Vi har hyrt ett garaget av ett stort bostadsbolag sedan 92, för ca 5 år sedan så såldes huset till en bostadsrättsförening, och så har det löpt på.

För en tid sedan så fick vi ett brev om uppsägning av ordförande i bostadsrättsförenigen, det börjar med "härmed säger vi upp hyreskontraktet" det står inget skäl till varför vi sägs upp, det står inte ens något telefonnummer till ordförande som skickat brevet, utan att vi ska vara ute senast ett visst datum enligt kontraktet och lämna nycklar.

Det har aldrig varit några problem, och vi förstår att de säger upp oss för att någon annan vill använda det säkert någon i styrelsen.

Men vi var där innan det vart bostadsrättsförening och vägrar acceptera detta då det sätter oss i en situation.

Vi bor inte i föreningen, men eftersom vi var där innan borde vi inte få "hyra klart" om man säger så?

Måste de inte ange ett skäl till uppsägningen?

Nej, de måste inte ange skäl till uppsägningen.

Att ni blir uppsagda är tråkigt. Men ni har ett visst skydd då garage med tak över lyder under Hyreslagen. Till skildnad från parkering utan tak ute i det fria som lyder under arrendelagen under jordabalken.

Vid uppsägning så skall orsaken framgå. Om ni anser att det är oskäligt skall ni dra det till hyresnämden.
Det kostar er inget att få det prövat och ni riskerar inte att få betala motpartens kostnader.
Praxis för hyresnämden vid uppsäging av lokal (garage i detta fall) är att man som hyresgäst har rätt till skadestånd i tal om runt 1 årshyra.

Hyreslagen skyddar till fördel för hyrestagaren. vilket gör att man kan inte säga upp en lokal helt utan vidare utan att i minsta fall betala skadestånd för skadan.

En parkering som lyder under arrendelagen i JB kan sägas upp när som utan någon förklaring.

Redigerat:
Detta är inggen parkering det är ett varmgarage, med port.
Jo vi funderar på att dra det vidare, ska man kontakta hyresgästföreningen eller hyresnämnden direkt?

Redigerat:
Då är det absolut en fråga för hyresnämden. Det du först skall göra är att höra av dig till föreningen och helt enkelt bestrida uppsägningen.

Föreningen är då mer eller mindre tvingad att gå vidare till hyresnämden.
Men vad du än gör, gå inte med på något med tanke på hur du har fått uppsägningen. Ta också kontakt med hyresgästföreningen.

Och somsagt, du skall inte fundera på att dra det vidare utan du skall dra det vidare. Hyresnämden är snabba på att hantera sådana här fall. Vi har själva i vår förening haft besök där när vi sa upp en lokal. vi fick betala helt enkelt.

Vad var det ni fick betala för? var det årshyra?

Redigerat:
Ja, vi blev "dömda" att betala skadestånd för att vi sa upp avtalet. Och praxis är en årshyra. I vårt fall var det lönsamt att betala eftersom vi tar hem dessa pengar på ombyggnaden av lokalen.

Somsagt hyreslagen gör det fördelaktigt för den som hyr.

Nej man behöver inte alltid ange skäl till uppsägningen. I vissa fall så är det giltigt utan skäl. Jag har tex sagt upp några förstahandshyreskontrakt senaste året utan att behöva ange skäl.

Det beror på hur ditt avtal ser ut för garaget. Ger du oss lite mer info om villkoren i avtalet så kan jag ge tipps på hur du ska göra eller om du borde gå till hyresnämnden.

Sedan ger jag inte mycket för hyresgästföreningen då de ofta enligt min mening driver en politik som försöker göra det ekonomiskt olönsamt att äga fastigheter. Men det beror mycket på i vilket område. Hyresgästföreningen i Stockholm tycker jag är riktiga idioter (ursäkta språket). Medan hyresgästföreningen i Skåne bidrar till en sund marknad.

Det står att det är 3 månader uppsägningstid, står inte mycket namn adress 2 nycklar etc.

man kanske inte behöver ange ett skäl, men jag anser att vi inte bör bara rycka på axlarna och flytta ut.

De kan åtminstone ge oss mer tid att röja undan än 3 månader vi var trots allt där innan det vart en bostadsrättsförening.

Jag kan förstå det att hyresgästföreningen inte är mycket att ha om man är fastighetsägare, jag har ingen nytta av dem idag när det förhandlar hyror och när jag försöker få tag på den som gjort det så är denne alltid ledig eller ute.
Så man får som hyresgäst bara betala.

men jag hade nytta av dem när vår hyresvärd hyrde ut alla lägenheter svart och när han ville sälja efter 5 år och då slänga ut oss, med motiveringen att han skulle renovera.

Då kan man få dem uteslutna ur fastighetsägarna också. Det går också att göra så att de har svårt att kunna köpa hyresfastigheter i framtiden. Det tycker jag absolut man ska göra om din hyresvärd har betett sig så.

Andy78 skrev:
men jag hade nytta av dem när vår hyresvärd hyrde ut alla lägenheter svart och när han ville sälja efter 5 år och då slänga ut oss, med motiveringen att han skulle renovera.

jag måste bara klargöra ensak så det inte blir några missförstånd, hyresvärden som hyrde ut svar är inte samma som bostadsrättsföreningen vi hyr garage av, det var bara ett exempel på hur vi hade nytta av hyresgästföreningen.

mabcar skrev:
Nej man behöver inte alltid ange skäl till uppsägningen. I vissa fall så är det giltigt utan skäl. Jag har tex sagt upp några förstahandshyreskontrakt senaste året utan att behöva ange skäl.

Det beror på hur ditt avtal ser ut för garaget. Ger du oss lite mer info om villkoren i avtalet så kan jag ge tipps på hur du ska göra eller om du borde gå till hyresnämnden.

Sedan ger jag inte mycket för hyresgästföreningen då de ofta enligt min mening driver en politik som försöker göra det ekonomiskt olönsamt att äga fastigheter. Men det beror mycket på i vilket område. Hyresgästföreningen i Stockholm tycker jag är riktiga idioter (ursäkta språket). Medan hyresgästföreningen i Skåne bidrar till en sund marknad.
12 kap 58 § Vill hyresvärden säga upp avtalet skall han i uppsägningen underrätta hyresgästen om de villkor som han kräver för att förlänga hyresförhållandet eller om orsaken till att han vägrar medge förlängning. Uppsägningen skall dessutom innehålla underrättelse att hyresgästen, om han inte går med på att flytta utan att få ersättning enligt 58 b §, har att inom två månader från uppsägningen hänskjuta tvisten till hyresnämnden för medling.

Detta är ett formkrav som måste uppfyllas om man skall göra en riktig uppsägning.

Men det finns alltid undantag.. men formkrav är att eftersträva annars kan det gå som i NJA länken

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.