6 059 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Andelstal i omstartad vägsamfällighet
Vår vägsamfällighet startades 1950 och avsomnade på 1970-talet då kommunen tog över skötseln av vår enskilda väg.
Tyvärr missköter kommunen sin uppgift och det har därför blivit aktullet att dra igång vägföreningen igen för att kunna förhandla med kommunen.
Givetvis är medlemsskapet en enda soppa eftersom alla de ursprungliga medlemmarna är avlidna och de berörda fastigheterna har köpts, sålts, klyvits, sammanslagits, avstyckats mm under de gågna 60 åren.
Än värre är att röstetalen grundades på väghållningsåtaganden (min fastighet hade givetvis det högsta åtagandet, dryga 30%
)
Idag skulle även kommunen i egenskap av markägare (dom äger en badplats längs vägen) vara medlem i föreningen, samtidigt som dom har hela väghållningsåtagandet och därmed antagligen alla rösterna!
Nåväl.. nu till frågan.
Blir det med automatik så att kommunen får alla rösterna, och/eller finns det något sätt att modernisera stadgarna i föreningen så att dom passar bättre för dagens situation? Jag antar att samma eller liknande förhållande måste finnas i många andra föreningar.
Tyvärr missköter kommunen sin uppgift och det har därför blivit aktullet att dra igång vägföreningen igen för att kunna förhandla med kommunen.
Givetvis är medlemsskapet en enda soppa eftersom alla de ursprungliga medlemmarna är avlidna och de berörda fastigheterna har köpts, sålts, klyvits, sammanslagits, avstyckats mm under de gågna 60 åren.
Än värre är att röstetalen grundades på väghållningsåtaganden (min fastighet hade givetvis det högsta åtagandet, dryga 30%
Idag skulle även kommunen i egenskap av markägare (dom äger en badplats längs vägen) vara medlem i föreningen, samtidigt som dom har hela väghållningsåtagandet och därmed antagligen alla rösterna!
Nåväl.. nu till frågan.
Blir det med automatik så att kommunen får alla rösterna, och/eller finns det något sätt att modernisera stadgarna i föreningen så att dom passar bättre för dagens situation? Jag antar att samma eller liknande förhållande måste finnas i många andra föreningar.
Det var länge sedan jag läste om detta under utbildningstiden. Goglade och hittade denna sida från Lantmäteriet som om inte annat kanske kan ge dig en infallsvinkel och gå vidare. http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1679
Är syftet endast att förhandla och påverka behövs ingen egentlig samfällighet. Då borde det räcka utmärkt med en ideell förening. Bara att starta!
Om det visar sig att kommunen vill kränga sig ur sitt ansvar blir det genast annorlunda. Då kan det bli motiverat att ordna en juridiskt hållbar vägsamfällighet. Och det gör man lämpligast genom lantmäteriförrättning.
Om det visar sig att kommunen vill kränga sig ur sitt ansvar blir det genast annorlunda. Då kan det bli motiverat att ordna en juridiskt hållbar vägsamfällighet. Och det gör man lämpligast genom lantmäteriförrättning.
Även om samfälligheten är avsomnad kanske den fortfarande lever. Har den tillkommit genom en lantmäteriförrättning torde den fortfarande vara vid liv och finnas inskriven i fastighetsregistret.
mycke_nu, eftersom du har det högsta röstetalet (andelstalet) antar jag att du bor längst in eller att det bedrivit någon verksamhet på din fastighet. Har din fastighets användningssätt förändrats kan din fastighet få ett nytt andelstal.
Börja med att kolla med Lantmäteriet om föreningen är inskriven i fastighetsregistret. Är den det så uppdatera medlemslistan. Hos Lantmäteriet bör du även få råd hur du går vidare.
mycke_nu, eftersom du har det högsta röstetalet (andelstalet) antar jag att du bor längst in eller att det bedrivit någon verksamhet på din fastighet. Har din fastighets användningssätt förändrats kan din fastighet få ett nytt andelstal.
Börja med att kolla med Lantmäteriet om föreningen är inskriven i fastighetsregistret. Är den det så uppdatera medlemslistan. Hos Lantmäteriet bör du även få råd hur du går vidare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Vi håller på med något liknande så finns det något färdigt program/kalkylark att räkna ut fördelningen med avseénde på använd väglängd, markanvändning (skog/åker/boend/verksamhet)(skog avverkas vart 10år, åker brukas årligen, boende använder vägen dagligen året runt, verksamhet kan kräva tunga transporter).
Protte
Protte
Slutade vid Lantmäteriet -75 så jag vet inte om jag är rätt man att svara på detta inlägg. Men, ett exempel på kalkylblad hittar du under Andel i vägsamfällighet i bif. länk: http://www.byggahus.se/newreply.php?do=newreply&p=1081591prototypen skrev:Vi håller på med något liknande så finns det något färdigt program/kalkylark att räkna ut fördelningen med avseénde på använd väglängd, markanvändning (skog/åker/boend/verksamhet)(skog avverkas vart 10år, åker brukas årligen, boende använder vägen dagligen året runt, verksamhet kan kräva tunga transporter).
Protte
Skulle tro den är av det enklare slaget. Visar dock hur det kan gå till. Det exempel du skissar upp har fler variabler, dock viktiga för att få en rättvis fördelning av bland annat kostnaderna då det gäller underhåll. En annan länk som om inte annat ger ytterligare hänvisning: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1654/88413_enskild_vaghallning.pdf
Antar att det fordras en lantmäteriförrättning för att åstadkomma detta. Jag föreslår att du likväl som mycke_nu kontaktar Lantmäteriet för ytterligare information.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Hoppas slippa lantmäteriet utan att vi kan komma överens ändå, min andel kommer nog att hoppa upp från 8% till 80% oavsett.
Protte
Protte
Det kluriga här är att röstetalen bygger på väghållningsåtaganden. Kanske någon kan sprida lite ljus över hur detta fungerar?
Vår jordbruksfastighet ligger mycket riktigt vid vägs ände och fick därför höga väghållningsåtaganden, 30% på sommaren och 34% på vintern. Därmed lika stor procentuell andel av rösterna i föreningen.
På 1970-talet blev kommunen väghållare. Betyder då detta att Kommunen numera har 100% av rösterna (dom äger mark längs vägen), eller har väghållningsåtagandena inget att göra med vem som i realiteten ansvarar för skötseln?
Kommunen står ju faktisk inte heller för kostnaden utan det gör staten till 95%. Staten är en stor användare av vägen genom Länsstyrelsen som har ett naturreservat här. Är det då staten som har 95% av rösterna?
Det logiska vore i mitt tycke väghållningsåtagandena och därmed röstetalet stod i proportion till ägarnas användning av vägen. Det finns ju även andra externa användare som kan vara med och betala, men som inte har rösträtt i föreningen eftersom dom inte är markägare.
Jag antar att väghållningsåtagande är ett verdertaget begrepp, så det vore väldigt intressant att få detta förklarat!
Vår jordbruksfastighet ligger mycket riktigt vid vägs ände och fick därför höga väghållningsåtaganden, 30% på sommaren och 34% på vintern. Därmed lika stor procentuell andel av rösterna i föreningen.
På 1970-talet blev kommunen väghållare. Betyder då detta att Kommunen numera har 100% av rösterna (dom äger mark längs vägen), eller har väghållningsåtagandena inget att göra med vem som i realiteten ansvarar för skötseln?
Kommunen står ju faktisk inte heller för kostnaden utan det gör staten till 95%. Staten är en stor användare av vägen genom Länsstyrelsen som har ett naturreservat här. Är det då staten som har 95% av rösterna?
Det logiska vore i mitt tycke väghållningsåtagandena och därmed röstetalet stod i proportion till ägarnas användning av vägen. Det finns ju även andra externa användare som kan vara med och betala, men som inte har rösträtt i föreningen eftersom dom inte är markägare.
Jag antar att väghållningsåtagande är ett verdertaget begrepp, så det vore väldigt intressant att få detta förklarat!
Klicka här för att svara