Byggahus.se
ska köpa en friggebod och pratat med grannen så vi får ställa den närmare än 4m från tomtgränsen. Vi har sen tidigare ett växthus 1 m från tomten som grannen muntligt godkänt.

Nu vill vi skriva ett avtal och även växthuset ska ingå i det, jag har nyss pratat med granne så allt är ok och jag behöver bara fixa avtalet så skriver hon under. Jag undrar dock hur noga ska det stå,, ska det stå på cm i avtalet eller räcker det med att skriva att "har tillstånd av XX att ställa friggebod samt växthus närmare än 4m från tomtgräns."

vi funderade på att bygga vedbod bakom, men troligen får det inte plats utan det blir på sidan, vi funderar på 50-100cm från tomtgräns...tror inte vi vill ha det enda intill då vi vill komma åt och måla det:)

Har nån här skrivit nått sådant avtal, har ni nån idé hur man går tillväga, kan jag skriva ett på datorn, printa ut 2 st, en till oss och en till grannen? eller ska det bara finnas ett- till oss?

tacksam för all hjälp!

• Gilla
Tyler Durden
  • Laddar…
Det bör finnas två.

Detta är mer en fråga för juridk så jag flyttar dit men

" detta avtal har upprättats i två exemplar varav parterna her erhållit varsitt exemplar" innebär att det ska finnas två stycken identiska avtal underskrivna av er båda. Detta lägger man sen bland fastighetens handlingar så finns det klart och tydligt i framtiden

Hemmakatten
Det bästa är att skriva ut en nybyggnadskarta eller annan karta på tomten, rita in växthus och friggebod på kartan med måttangivelser och få grannen att skriva under, med datum på kartan. Ni har dessutom skrivit på kartan att "undertecknad granne godkänner placering av vaxthus och friggebod x meter från tomtgräns i enlighet med kartan" eller nåt liknande.

TACK!!!! glad jag blir att få lite hjälp:)
kartor har jag på tomten, de som kommunen har då vi ansökt bygglov för altanen för några år sen, kan ta kopior på en av dem och rita och sen kopiera den så vi får orginalet och hon får den ritade kopian men att vi sen skriver på båda två så det inte blir nån kopia på underskrifterna. ska lägga till det du skrev Hemmakatten.

TACK igen bägge två:)

Bara ett litet varningens ord: det avtal ni skriver är sannolikt ogiltigt. På sin höjd är det moraliskt bindande med din granne. Fastighetsägare kan aldrig sinsemellan avtala om saker där det finns bindande lagstiftning, t ex kan man inte dela upp en fastighet utan att man gör officiell fastighetesbildning genom lantmätaren. Servitut kan man dock ge sin granne, men det är ogiltigt om den fastighet som gett servitutet byter ägare (undantag om servitutet "skrivs in " i fastighetsboken). Att din granne ger skriftligt tillstånd till att du får ha friggebod och växthus närmare än 4 meter från tomtgränsen, gör att den grannen får svårt att klaga på dig (d v s avtalet får bevisvärde mot honom), men byter hans fastighet ägare är avtalet inte bidnande mot den nye ägaren.

Bättre är kanske då att skriva ett servitutsavtal med grannen (och få det inskrivet i fastighetsboken), men kolla först med lantmätaren om de godkänner sånt.

Visst är det väl bindande även för kommande granne om nuvarande granne godkänt friggebod närmare än 4,5 m?? Har för mig jag läste det igår i något informationsblad. Skall kolla upp!

Enligt boverket får man uppföra friggebod närmare tomtgräns än 4,5 om berörda grannar godkänner det. De rekommenderar att man gör det skriftligt, men det är inget tvång. De skriver inget om att ett sådant avtal upphör om grannfastigheten byter ägare och jag är övertygad om att så heller inte är fallet. Vore ju absurt om man plötsligt skulle behöva börja riva staket, friggebodar etc som en tidigare granne gett medgivande till. Nej, gör du som du hade tänkt så blir det bra!

Här handlar det inte alls om avtal om nyttjande eller servitut enligt Jordabalken. Här är det fråga om grannes medgivande enligt Plan- och bygglagen. Därför blir muntliga medgivanden i-och-för-sig giltiga. Men, precis som Boverket och "frhe" tipsar, måste man kanske långt i efterhand kunna bevisa medgivandets existens och innehåll. Då underlättar det med en bit papper.

Man ska också tillägga att det är teoretiskt möjligt att skaffa bygglov för att uppföra byggnader närmare än 4,5 meter från tomtgränsen TROTS att granne inte lämnar medgivande, eller t.o.m. hör av sig med skriftliga och hjärtliga protester. Skillnaden är isåfall att man till att börja med måste betrakta sin bod som bygglovspliktig, och för det andra övertyga nämnden om att bortse från grannens åsikt.

Det viktiga är också att ni brandisolerar den del av friggeboden som ligger närmre än 4 m från tomtgränsen.

hur brandisolerar man? kan ju nada om det. vi ska köpa en färdig friggebod.

sen tycker jag det vore märkligt att man inte ska kunna skriva ett papper om placering av friggebod som sen , om grannen flyttar, inte längre gäller...då skulle väl ingen våga köpa/bygga friggebodar närmare än 4,5m från tomtgränsen :surprised:

"orcid" måste missuppfattat något. Vilken typ av grannemedgivanden upplöses av grannes flytt (ägarbyte)?

Vi har gjort så att vi ritade ut allt på nybyggnadskartan som Hemmakatten skriver sen skickade vi detta till inskrivningsmyndigheten kostade 320kr om jag inte minns fel, detta var kommunen som rekomenderade detta så det borde väl vara rätt.

//M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.