänade en rejäl slant. Styrelsen gick i taket, insåg att det inte var förbjudet, och "vädjade" till mig att avstå från affären. Av ideologiska skäl.
Detta var på 1980-talet. Och hade kooperativ hyresrätt den gången funnits skulle jag tipsat styrelsen att genast bilda en sådan förening. Av ideologiska skäl.
Faktiskt en riktigt sympatisk idé!