Hej har en stor tomt (2000 kvm) som längs ena långsidan gränsar mot en skogsfastighet. (Ca 5000 kvm träd mellan husen i villa kvarteret. Har ingen aning om vem ägaren är men den är privat har jag fått höra.

Problemet är att på ca 10 fullvuxna träd växer långa grenar (ca 8-10 m) in över vår tomt ända ner till marken ibland. Vilket "tar bort" ca 100-150 kvm av vår tomt och dessutom får vi gigantiska mängder löv varje höst.

Vad har jag för rättigheter? Har personligen god lust att bara såga ner de lägsta grenarna och dra in bröten i skogen så jag får ett "tak" på 2-3 m i alla fall och minskar på lövhögen nästa höst.

Måste jag kontakta ägaren, och hur vet jag vem det är, eller kan jag lagligt bara kapa?

Tacksam för svar
 
Skall du följa lagen så måste du ge ägaren en chans att kapa grenarna själv först. Du får inte kasta in det du skär av på annans mark.
 
Fallande löv har ju en tendens att följa vinden. Tänk på att det kanske inte blir så lövfritt som du önskar.
 
Du tippar väl inte redan trädgårdsavfall i skogen? :)
 
Det har hänt jo. Men de grenarna ligger i anslutning till baksidan på mitt garage. Så det är ingen "cover up" mer en...."lagringsplats". Jag flyttar det gärna, när han tar upp sina löv : )
 
Han kanske inte är så glad över att du tagit dig friheter redan. Och ja, det är skillnad på din avskrädeshög på hans mark, och att hans löv blåser in på din tomt.
 
Vad har löven med saken att göra?
 
"Jag flyttar det gärna, när han tar upp sina löv : )"
 
Ja det var det jag syftade på, inte ditt inlägg.
 
Ok...4 rejäla grenar kapade på eget bevåg....När jag släpade in dem i hans skog såg jag att där ligger hur mycket trädgårdsavfall inklusive gamla julgrannar sedan typ 1980...Verkar som alla grannar här använder skogen som komposthög, och ägaren har inte varit där på lääääänge.... Så det är nog lugnt
 
O
Tja... löven kan bli svåra att tvinga honom att ta hand om :)
 
Visst är det vanligt att husägare ser skogen bredvid som en avskrädeshög som alla får använda, men gud nåde den som lägger ett löv på deras tomt!

"Alla andra gör det" har aldrig varit ett skäl att slippa ansvar.
 
Det verkar som om du inte fått svar på din fråga. Det är inte tillåttet att kapa grenar på träd som står på annans mark, även om grenarna räcker in över din tomt. Kolla med fastighetsregisrtet vem såm äger tomten och hör om de vill ta bort träden. En skogsägare har skyldigheter att ta bort träd som är till nackdel för andra. Om de itne vill göra det själva, kan du alltid försöka med att du beskostar kapningen bara du får tillstånd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.