Min mor vill överlåta sin bostadsrättslägenhet på mig eftersom hon skall flytta till annan stad och där hyra en vanlig lägenhet. Hon vill inte ha någon förmögenhet så att hon kan erhålla hyresbidrag. Hon är 87 år gammal. Hennes pension är låg så om hon ej har någon förmögenhet så kan hon få några tusen i bostadsbidrag.

Hur genomför man gåvan enklast?
Jag har talat med bostadsrättsföreningen och dom såg inga problem med transaktionen.

Vad händer skattemässigt om jag säljer lägenheten och flyttar pengarna till köp av annan lägenhet?

Värdet på hennes lägenhet ligger på c:a 600 000. Hon har bott i den i 40 år och gav inte många tusen vid köpet.

Hoppas någon kan reda ut det hela.

Överlåtelsen sker med ett vanligt gåvobrev.

Du övertar anskaffningsbeloppet. Dvs du kommer få betala vinstskatt (f.n. 22%) på nästintill hela beloppet. För att minska skatten så kan du köpa lägenheten av din mor, men då får hon i stället betala skatten nu. Ett nollsummespel.

Jag förstår inte. Ska hon ge bort sin BR för att undvika att få pengar på banken så hon kan få hyresbidrag? är det inte bättre att sälja lägenheten och använda pengarna för att utökat den knappa pensionen.

Jg förstår om det låter konstigt men det är inte så konstigt. Hon måste flytta pga att hon inte kan sköta sig själv i den gamla lägenheten. Den nya har dubbel hyra som hon inte klarar av med sin pension. Om hon säljer så får hon för mycket kapital och då går hon miste om bostadsbidrag. Om hon däremot ger bort bostadsrätten så klarar hon gränsen för vad man får ha i kapital. Hon kommer naturligtvis att få del av de pengar som försäljningen ger.

Hon kan ju även sälja och använda pengarna till att betala den dyra hyran...

Sverige är ett bidragssamhälle där det går ut på att få ut så mycket bidrag som möjligt. Inte göra rätt för sig.

Jag förstår - hon vill använda dig som bulvan, för att både äta kakan och ha den kvar. Som du skriver så vill hon få del av de pengar som försäljningen ger, men hon vill också få bostadsbidrag. Alltså ger hon dig bostadsrätten, du säljer den, ger henne (del av) pengarna utan att skattemyndigheten vet något om det, och hon kan dessutom få sitt bostadsbidrag. Smart (moraliskt rätt eller fel tänker jag inte uttala mig om).

Svaret på din fråga har du redan fått av Nyfniken - du får betala skatt på vinsten när du säljer lägenheten - eller iaf ränta på uppskovsbeloppet om du köper en dyrare bostad.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.