8 409 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Bolag äga hus på privattomt?
Om man privat äger en tomt med ett småhus på samt även äger ett fåmansaktiebolag:
Kan bolaget låta bygga ett hus på tomten som enbart används som kontor?
Hur hanteras detta ut skattesynpunkt?
Att ha arbetsrum inne i huset är ju problematiskt ang avdrag, men om det föreligger separat ingång skall ju något annat gälla. Tacksam för råd.
Kan bolaget låta bygga ett hus på tomten som enbart används som kontor?
Hur hanteras detta ut skattesynpunkt?
Att ha arbetsrum inne i huset är ju problematiskt ang avdrag, men om det föreligger separat ingång skall ju något annat gälla. Tacksam för råd.
Jag skall erkänna att jag inte har koll på exakt hur det beskattas, men så
länge bolaget inte betalar något arrende för tomten utgår ingen skatt alls. Arrendet beskattas troligen från första kronan som inkomst av kapital.
Jag ser inte vitsen med att bygga bara, för trots allt så beskattas inte arbetsrum i bostaden så hårt. Första tusenlapparna skattefritt, därefter som inkomst av kapital. Behöver du ingen speciell lokal som t.ex. verkstad eller liknande så blir det dyrt att låta företaget bygga en egen byggnad, och bostadshuset blir svårsålt med en extra byggnad. Betänk också vad som händer om man kommer på obestånd och konkar, när en konkursförvaltare vill sälja det där huset som tillhör konkursboet.
länge bolaget inte betalar något arrende för tomten utgår ingen skatt alls. Arrendet beskattas troligen från första kronan som inkomst av kapital.
Jag ser inte vitsen med att bygga bara, för trots allt så beskattas inte arbetsrum i bostaden så hårt. Första tusenlapparna skattefritt, därefter som inkomst av kapital. Behöver du ingen speciell lokal som t.ex. verkstad eller liknande så blir det dyrt att låta företaget bygga en egen byggnad, och bostadshuset blir svårsålt med en extra byggnad. Betänk också vad som händer om man kommer på obestånd och konkar, när en konkursförvaltare vill sälja det där huset som tillhör konkursboet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det borde finnas risk att när du en dag säljer så kan en lämplig andel av vinsten anses vara en intäkt i firman, och du kan tvingas betala egenavgifter och inkomstskatt på det.
Huset kommer stå på ofri grund. Du kan arrendera ut marken till företaget. Hur du skall beskattas för arrendeintäkten är mer än vad jag vet. Hade det varit privatbostad är det kapital. Kanske 1 kr i markhyra är lämpligast.
Edit:
Ögnade igenom handledningen (SKV 301 utg 27, sida 508), hyran blir inkomst av kapital, men du får inga 4000:- i avdrag eftersom det är din arbetsgivare som hyr.
Edit:
Ögnade igenom handledningen (SKV 301 utg 27, sida 508), hyran blir inkomst av kapital, men du får inga 4000:- i avdrag eftersom det är din arbetsgivare som hyr.
Redigerat:
Klicka här för att svara
