Vi har en 30 meter lång uppfart som är 4 meter bred och som går mellan två grannars tomter. Uppfarten är ett servitut från den ene grannens tomt och sluttar ca 2 meter nedåt över de 30 meterna från vägen. I servitutet som härstammar från 70-talet står det att vi ska underhålla uppfarten och hålla den fin.

På de 4 meterna går en häck som sträcker sig hela vägen och vätter mot den andre grannen. Eftersom häcken står på servitutet så klipper vi häcken.

Nu tänker vi gräva ur uppfarten och lägga ny bergkross. Och samtidigt vill vi ta bort häcken och bygga en stödmur där den nu står.

För att få göra detta, vilka grannar ska ge sitt godkännande?
 
Redigerat:
kacke_x skrev:
Vi har en 30 meter lång uppfart som är 4 meter bred och som går mellan två grannars tomter. Uppfarten är ett servitut från den ene grannens tomt och sluttar ca 2 meter nedåt över de 30 meterna från vägen.
Är det ni eller grannen som äger uppfarten? :confused:
 
Det låter ju som om om uppfarten ligger på grannens fastighet, då får ni väl inte lov att göra något utan hans/hennes tillåtelse? Plus att allt ni bygger på hans fastighet tillhör just hans fastighet?

/Kalle
 
Hemmakatten
Om häcken ligger på servitutsdelen och dessutom är planterad av den som har nytta av servitutet (dvs. trådskaparen eller tidigare fastighetsägare)så kan man visst ta bort häcken utan att grannarna kan säägaett dugg.
 
Men knappast bygga en stödmur utan deras tillåtelse, eller???
 
Vi kan förtydliga lite: Jag står nere på min tomt och tittar upp längs med uppfarten mot vägen.

Då har jag till vänster Granne 1, som äger tomten där uppfarten/servitutet.
På andra sidan till höger har vi Granne 2, där det löper en häck längs med tomtgränsen mellan uppfarten/servitutet och deras tomt. Häcken står inne på de 4 metrarna som servitutet anger.

Eftersom min uppfart ligger lägre gentemot Granne 2, så måste jag bygga en stödmur om jag gräver bort häcken. För även om det är en mindre slänt så håller häcken jorde på plats.

Kalle: Så du menar, om jag sätter en stödmur för 30 laxar så är det inte min?
 
Nä, jag tror inte att det är din stödmur om nu det egentligen spelar någon roll. Krävs det en stödmur om ni är inne och tar bort häcken så ska ni ju bygga en stödmur, det är nog dessutom er skyldighet eftersom ni belastas med underhållsansvaret på uppfarten osv.

/Kalle
 
Måste Granne 2 godkänna att jag river häcken?
 
Av egen erfarenhet av exakt samma fråga vet jag hur svårt detta är. Mycket beroende på att lagstiftningen på området servitut är bristfällig, gammal och inte alls täcker in de frågeställningar av din typ som uppstår i ett tätbebyggt villasamhälle.

Utifrån min kunskap baserat på ett antal vänder med kommun och lantmäteri så skulle jag säga så här.

Du har rätt att nyttja vägen i dess fulla bredd. Grannen 2 har inte rätt att plantera häck på servitutet. Det inkräktar ju på din nyttjanderätt då vägen blir smalara än 4m. Prata med grannen. Denne borde förstå detta faktum. Se helst till att få skriftliga svar och uttalanden från lantmäterienheten som stöder dig.

I mitt fall var svaret att gällande uppfärande av staket på servitutet att både ägaren av marken ( tjänande) och den som nyttjar servitutet (härskande) kan sätta upp staket, plantera häck, men den andre parten har lika stor rätt att ta bort dessa om man har olika åsikt om dess vara eller inte vara. Kan mao bli hur tjafsigt som helst. Skillnad i ditt servitut är att det tydligen står skrivet att du har skyldighet att underhålla vägen, - vilket inte står i mitt. Frågan är vilken omfattning underhåll då kan antas ha. Jag skulle dock inte tro att byggande av mur kan anses ingå i underhållet. Risken är att om tjänande inte gillar den mur du ev bygger kan han ta bort denna utan påföljd. Om granne 2 inte gillar den och är kompis med tjänande kan även på det viset muren försvinna. Du bör prata både med lantmäteri och grannar för att finna rätt väg fram. Det finns som sagt mycket konstiga aspekter av detta med servitutsvägar.

Ett av de absoluta kraven på mitt nästa villaboende är att ingen servitutsväg är med i bilden. Aldrig mer!
 
Jag tror det är tidigare ägare till min fastighet som planterat häcken. Alltså inte Granne 2.

Om vi förenklar frågan. Måste man ha en grannes lov att ta bort en häck?
 
En enkel fråga, är det inte enklare att prata med grannen/arna innan du tänker ut vilka scenarier som skulle kunna spelas upp och vilka de rättsliga följderna i så fall skulle kunna bli?!

I mina ögon låter det som den absolut enklaste lösningen.

Lycka till!


kacke_x skrev:
Jag tror det är tidigare ägare till min fastighet som planterat häcken. Alltså inte Granne 2.

Om vi förenklar frågan. Måste man ha en grannes lov att ta bort en häck?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.