Hej,

Vi håller på med en tillbyggnad till vårt småhus och behöver några transporter av jord och grus samt en liten grävmaskin i samband med återställande markarbeten. Dessa transporter behöver göras via gator som går genom ett radhusområde som är en samfällighet. Baksidan av vårt hus, som tillbyggnaden skett, vetter mot samfälligheten och det går inte att leverera material och grävmaskin från framsidan p g a sluttning samt begränsat utrymme mot grannar på sidorna. Det finns således ingen annan möjlighet att forsla dit grävare eller material för återfyllnad.

Samfälligheten har från starten informerats om att vi behöver nyttja genomfarten och muntligen har det godkänts. Vi fick transportera grävare och material i samband med grävarbeten under hösten 2009 och nu återstår återfyllnad och markarbeten kring tillbyggnad. När vi skulle informera ordföranden i styrelsen om färdigställande av utbyggnaden fick vi veta att föreningen nyligen haft årsstämma där en motion inkommit om att förbjuda transporter via föreningens gator till andra fastigheter, d v s våran. Motionen bifölls. Det bör tilläggas att föreningen själva nyttjat gatorna för transporter av material i samband med ”vårstädning” samt i samband med en kommande dragning av fiberkabel.

Vilka rättigheter har vi att kräva genomfart av transporter till vår fastighet för att kunna färdigställa markarbeten kring utbyggnaden? Det är fråga om 3-4 lastbilstransporter under 1-2 dagar.

Slarvade ni med återställningen av vägen?

Tror inte dom kan neka tillfart till er fastighet. Kolla med Lantmäteriet.

Ni kan alltid ta ut ett Officialservitut för att möjliggöra användning av er fastighet. Tror inte att Samfälligheten är pigga på att bära sin del av den kostnaden..

Om det är den klart bästa vägen (dvs närmast till allmän väg från er tomt) så komemr LM ge er möjligheten.

Kommer kostnaden för servitutet att belasta samfälligheten, mycke_nu?

Min tanke var att det blir någon form av officell lantmäteriförättning och att de berörda markägarna får ta den kostnaden (typ 50 000?) gemensamt. Ärligt talat är jag inte tvärsäker.

mycke_nu skrev:
Min tanke var att det blir någon form av officell lantmäteriförättning och att de berörda markägarna får ta den kostnaden (typ 50 000?) gemensamt. Ärligt talat är jag inte tvärsäker.
Det där är väl ett klassiskt utpressningstrick på vägföreningsstämmor.

Framsidan på vår tomt vätter mot en vändplats och huset är beläget så att det inte går att köra in en liten grävare eller material på sidan av huset. Baksidan ligger mot en samfällighet som har en gata runt området förbi vår tomt och vi har en grind mot denna väg. Mellan vår tomt och deras väg går ett 4 meter brett område med vatten och avlopp för vårt och deras område.

Undrar hur det där hade fungerat i en domstol, vad skall föreningen liksom komma dragande med om man ändå kör in där?

/Kent

Det går väl som egenmäktigt förfarande (troligen det mest lågprioriterade brott någon kan begå). Har de satt upp skyltar om förbud för obehörig trafik?

Johan Gunverth skrev:
Inte bara där.. ;):)

Varför begär du inte att få gå med i vägföreningen?

Du får du ju använda vägen.

Det är ett radhusområde med gång/cykelvägar mellan husen och en transportväg runt området. Det finns skylt att man inte får köra utan tillstånd, vilket jag fick under hösten då vi började arbetet. Nu skall vi bara slutföra med lite återfyllnad av grus och jord, en dags arbete, 4-5 transporter inkl en minigrävare.
Vi har åtagit oss att återställa en liten gräsplätt där bilen vände i höstas. Vid körning då lades det ut körplåtar över brunnar mm efter önskemål från föreningen.

Johan Gunverth skrev:
Förstår inte riktigt - berätta !

tallmilan skrev:
Förstår inte riktigt - berätta !
mycke_nu förstod ju direkt.

Nåväl. Om man inte är överens om andelstal och annat kan man alltid hota med förrättning. Vem som helst kan kräva detta. Lantmäteriet utför det och skickar samtidigt en faktura på 50.000 till samma förening. Någon som sedan fördelas mellan medlemmarna....helt i onödan.

Så vitt jag begriper är det iallafall i de flesta samfälligheter av denna typ intesamfällighetens sak att avgöra om du får använda deras vägar eller inte - det är inte samfällighetens privata vägar, de bara sköter dem åt kommunen.

Det är en stor skillnad på dessa samfälligheter, där man oftast bara förvaltar vägen och vägsamfälligheter ute på landet där samfälligheten äger vägen och den är privat.

Vår samfällighet förlaltar ett antal cykelbanor, dessa utnyttjas för bilkörning dagligen av en företagare som inte vill parkera på den parkering som tillhör HANS samfällighet, han vill istället parkera vid sin tomt, som då inte har bilväg fram, utan bara cykelbana.

Detta innebär att han kör på vår cykelbana och parkerar på sin samfällighets cykelbana, så att det inte går att cykla eller gå med tex barnvagn elelr rullator den vägen.

Vår samfällighet gillar inte detta, men själv är han då med i styrelsen i sin samfällighet och har då givit sig shjälv tillstånd att parkera där. Och
han säger "jag kan ju inte backa hela vägen, så jag måste köra där".
Själva körningen kan vi som förening inte bötfälla och paerkeringen är det ju hans egen samfällighet som ansvarar för. Moment 22. Vi kan inte sätta upp "grisar" eller liknande, för då kommer snöplogen inte fram.
Så vårt problem är nästan motsatt ditt, vi har inte rätt att hindra folk utanför vår samfällighet att använda våra vägar och cykelbanor, vi kan bara ge rekommendationer.
Hoppas det kan hjälpa dig - kolla med kommunen vilken typ av samfällighet det är om de äger vägen eller förvaltar den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.