Sillastryparen
Sillastryparen: ElPontus: Såg inte att din fråga bara gällde bostaden och inget annat. Jag ber om ursäkt. Dock finns det ju fler ekonomiska konsekvenser av att två s k ungdomar ska flytta ihop än bostaden, sådant som kan gräva hål i en hel bunt av dokument vad gäller densamma. Det jag själv sätt på nära håll är t ex situationen att den ene plötsligt avlider. Killens morsa såg till att de inte
67 svar · 11,2k läst
Bananya
Bananya: gaia: jag vänder mig mot meningar skrivna i allmänna ordalag. VAR det fel på taket och underliggande konstruktion eller inte... JAG vet ju inte det, det är därför jag anlitar honom som sakkunnig... taket kan ju inte vara bra bara på vardagar utom helgdag och när det inte regnar... Hursomhelst, jag undrar bara om jag har något att vinna på att ens ta upp det med försäkringsbolaget alt
10 svar · 1,7k läst
Lolle
Lolle: Ja det vanligaste är ju rent praktiskt att besiktningen påtalar en direkt skada som gör att man kan komma överrens eller träda ur köpet alternativt att man upptäcker en riskkonstruktion och då får köparen värdera huruvida de vill genomföra köp ändå. Att få en besiktningsman att åta sig skada som hade kunnat upptäckas pga felaktig undersökning är svårt. Även om de har
11 svar · 2,9k läst
Raskus
Raskus: Bumpar tråden. Är det verkligen ingen som vet vad som gäller? Kan jag gå på husleverantören för eventuella fel eller är jag utelämnad till Garbo?
1 svar · 2,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: Du har fattat rätt.
8 svar · 1,3k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: :d:d:d [citat]
7 svar · 1,2k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Här hittar du lite. http://www.byggahus.se/forum/juridik/79503-saerskild-besiktning.html Använd även sökfunktionen i forumet.
2 svar · 1,1k läst
L
larka742: Funderar på att hyra ut mitt hus... deposition är det något som vedertaget när man hyr ut hus? Och ok att ha det så? Om ja .. vad är lämpligt att ta som deposition?
29 svar · 7,0k läst
volvo
volvo: Du kanske ska nämna något om typgodkännade i sverige, motsvara svenska myndighetskrav etc? Men om man ska anlita någon firma där denna risken finns så kanske man inte ska pula med juridiken själv utan lämna över detta till proffs??
1 svar · 947 läst
H
hempularen: Nja, då kanske byggytan också blir för stor. Jag tror inte att ngn. bygglovsmyndighet skulle bråka om stort takutstick om det inte ger stor byggyta.
14 svar · 2,4k läst
B
byggankan: Det går ju inte heller att räkna att kvadratmeterpriset är 50 000 så då borde den kostat 50 000 mindre om den är 1 kvm mindre då kvadratmeterpriset brukar vara högre ju mindre lägenheten är. Antagligen så skulle lägenheten ha kostat precis detsamma om den uppgivna storleken var 35 kvm. Och då ha ett kvadratmeterpris på 50 140 kr istället för 50 000 kr men precis samma slutsumma.
21 svar · 6,9k läst
M
MiaSthlm: Menar du att återförsäljare sa att du/ni var barnsliga om ni inte släppte in honom! Att använda ett sådant ord visar vilken nivå han befinner sig på. Jag skulle totalvägra att släppa in honom att överhuvudtaget behöva se eländet....säg at du inte kan svara för dina handlingar om han finns i ditt hus! Och vem säger att han bara river taket.....troligen försöker han fixa med elen
11 svar · 1,8k läst
L
Lite: "om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt. Lag (2004:554)" Definationen av "omständigheterna" och bevisfrågor kan bli en dyr rättsak av och framför allt jobbigt för en del privatpersoner vilket ett litet "kvitto" hade fixat.
18 svar · 3,7k läst
J
JanneL: 0,73 bredd räcker gott för de flesta arbeten. Det viktigaste är dock att förankra i väggen. Det är det många som slarvar med.
7 svar · 9,0k läst
fresve
fresve: Låter som att det är något du själv hade kunnat ta reda på innan du köpte din tomt genom att fråga kommunen om hur bygglovshandlingarna för dina grannar såg ut.
8 svar · 2,2k läst
B
billy_baver: Det låter som att du redan uttömt möjligheten att snacka konsulten tillrätta "nere på golvet". Jag tycker du gör rätt i att vara aktiv. Det är bra att du ingriper hellre lite för tidigt än lite för sent. Gör klart för F-bolaget att du inte kommer att nöja dig med deras återställande. Förklara VARFÖR så sakligt och enkelt du kan. Om du fortfarande kör huvvet i en tegelvägg:
5 svar · 1,0k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Om man skriver ett avtal som är bättre för konsumenten i jämförelse med Konsumenttjänstlagen så gäller avtalet, om det är sämre så gills avtalet inte. Läs §3 i konsumenttjänstlagen. Konsumenttjänstlagen är vad den heter, nämligen en LAG. AB och ABT gäller då båda partena är näringsidkare. Hantverkarformuläret är en anpassad version av Konsumenttjänstlagen som avser
13 svar · 2,5k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Det där är nog inte helt sant, det varierar säkert från kommun till kommun och tillfälle till tillfälle. Eller såhär: Jag vet att det skrivs servitiut ibland, definitivt vid mindre optoförläggningar. Vid anläggning av stora VA-stråk är det nog i princip uteslutande ledningsrätten man använder, men annars förekommer allt servitut. Det är ju bättre att först komma
12 svar · 8,7k läst
A
A-Man_08: Kan vi inte få se bilder på tomten och hur det ser ut taket etc.
14 svar · 7,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja annars hade jag föreslagit att samtidigt dom gjorde utsättningen att dom även tog fram tomtgränserna ordentligt (Detta hade givetvis inte blivit några juridiskt bindande gränser, och man har inte tillåtelse att flytta några markeringar heller) men dessa gränser hade förmodligen dugt gott att plantera någon häck eller satt ett staket efter. Ofta har de som sätter ut husen tillgång
7 svar · 5,4k läst
T
Tossegubbe: Nej rent juridiskt så är det ju inte riktigt att göra det men som jag skrev i ovanstående inlägg så verkar det ju inte i sig vara ngt felaktigt i kostnaderna förutom missen att meddela dig innan och då förstår jag inte varför man ska göra en big deal av det faktiskt, oavsätt det jurdiska i att du har rätt? [citat]
30 svar · 3,1k läst
M
-MH-: Jodå, han får se till att man inte kan ramla ner i brunnen av misstag.
4 svar · 901 läst
N
DIY_freak: [citat] Utan att uttala mig specifikt om firman ovan, så anser jag att du har helt fel i din bedömning. Den enda "säkerhet" du i princip har när du anlitar ett AB är att det finns 100,000:- i tillgångar i företaget någonstans. Hur långt räcker 100,000 egentligen i så stora projekt som ett husbygge? Speciellt med tanke på att du inte är speciellt prioriterad fordringsägare utan står
9 svar · 2,4k läst
ByggareNick
ByggareNick: Jag har vart med om en grej som är värd att nämna nu när vi pratar skit om canal digital. Jag flyttade in i mitt hus med stadsnät och ringer de direkt för att beställa iptv från canal digital, allt gick bra och det skulle funka inom 2 veckor. Efter 2 veckor händer inget och jag ringer upp de och då säger de att de vart problem och de kommer ta ytterligare 2 veckor och så fortsatte se
12 svar · 3,0k läst
C
carax: Behöver tips om hur man formulerar en betalningsplan för en byggfirma som skall bygga huset på löpande räkning. Vi har tillsammans uppskattat att detta kommer ta ca 2000 timmar för byggfirman. De har lämnat förslaget att de fakturerar månadsvis (givetvis i efterskott) men hur formulerar man detta juridiskt i ABS 09 utan att få in antalet timmar ? Lägger man istället med hur långt de
0 svar · 1,5k läst
M
mlkjhr: Troligt scenario är att rätten finner att säljaren gjort felaktig utfästelse men att detta saknar betydelse eftersom radonhalten understiger gränsvärdet. Eventuellt kanske rätten beslutar att ny mätning ska göras och pröva saken efter det. Husets värde borde inte baseras på byggmaterialet utan på radonförekomsten. Detta är min högst lekmannamässiga gissning!
59 svar · 15,3k läst
I
Ingper: Ja, kreativiteten är det ofta inget fel på.... Kanske lite OT, men i mitt garageprojekt anlitade jag ju för en gångs skull en firma istället för att göra själv. En firma som efter ett tag f.ö. plötsligt fick ett annat jobb och lämnade mitt jobb på obestämd tid. De murade också glatt i minusgrader med rödsprit i bruket, och dessvärre hade de även en alldeles egen uppfattning om
13 svar · 3,2k läst
J
JBa: Vitesbelopp finns (borde) i kontraktet ni har gällande entreprenaden/erna. Titta där, det brukar ligga på 0,5-1% av kontraktskostnaden per påbörjad vecka. Dock gäller det ha en baktung betalningsplan för att vara något så när säker på att man verkligen får ut sitt vite.
1 svar · 1,9k läst
Lolle
Lolle: Här kom vi just till en sådan fråga jag och Mathias diskuterar i en annan tråd. För att ett fel skall kunnas räknas enligt praxis som ett dolt fel med skadeståndsskyldighet för säljaren räcker inte att konstruktionen i sig är dålig eller tveksam. Det räcker alltså inte att man hade kunnat göra bättre eller ens borde ha gjort bättre. Konstruktionen i ditt fall har uppfyllt kraven
36 svar · 4,2k läst
krillek
krillek: Jag hade en liknande situation 1997 när jag köpte hus. Efter att vi flyttat in kom stoppen på rad. Det första som hände när spolbilen kom var att killarna sa ungefär "hejsan, här har man ju varit och spolat några gånger...". Eftersom säljaren inte upplyst om dom uppenbara problemen med avloppet, som bland annat förvärrades av att avlopp och dagvaten gick ihop under huset, kunde vi
7 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.