Detta var riktigt intressant.

För att klargöra.. BRFen är i detta fall hyresvärden.. oavsett vem ni hyrde av från första början. Ert kontrakt följde med när BRFen köpte garaget. Och har inte dom gort något på så många år så räknas det som att de har godtagit de villkor som ni hade med den första hyresvärden.

Men du skall också veta att BRFen kan säga upp avtalet, men det är viktigt att du går till hyresnämden för att du inte skall gå ut ur striden som förlorare. Jag är övertygad om att BRFen kommer att välja att svara i hyresnämden och gå med på att betala en årshyra för att ni skall lämna kontraktet.

Å där firar vi 1000 :D

Redigerat:
Tror inte vi har så mycket att vinna och har fullt förstålese för att de vill gynna brf medlemmar och kanske komit överens om att så ska det vara, men det kunde hanterat det på ett annat sätt.
tex säga till 6 mån - 1 år innan

Redigerat:
Uppsägningen var under all kritik. Därför tycker jag att ni skall just ta det till hyresnämden. Det kvittar vad för regler de stiftar, bryter det mot lagar så får dom också betala.

Vad står det på ert hyresavtal för garaget. Står det något i stil med "Bilplatsavtal. Avtal om upplåtelse av mark/yta för bilplats" ? I så fall är det inte 100 % säkert att hyreslagens bestämmelser är giltiga fullt ut vid en tvist.

Man säger det att är det tak över är det lokal. Gäller även parkeringsgarage mfl
den ända som kan avgöra det är Hyresnämden

Mja. När du till exempel hyr garageplats i ett garage där CarPark eller motsvarande parkeringsfirma är operatör, så har man ett sätt att komma runt hyreslagen och hyresnämnden. Vad jag har förstått så är det prövat. Så det finns förutsättningar där hyra av garageplats inte är att se som hyra enligt JB 12 kap.

Jo men då är du inne på ett helt annat område, det är en form av andrahandsuthyrning som har då. Vilket inte är frågan här.

Det står "hyreskontrakt Garagee" och i beskrivningen står det avser förvaring av bil.

Kan manförlora nåt mer förutom rätten att hyra om man tar det till hyresnämden?

Nej det kan du inte. Eller jo, om tvisten drar ut på tiden så att hyresnämndens avgörande inte kommer förrän avtalstiden har gått ut, så kan det möjligen bli tal om vissa kostnader om hyresnämnden anser att du har fel. Fast det är ovanligt, och när det gäller en garageplats så är det knappast några större kostnader det kan röra sig om.

I sakfrågan så tror jag BRF:en kommer att få rätt. Att säga upp för egen användning är sannolikt ett giltigt skäl. Möjligen får de skyldighet att erbjuda dig en, som det heter, godtagbar ersättningslokal. Dvs en annan parkering som är godtagbar som ersättning. (Vill redan här passa på att förtydliga att "godtagbar" inte är detsamma som "likvärdig", och att det inte är frågan om att erbjuda en ersättningslokal med motsvarande hyresnivå, utan med marknadsmässig hyresnivå).

Om skälet till att vi sägs upp är för att bostadsrättsföreningens medlemmar vill använda garaget så borde man kunna ange det som ett skäl.

Men jag tycker att hur det än går så skall du låta hyresnämden avgöra. Det kostar inget och går oftast fort. Själva förhandlingen och beslutet tar inte mer än någon timma när det väl kommer dit

Andy78 skrev:
Om skälet till att vi sägs upp är för att bostadsrättsföreningens medlemmar vill använda garaget så borde man kunna ange det som ett skäl.
Det kan vara så enkelt att BRF:ens ordförande inte har koll på hur det där med formkraven för uppsägning och sånt funkar.

Det tror jag inte denne har då det inte står något telefonnummer eller ens mailadress som vi kan kontakta vid frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.