1 599 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Grannar och utbyggen
Hej alla.
Har ett radhus som behöver en hall, något som min granne inte kan förstå då han har bott här i drygt 30 år och anser att inget innom vårat område får förändras.
Bygglov söktes och beviljades av kommunen, men överklagades av grannen till länstyrelsen.
Grannen fick avslag på sin överklagan och nu hotar han med att dra igång en civilrättslig process om vi bygger.
Min fråga är, har grannen något "på fötterna" när han pratar om det?
Hans argument är att våran hall kommer att byggas ihop med hans gavel, en gavel han inte ens ser från sitt hus.
Så som sagt, kan han få till stånd en rättsprocess på dessa grunder?
//Anders
Har ett radhus som behöver en hall, något som min granne inte kan förstå då han har bott här i drygt 30 år och anser att inget innom vårat område får förändras.
Bygglov söktes och beviljades av kommunen, men överklagades av grannen till länstyrelsen.
Grannen fick avslag på sin överklagan och nu hotar han med att dra igång en civilrättslig process om vi bygger.
Min fråga är, har grannen något "på fötterna" när han pratar om det?
Hans argument är att våran hall kommer att byggas ihop med hans gavel, en gavel han inte ens ser från sitt hus.
Så som sagt, kan han få till stånd en rättsprocess på dessa grunder?
//Anders
Man ska aldrig sluta förvåna sig...:x Han kan dra detta till domstol men det måste väl ändå bli fastighetsdomstol.. Och som alltid med domstolar så slutar man aldrig förvåna sig där heller.. Men jag tror inte att han har någon chans att vinna där i och med att du har ett beviljat bygglov. Mitt tips är att lyssna med en jurist innan du beslutar dig om att gå vidare. Tänk på att i fastighetsdomstolen tar vinnaren allt och förloraren betalar, men du kanske har rättsskydd i försäkringen som täcker det mesta...
Givetvis får han inte använda grannens vägg som en del till sin egna byggnad, precis anaitis skriver.
Han får bygga sin egen vägg, kloss mot grannens om det är exakt i tomtgräns.
Har TS fått bygglov och vunnit första överklaganderundan så sitter TS troligen bra till.
Efter dessa två instanser är nog rättsläget helt säkert utrett vad det gäller detaljplan och områdesbestämmelser och all sådan formalia.
Ska grannen kunna motsätta sig bygget måste han redovisa helt nya och andra uppgifter till nästa instans.
Men bygg du så länge han inte överklagar till nästa instans, du behöver inte på något vis vara rädd för en någon civilrättslig process, så länge du håller dina åtgärder på din sida om tomtgränsen. För i sådana fall är det helt klart ett förvaltningärende, ett fastighetsäreende.
Förövrigt, se till att han 100% säkert har tagit del av alla beslut, be t.ex. kommunen skicka till grannen med mottagningsbevis. Kolla även ifall det finns fler registrerade ägare, så alla får 100% säkert del av besluten.
Vänta sen 3 veckor, då har överklagandetiden gått ut, börja bygg först då.
Han får bygga sin egen vägg, kloss mot grannens om det är exakt i tomtgräns.
Har TS fått bygglov och vunnit första överklaganderundan så sitter TS troligen bra till.
Efter dessa två instanser är nog rättsläget helt säkert utrett vad det gäller detaljplan och områdesbestämmelser och all sådan formalia.
Ska grannen kunna motsätta sig bygget måste han redovisa helt nya och andra uppgifter till nästa instans.
Men bygg du så länge han inte överklagar till nästa instans, du behöver inte på något vis vara rädd för en någon civilrättslig process, så länge du håller dina åtgärder på din sida om tomtgränsen. För i sådana fall är det helt klart ett förvaltningärende, ett fastighetsäreende.
Förövrigt, se till att han 100% säkert har tagit del av alla beslut, be t.ex. kommunen skicka till grannen med mottagningsbevis. Kolla även ifall det finns fler registrerade ägare, så alla får 100% säkert del av besluten.
Vänta sen 3 veckor, då har överklagandetiden gått ut, börja bygg först då.
Tack för era synpunkter, även om jag inte blir klokare ännu...
Blir nog till att kontakta en fastighetsjurist som får bena ut detta.
Om det finns någon mer med kunskaper i detta ämne så skriv gärna
//Anders
Blir nog till att kontakta en fastighetsjurist som får bena ut detta.
Om det finns någon mer med kunskaper i detta ämne så skriv gärna
//Anders
Om det är nåt "man tar fighten" mot är det ju själva beslutet, dvs bygglovet i detta fall.
Har man sökt bygglov och fått avslag så ber man högre instans ompröva avslaget.
Har någon fått bygglov och man inte gillar det så ber man högre instans ompröva lovet.
Man kämpar liksom inte mot någon person/organisation egentligen utan man kämpar mot ett förvaltningsbeslut.
Sen kan ju någon rätta mig, för jag är ju inte heller så jättekunnig.
Har man sökt bygglov och fått avslag så ber man högre instans ompröva avslaget.
Har någon fått bygglov och man inte gillar det så ber man högre instans ompröva lovet.
Man kämpar liksom inte mot någon person/organisation egentligen utan man kämpar mot ett förvaltningsbeslut.
Sen kan ju någon rätta mig, för jag är ju inte heller så jättekunnig.
Klicka här för att svara