42 § Om ej annat föreskrives i stadgarna, uttaxeras medlemmarnas bidrag genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd.
I debiteringslängden anges det belopp som uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske.

Det torde väl vara denna som ligger till grund för den vanliga vägavgiften. Men detta torde väl ej öppna för att ta extra betalt, eller?

intressanta frågor detta.... vad gäller vägtrumman säger min magkänsla att detta bör fastighetsägarens själv stå för (om man nu inte vill hoppa över diket in på sin tomt). tror också att man som fastighetsägare faktiskt själv är skyldig att hålla efter ett dike utanför sin tomt, lite på samma sätt som man är skyldig att halkbekämpa på gatan utanför sin tomt. men som jag sagt detta baseras på min magkänsla och vad jag tror, vore intressant med mer kött på benen om vad som gäller, praxis etc. generella och lokala stadgar är oftast så allmänt skrivna att ingen blir klokare utan dessa behöver alltid tolkas.

LOS: kan du inte beskriva ditt fall lite mer specifikt. har vägföreningen lagt ner vägtrumma åt någon mot dennes vilja och sedan krävt betalt för detta?

glöm inte heller bort att du själv som medlem är ansvarig för drift och underhåll av er väg tillsammans med övriga ingående fastigheter, en vägförening är (oftast?) ingen ond högre makt att kämpa mot ;-)

Redigerat:
Husagaren skrev:
LOS: kan du inte beskriva ditt fall lite mer specifikt. har vägföreningen lagt ner vägtrumma åt någon mot dennes vilja och sedan krävt betalt för detta?
Så här var det. En person använde passagen (över diket) för att leda sina hästar på, personen ägde dock inte marken och ville inte betala trumman. Markägaren hade heller inget intresse av att betala trumman. Utan trumma skulle dock hästarna ganska snart trampa sönder diket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.