Juridik
hempularen: Det låter lite som det såg i bostadsrättsföreningen jag bodde i på 80 talet. Där hade suttit en styrelse som gjorde lite som de ville (dock formellt OK, såvitt jag förstår), och hade noll koll på ekonomin, följde alla anvisningar från centralorganisationen utan att ifrågasätta osv. Konsekvensen blev att de bla. gjorde en ombyggnad av sophanteringen för 10 milj, som skulle kunnat
MickeK: Nu har jag fått "facit". Om man sökte radonbidrag som vi på hela kostnaden för vårt ventilationsarbte som kostade oss ca 75.000kr så fick vi ett generellt bidrag på 15.000kr vilket vi fick utbetalt i aug 09. För att idag få Rot på det kvarvarande beloppet så ska radonbidraget man fått vara specificerat att endast gälla materialkostnaden. Dvs man ska bara ansöka om radonbidrag på
Suhagg: Ska beskriva lite mera. Jag ringde kommunen och höll koll på att de jobbade när mitt förhandsbesked var på bordet. Fick då veta att kommunekologen missat att skicka in sina papper så det var tur jag ringde. Passade på att prata med honom då. Riktigt djuping som förklarade att han inte ville att folk skulle bygga alls i stort sett och att politikerna inte lyssnade på honom. Sen frågade
Bart: Kontakta besiktningsmannen och fråga vem han delgivit protokollet till hos Vattenfall. Fråga även om han vet vem som är ansvarig projektledare hos Vattenfall. Kontakta sedan berörda personer hos Vattenfall. De kommer nog inte göra någonting innan du hör av dig med krav. Vem de i sin tur lägger skulden på är för dig ointressant. Vattenfall är antagligen byggherre och ytterst ansvarig.
gråsten: Digo hade fel i gamla tråden ovan. Om A äger marken/fastigheten och A och B bygger huset blir byggnaden lös egendom/ej fastighetstillbehör pga inkongruenta ägarförhållanden Jordabalken 2 kap 4 §. Om B sedan förvärvar halva fastigheten uppstår kongruens och byggnaden blir fastighetstillbehör. Har de belånat fastigheten högt för att bygga huset som alltså inte tillhör fastigheten
gråsten: Se till att få bra koll på hur vattenledningssystemet kan tömmas vid behov och ta reda på om det verkligen töms effektivt. Kvarstående vatten kan spränga rör. Kanske bör du förbättra systemet. Hur ventileras avloppssystemet? Hur mår eventuell hydrofor på vinden? frysrisk? Är avloppet ut till nätet i gott skick? Är golvbrunnar och sifoner rensade nu när ni tar över. Står
mycke_nu: [citat] Ska bara rapportera att det dök upp en sprillans ny telefon (visserligen i fel färg, men det är OK) och en ursäkt via email. Jag handlar mycket och gärna på internet, men nästa mobil köper jag nog i butik..
hempularen: Jg tro iofs att detta är en ganska vanlig variant på villkorsklausul. Den har den fördelen att den strikt specar att både köpare OCH säljare måste acceptera besiktningsmannens definition av vad ett fel är, för den definitionen är luddig. En brist som jag ser är att man specar att kostnaden kan definieras av offert från företag, men det är inte klart utsagt VEM som skall välja ut
Hemmakatten: Jag tror, som hempularen, att man här inte förstår skillnaden mellan avloppsvatten från toalett och från övrigt avlopp, BDT. En person gör av med i genomsnitt 200 liter vatten per dygn. Är man fyra i familjen så blir det 5600 liter per vecka! En sluten tank för toalett rymmer vanligtvis 3000 liter, men det finns större på 5-6' liter. En toatank töms kanske 4 ggr per år. Har man en
cheetah1: Även om det var en gammal tråd du hittade skulle det vara lite intressant att veta hur det gick för trådskaparen...
gråsten: edit: det finns en bok som på Iustus förlag som heter Samägd jordbruksfastighet. Om tre äger jordbruksfastighet är det viktigt för dem att veta när samägandelagen gäller och när reglerna för enkelt bolag tillämpas. Vad som tiidgare sagts om verkan av inskrivning gäller säkert men däremot är mellanhavandena mellan ägarna beroende av samverkansformerna. Härär lagen om samägd
-MH-: [citat] Finns inget besittningsskydd, de kan sägas upp ensidigt till fardag som kommer efter 6 månader (dvs mars 2011).
Dublin: [citat] Håller med, och sen får man inte glömma bort att felet måste varit dolt. Det man måste komma ihåg är att det mycket väl kan finns fel som inte är dolda - men som inte heller ger uppkomst till skada utom vid extrema situationer - men de blir ju inte dolda för det. Alltså om en utvändig fals på ett plåttak är felaktigt utförd så kanske det ändå inte uppstår skada
spasm: Hej. Mycket kortfattat bad jag om en ny faktura på 9500:-, jag fick det. Detta problem är nu ur världen.
Yrrol: Min far var det förr, han fick lägga ut mycket pengar då tanten gav bort sin lilla inkomst till prästen osv, tillslut han gavupp kampen emot kommunen och sa att "okej, ska hon bo kvar där så ska ni sköta allt också" (det var i veva med att mina farföräldrar dog efter cancer och andra långvariga eländen och min far fick styra upp allt med den villan osv, då orkade han inte mer) så
gråsten: Mitt fel för jag fick inte grepp om riskerna vid de olika alternativen. Gåva då man även bör ta hänsyn till sambolagens bodelningsregel för gemensam bostad är en väg. den andra är ett avtal som återspeglar den verkliga insatsen. den tredje gåva plus att man reglerar finanserna separat. Vid separation får parterna hälften av fastighetens värde var. Men det gör ju inget eftersom de
gråsten: Det är inte oklart, det är bara att gräva i lantmäteriets arkiv. Där jag bor på somrarna lades samfälld väg ut mellan ägorna på 1840-talet.De ägdes av de mantalsskrivna gårdarna i byn - och ägs fortfarande av dem. En vägförening är en annan sak - den måste juridiskt komma överens med ägarna till den samfällda vägen. Eventuellt kan den senare upplösas av lantmäteriet. Men
gråsten: samma sak med tele. dom har en budgeterad ram för varje avsnitt. I ett fall där jag ville ha bort en stolpe så grävde jag åt teleentreprenören på en grannes tomt mot att teleentreprenören stod för den (billiga) kabeln. Försök få dem att ange vilken ekonomisk ram de har och se om ni förmår möta upp, helst då inklusive eget arbete. Köra grävare är kul.
JK: Säg att du vill ha ommålning, men att du kan tänka dig en deal. Denna deal kan t.ex. vara att den ansvarige tar fram en offert vad det ska kosta att genomföra ommålningen. Den ansvarige ersätter dig sedan med t.ex. 80 % av vad det skulle kosta att genomföra ommålningen. Bra för den ansvarige med andra ord. Men - säg vidare att om du anser att summan du ska få återbetalt är
Lolle: Benägen att hålla med hempularen. Du är ju inte på något sätt nödgad att ge tillbörliga avdrag på ett badrum som har över 20 års användning. Att riskkonstruktioner påtalas är något naturligt och då är det öppen förhandling. Jag hade också vägrat avdrag eller gett ett minimalt för att visa lite välvilja. Är det genuint intresserade accepterar de, annars så tackar de nej
gråsten: Om två sambos skaffar hus tillsammans så gäller enligt sambolagen att värdet av huset delas mellan dem vid separation. Men man kan ersätta lagen med ett avtal. ett sådant avtal bör rimligen kombineras med den ekonomiska överenskommelse ni nu strävar efter. men se till att lagens stadgande verkligen blev ersatt. Att snickra på sådant här själv kan ju vara kul hobby men verklar
hempularen: Det låter ju som att ni har ett muntligt avtala med husfirman om att ni skall betala ritningarna utifall ni inte bygger (deras tolkning), men ni tolkar dte som att det bara är om ni bygger med ngn. annan som ni skall betala ritningarna. Skillnaden i tolkning tycker jag är hårfin, och jag tror att ni är skyöldiga att betala. Å andra sidan så kan ni ev. hävda att det ligger i ett
cust3000: [citat] Du verkar inte läsa TS 1:a inlägg speciellt bra. Hur kan man få tillbaka på skatt om man inte betalat in någon och kalla det skatteplanering? Det är ju som att planera ett maratonlopp utan ben....Sedan tycker jag bidragsfuskare och skattefiffel är samma skrot och korn, bidrag kommer ju från inbetald skatt, avdrag ger tillbaka från redan inbetald skatt! Så tekniskt sett är det
Immobil: Med ledning av kontraktet, kan göra vad ni vill med godset. Ni kan också, om ni vill, kontakta säljaren och sätta en ny tidsfrist.
Thomas59: [citat] Äh han försöker bara. Du BÖR givetvis bestrida alla krav som företagaren framför direkt men det är ingen fara om du inte skriver helt rätt. Saken är långt ifrån avgjord och du kan likaväl göra ett korrekt bestridande i ett senare skede. Du riskerar ingen betalningsanmärkning och företagarens enda väg är att antingen stämma dig på beloppet eller söka ett
Troberg: [citat] Ah, det här är ett ämne som jag kan, jag har gjort ett program som stöttar med den krångliga juridiken kring fordonsflytt som används av många svenska kommuner. Egentligen är det inte krångligt att flytta på tomtmark, speciellt inte om det är ett fordonsvrak (definierat som att det skulle kosta mer att rusta upp den så att den går genom bilprovningen än vad man skulle få om
LAINE: Vi har haft samma problem i en fastighet, då hade man tidigt tapetserat med en tät plasttapet vid byggnadsåret som stoppade den naturliga fuktvandringen. Det är bara att riva bort all gammal tapet och börja om, om det nu är så i ditt fall ochså. En bra början vid sådana hära ärenden är att be föreningen boka in Anticimex för en oberonde undersökning.
DIY_freak: Inga verktyg skall tas med anser jag, om du inte har kört fast verktygen i huset så de följer med vid försäljningen av huset och därmed anses ha ökat husets värde? :O Om du hyr en maskin för ett arbete, så kan du nog använda den kostnaden. Köper du en maskin, så anser jag att du maximalt kan använda en kostnad som motsvarar en rimlig avskrivning av maskinen. Du är väl medveten om
AndersS: Inte svar på din fråga, men en fundering. Dörren går inte till ett bad/duschutrymme?