I köpekontraktet står det att säljaren ska städa såväl bostadshus som biutrymmen och trädgård innan överlåtelse. Kan jag begära ersättning- och hur mycket ersättning är rimligt att begära då jag fått utföra all flyttstädning och nerpackning av bohag i såväl bostadshus på 160kvm samt garage, förråd och vindsutrymme och matkällare och ihopsamling av skräp och upprustning av förfallen trädgård? Slutlig hämtning av bohag av säljaren var en och en halv månad efter överlåtelsedatum. Jag betalade 50000:- extra för att få flytta in tidigare och för att eventuella trädgårdsredskap och verktyg skulle lämnas kvar. Eftersom säljaren inte flyttade sina saker var jag tvungen att rensa och packa och städa för att kunna flytta in och reskap och verktyg visade sig vara i mycket dåligt skick. Någon som vet vad jag har för rättigheter och möjligheter att få ersättning och hur man bär sig åt?

Flyttade du in före det överlåtelsedatum som stod i köpeavtalet?

Vad hade de kostat om någon firma hade flyttat och städat åt dig? Det hade jag krävt säljaren på. Om de vägrade betala, så hade jag kanske låtit det bero.

Du skriver att du betalade xtra för att få flytta in tidigare. Skrev ni något ytterligare avtal om detta?

Om vi antar att du har ett normalt köpeavtal med inflyttningsdatum ex. första juni. Och på den överlåtelsedagen så är inte huset städat, då borde du redan då ställt krav på ersättning. Säljaren har inte uppfyllt sin del av avtalet. I det läget så kan du i princip flytta in på hotell på säljarens bekostnad och invänta att det blir städat. Och inte slutbetala förrän det är klart (kolla med advokat innan).

Nu låter dte som att ni accepterat att ta över huset trots skicket, då tror jag inte att du kan kräva annat än verifierade kostnader, dvs du kan inte kräva ersättning för din egen tid.

Iofs, kräva kan man ju alltid, låt en advokat formulera ett lagom tufft kravbrev, många blir då rädda och betalar mer än de formellt är tvugna till.

Har du flyttat in tidigare än vad avtalet föreskriver (och inget nytt avtal författat) då tror jag att det är betydligt värre.

Susanne Malmblad skrev:
upprustning av förfallen trädgård?
Hur menar du nu? Skiljde sig trädgården åt från visningen/kontraktet?

Tack för svar! Jag har sagt till mäklare och säljare att jag tycker 10000:- i återbetalning vore rimligt, jag undrade egentligen om det fanns något slags shablonbelopp för denna typ av kontraktsbrott, och jag har redan förstått att muntliga avtal utanför kontrakt ska man vara mycket försiktig med!!! Jag hoppas nu bara att säljaren går med på detta, problemet är om jag i sådana fall kan göra något!?

Thomas! Nej; det var det som var problemet, trädgården var full av skrot, krossade krukor, skräp, löv, oklippta buskar och gräs, övervuxna gångar och plattor. Jag trodde att det ingick att åtgärda detta innan man överlämnade huset till köparen...!?

Susanne Malmblad skrev:
Thomas! Nej; det var det som var problemet, trädgården var full av skrot, krossade krukor, skräp, löv, oklippta buskar och gräs, övervuxna gångar och plattor. Jag trodde att det ingick att åtgärda detta innan man överlämnade huset till köparen...!?
Skrot är en sak, men att någon klipper buskar och fixar övervuxna plattor är knappast nåt man kan kräva. Det är inte att jämföra med att städa huset.

Vi lät en gemensamt utsedd utomstående (bankens personal) avgöra om det var tillräckligt bra städat. Det fungerade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.