Vem bestämmer utformningen och läge då en väg, brygga, trekammarbrunn, brunn etc skall anläggas på en tomt med servitut? Är det ägaren av tomten som belastas som får bestämma, eller är det den som tänker utnyttja vägen, bryggan trekammarbrunn, brunn etc som får bestämma?
 
Servitutet brukar ange läge, eller snarare ett område där dessa funktioner får läggas. Inom det området så är det den som skall bruka prylarna som bestämmer detaljerna.

Jag misstänker att om man "i onödan" gör ett omotiverat stort ingrepp på den andra tomten så kan den ägaren på något sätt överklaga servitutet. Ex. om en servitutsväg skulle komma att byggas med en 1m vägbank över granntomten i onödan.
 
Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.