pbengtsson skrev:
ROT avdraget har inneburit för min del att jag numera slipper frågan "utan moms?", mycket bra.
Svartjobbare för 200/h låter otroligt, med tanke på trycket på marknaden så är det nog inte de skarpaste som tar dessa priser.

Skulle man spå framtiden så tror jag att ad acta får rätt om ROT. Är det mycket att tjäna (som innan) så blir det mer svart, annars vill det flesta nog köra vitt som kund.
Men detta var bara ett tyckande utan fakta.

Här på landet är det värre att vara klåpare en längre tid, ryktet går fort ibland.
200 kr/tim var ett räkneexempel och inte alls omöjligt om personen tex är hel eller deltidsarbetslös, det blir många kronor i fickan ändå. Visst hårt tryck på marknaden men vad tar en företager ut i lön på en omsättning av 500 kr/tim? det var där det började med exemplet.

Ad acta
Glufsglufs skrev:
Jamen se där ja, återigen, svartjobben försvinner och det baserar du sen endast på att ROT-avdraget får vara kvar, kommer knappast att var mer än fram till 2012 på sin höjd, hur som helst så vet vi att det försvinner med sosseregering och med nuvarande har vi ingen egentlig aning, drar in pengar till staten javisst men sen är det som sagt politik det där. men du svarde inte något på frågan om vad du tror händer när högkonjukturen kommit för att stanna ett tag, det kan ju hända vare sig ROT-avdraget finns eller inte
I en högkonjuktur kan fortfarande seriösa småföretagare konkurerra med kvalitét och vita priser mot icke "f-skattade" företag och andra klåpare.
Vad är det du inte förstår.
Det skapas mer arbeten i småföretagen istället för att det importeras svart arbetskraft.

Sedan tycker jag att själva rot-avdraget bör bli en permanet men i en annan form så ekobrottslingar får det svårare att söka typ dagens rot-avdrag.

Sedan skrivar jag väl en och inte endast!

Kan du inte bara lämna tråden?

Ad acta
Glufsglufs skrev:
Ja, du själv är nog lite för stolt och uppblåst för att inse dina egna fel och därmed letar fel hos andra för att stödja dina egna motstridigheter :wow:
Ja, stolt är jag ibland och det hoppas jag vi alla är någongång.
Uppblåst är jag definitivt inte, och letar inte heller fel hos någon om jag inte behöver, och i det här fallet så sköter du det själv så bra!!
Man behöver inte lyfta på en enda sten. Du lyfter dom så fint själv.

Ad acta skrev:
I en högkonjuktur kan fortfarande seriösa småföretagare konkurerra med kvalitét och vita priser mot icke "f-skattade" företag och andra klåpare.
Vad är det du inte förstår.
Det skapas mer arbeten i småföretagen istället för att det importeras svart arbetskraft.

Sedan tycker jag att själva rot-avdraget bör bli en permanet men i en annan form så ekobrottslingar får det svårare att söka typ dagens rot-avdrag.

Sedan skrivar jag väl en och inte endast!

Kan du inte bara lämna tråden?
Lämna tråden kan jag göra när du lyckas skriva ett inlägg utan att skriva med något översittande och kanske lärt dig att historien berättar om framtiden, jag menar, försvann/minskade svartjobben efter förra omgången med ROT-avdrag? Nä, inte mycket va, måste ju ha ökat rejält då det anses att ha det är avdraget är ett sätt att få bort svartjobb, dom finns där och när avdraget försvinner så finns det flera, hur bra det än går för en företagare att tjäna vitt så blir det ändå mer rena pengar i fickan med lite svartjobb. Det enda än så länge som möjligen kan ha gjort det svårare för ekobrottslingar är väl den omvända momsplikten, så länge ROT-avdraget finns har jag svårt att tänka mig att man får bort någon.
Men fortfarande har du inte lyckats svara på flera av dom frågor jag haft, inte lagt fram källor för dina uppgifter eller motbevisat mer än med dina ord, fortfarande gäller det bara att hugga för att ställa sig i försvar för din del.

Redigerat:
Ad acta skrev:
Ja, stolt är jag ibland och det hoppas jag vi alla är någongång.
Uppblåst är jag definitivt inte, och letar inte heller fel hos någon om jag inte behöver, och i det här fallet så sköter du det själv så bra!!
Man behöver inte lyfta på en enda sten. Du lyfter dom så fint själv.
Som sagt, hitta fel i teorier kan väl alla så det är väl inget att komma med, åter igen, svara istället på direkta frågor, visa exakt med egna exempel varför inte mina exempel skulle vara rimliga, visa dina källor till dina uppgifter. Lätt att klanka på andra och vrida och vända på vad andra skriver till du får det att se ut som att det är du som har rätt.
Visserligen har jag inte pratat och hört saker av 1800 byggföretag men jag har åtminstonde lyssnat på fler yrkesgrupper än vad den enkäten gick ut till och det 100% mer yrkesgrupper än du har att komma med.

Ad acta
Glufsglufs skrev:
Lämna tråden kan jag göra när du lyckas skriva ett inlägg utan att skriva med något översittande
OK, under skrivande stund sitter jag. :D:D.
Hänger du med??

Lägg av nu och skaffa dig en egen tråd!!!!

Förstår inte varför ni bråkar som ungar för?

Ad acta du startade väl tråden för en diskussion? Glufsglufs delar inte din funderingar och voila ni har en diskussion.

Jag ursäktar mig till alla trådläsare för dom delar i mina inlägg som håller låg nivå. Tyvär faller man allt för lätt in i ett "min pappa är starkare än din pappa" syndrom när det bjuds till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.