Kan en vägsamfällighet bestämma att en viss del av kostnaden för en åtgärd (grävning, vägomläggning eller dyligt) läggs på en enskild medlem/fastighet utan att denne går med på det? Hur pass mycket kan en vägsamfällighet tvinga tomtägare att riva (staket, häck, träd, uthus) för att genomföra beslutade åtgärder?


Tacksam för svar
 
Jag har inte totalkoll på vad som gäller. Men i princip så kan en samfällighetsförening (antar nu att vi talar om en registrerad samfällighetsförening) bara taxera ut avgifter i förhållande till de andelstal som finns satt för resp. fastighetsägare. Ungefär (eller kanske tom. exakt) som det gäller i en bostadsrättsförening.

Jag tror att det kan komma specialhantering av kostnader i samband med ex. en utökning av samfälligheten. Typ att föreningen måste bygga en ny väg till ett antal nybyggda hus, som skall bli med i föreningen.

Samfälligheten kan inte kräva ingrepp på annans mark utöver vad som styrs genom ev. servitut eller liknande avtal.
 
Ja det är en registrerad samfällighetsförening. Föreningen har här som praxis att ta ut kostnader som är till en viss fastighets nytta, "typ" vägtrumma under infart, vägsträckning som endast brukas av ett hushåll och ibland även extraarbete som utförs på enskild medlems tomt (typ fällning av träd för att möjliggöra dikesgrävning) för att få ihop sina projekt.
 
Märkligt, andel skall vara bestämda av lantmäteriet (om det är rätt gjort), och några ytterligare kostnader kan man inte tvinga fram utan vidare.

Det kanske bara har gått på lösa boliner tidigare.
 
Vägtrumma under infart kan jag tänka mig är lite gråzon. Om man ser den som en del av infarten så är det troligen fastighetsägarens egna ansvar, om man ser den som en del av diket, och om diket är föreningens ansvar. Då borde trumman också vara föreningens ansvar.

En vägstump som bara brukas av ett hushåll borde vara föreningens ansvar ialla fall. Ev. kan man även där hävda att vägstumpen är en del av fastighetens infart.
 
F
Om diket är samfällighetens så skall dom naturligtvis även stå förkostnaden för vägtrumman. Fastighetsägaren har naturligtvis rätt att ta sig in på sin fastighet. Skall han själv bekosta vägtrumman som andra sen skall få nyttja till sitt dagvatten??
 
Verkar vara märkligt att vägföreningen "...för att få ihop sina projekt." gör olika varje gång. Vad säger samfällighetens stadgar?
 
Jag har inte fått tag i stadgarna än, de jag har frågat har inte sett dem. (finns säkert i nån gammal präm hos ordföranden). Men det är intressant detta med kostnaderna, det är alltså lagstadgat att man står för kostnader i förhållande till sin andel? Styrelsens beslut att låta enskilda fastighetsägare betala trummor och annat kan alltså vara felaktigt?
 
Så länge det handlar om verksamhet som föreningen enl. stadgarna skall bedriva så skall alla kostnader fördelas enl. andelstalen. Verksamhet som föreningen inte skall bedriva FÅR föreningen inte ge sig in i. Så egentligen är det ganska enkelt.

Som jag ser det så finns det då givetvis ett antal områden som kan bli svårtolkade. Var exakt går gränsen för samfällighetens väg, och var blir det en enskild väg som hör till en viss fastighet. Antag ex. att en fastighetsägare har tillkommit i efterhand, han kanske erbjuder sig att på egen bekostnad bygga en anslutningsväg på ex. 200m som ansluter till samfällighetens vägsystem, och blir medlem i samfölligheten för att få nyttja vägsystemet. Hans anslutning blir då inte per automatik del av samfälligheten, den är fortfarande hans enskilda väg såvida inget annat framgår av avtalen.
 
Just det där md trummor tycker jag är i gränslandet. Men efterssom det måste vara en ganska vanlig frågeställning så finns det säkert både praxis och rättsfall i den frågan.
 
Hemmakatten
LOS; ring till Lantmäteriet och be om att de skickar stadgarna OCH anläggningsbeslutet. I anläggningsbeslutet står angivet andelsfördelningen, vilka fastigheter som är anslutna samt exakt vad samfällighetens verksamhetsområde omfattar.
 
  • Gilla
Rosa124 och 1 till
  • Laddar…
Är det till kommunen eller lantmäteriet centralt?
 
Hemmakatten
Det är lantmäteriet centralt. De har ett tel.nr, 0771-636363 för hela Sverige.Ring dit så blir du kopplad till rätt person/arkivet. Jag ringde själv för ett tag sedan o begärde dessa handlingar för vår fastighet. Ett par dagar senare låg de i vår brevlåda.
 
Tack för tipset, papperen är beställda.

Angående extra avgifter på trummor och dyligt, vad är det för lagstiftning som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.