3 889 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Fuskbyggare VS Chanstagare
Sida 1 av 4
Är problemet så enkelt att byggbranschen själv ska städa upp/ bort klåparna som anger sig för att vara hantverkare? Eller bör det vara som en vårstädning i ett radhusområde dvs komma från flera håll?
Regeringen har med rot-avdraget har gjort en mycket stor insats, svartjobb och icke f-skattade företag försvann och fortsätter att försvinna. En av insatserna som måste bli permanent för att hålla klåparna borta.
Vi som försöker vara seriösa enmans- småföretagare kanske ska bryta oss loss och skapa ett fräscht organ där man med dokumenterad kompetens får vara med och ha ett behörighetsbevis. Någon typ av pricksystem borde finnas där man åker ur efter tre stycken tex.
Försäkringsbolagen bör ställa högre krav på att hantverkare med dessa bevis skall ha utfört det som vill försäkras för att få billigare försäkring. Dessa uppdrag skall utföras med kvalitetsdokument. Sedan kan det finnas en trappa neråt i försäkringsvillkoren till hemmafix tex.
Konsumenten dvs byggherren har ett stort ansvar för både projektet och sin ekonomi när man ger sig in i ett husbygge.
Man kan inte skylla på att han lät så trevlig och trovärdig, sådana är dom flesta i vårt samhälle. Dags att rycka skygglapparna!!
En konsument måste plugga på och söka fakta och absolut inte låta utnyttjandet fortgå om man misstänker något sådant.
Det är ju trots allt sällan det är lågpannor som beställer hus i mångmiljonklassen, snarare tvärtom att byggarna verkar ha lite låg panna.
Den absolut största anledningen till dessa problem är priset!!
Det kan man bla se i programmet fuskbyggarna där en röd tråd är lågt pris.
Ska vi skaffa en elitgrupp med licens som kommer att kosta mer?
Elitgruppen finns redan idag men blir sällan ledig då konsumenten kräver en allt för snabb starttid för sitt projektt, och chansar likt en spelberoende med att anlita en billigare ledig klåpare och tjäna 100.000 eller mer och blir tyvärr sedan ett ämne för programmet FUSKBYGGARNA
Regeringen har med rot-avdraget har gjort en mycket stor insats, svartjobb och icke f-skattade företag försvann och fortsätter att försvinna. En av insatserna som måste bli permanent för att hålla klåparna borta.
Vi som försöker vara seriösa enmans- småföretagare kanske ska bryta oss loss och skapa ett fräscht organ där man med dokumenterad kompetens får vara med och ha ett behörighetsbevis. Någon typ av pricksystem borde finnas där man åker ur efter tre stycken tex.
Försäkringsbolagen bör ställa högre krav på att hantverkare med dessa bevis skall ha utfört det som vill försäkras för att få billigare försäkring. Dessa uppdrag skall utföras med kvalitetsdokument. Sedan kan det finnas en trappa neråt i försäkringsvillkoren till hemmafix tex.
Konsumenten dvs byggherren har ett stort ansvar för både projektet och sin ekonomi när man ger sig in i ett husbygge.
Man kan inte skylla på att han lät så trevlig och trovärdig, sådana är dom flesta i vårt samhälle. Dags att rycka skygglapparna!!
En konsument måste plugga på och söka fakta och absolut inte låta utnyttjandet fortgå om man misstänker något sådant.
Det är ju trots allt sällan det är lågpannor som beställer hus i mångmiljonklassen, snarare tvärtom att byggarna verkar ha lite låg panna.
Den absolut största anledningen till dessa problem är priset!!
Det kan man bla se i programmet fuskbyggarna där en röd tråd är lågt pris.
Ska vi skaffa en elitgrupp med licens som kommer att kosta mer?
Elitgruppen finns redan idag men blir sällan ledig då konsumenten kräver en allt för snabb starttid för sitt projektt, och chansar likt en spelberoende med att anlita en billigare ledig klåpare och tjäna 100.000 eller mer och blir tyvärr sedan ett ämne för programmet FUSKBYGGARNA
Redigerat:
Nu är svartjobbarna underentreprenörer istället. Dem finns och kommer alltid att finnas
Vid nybyggnation och större renovering så hyrs firmor in t.ex för att göra badrummena osv. Hur vida mycket svartjobb det är där kan jag inte uttala mig om men jag vet att ju fler regler dem sätter ju fler kryphål blir det.
Men jag ska inte förstöra tråden för att diskutera hurvida svartjobb/idioter kommer finnas. Vet bara att det finns. Vilket är tydligt på programmet fuskbyggarna m.m.
Men jag ska inte förstöra tråden för att diskutera hurvida svartjobb/idioter kommer finnas. Vet bara att det finns. Vilket är tydligt på programmet fuskbyggarna m.m.
Det är ju det jag menar, att man väljer en klart lägre offert prismässigt och tror att det ska hålla.Lite skrev:Vid nybyggnation och större renovering så hyrs firmor in t.ex för att göra badrummena osv. Hur vida mycket svartjobb det är där kan jag inte uttala mig om men jag vet att ju fler regler dem sätter ju fler kryphål blir det.
Rot-avdragen har ju inget att göra med nybygge så där kommer svartjobben vara kvar i viss mån. Men när det gäller renoveringar så är det stopp i stort sett och lycksökarna försvinner mer och mer.
Finns väl några godkända hantverkare licenser men det skulle väl behövas en stor som alla vet om typ ditt exempel.
Tror det finns fusk inom ROT med. Om du hyr in Patriks bygg för att totalrenovera din villa och ROTar på det. Du betalar 400 kr/t. Han i sin tur kan hyra in östeuropeer som jobbar för 40 kronor i timmen. Går fortfarande att gå förbi ROT vad jag vet.
Tror det finns fusk inom ROT med. Om du hyr in Patriks bygg för att totalrenovera din villa och ROTar på det. Du betalar 400 kr/t. Han i sin tur kan hyra in östeuropeer som jobbar för 40 kronor i timmen. Går fortfarande att gå förbi ROT vad jag vet.
Tror inte att det finns så många alltialloöstnissar kvar. Det är ju en stor skillnad än innan rot-avdrag då man kunde se 10-20 pl registrerade personbilar på k-rauta dom gångerna man var där. I dag står någon enstaka fräsch buss som är pl registrerad.Lite skrev:Finns väl några godkända hantverkare licenser men det skulle väl behövas en stor som alla vet om typ ditt exempel.
Hade jag var Patrik så hade jag hellre tagit in en svensk lärling alt. en svensk arbetslös. Och när jag säger svensk så menar jag någon i vårat system. (det är bäst att förklara sig tydligt i den frågan har jag märkt!!)
svenskar lärlingar alt arbetslösa är nog vanligare idag som du säger. Ska man vara riktigt säker så ska man fråga efter utbildningsbevis på rörläggaren man har i badrummet eller plattsättaren för jag vet en och annan "arbetslös" som sitter och mekar med diverse. Några är ifrån grunden svetsare, andra är kockar m.m.
Tänkte som du, ville skriva polacker först men man får tänka på vad man skriver så öst europeer klingade lite bättre.
Tänkte som du, ville skriva polacker först men man får tänka på vad man skriver så öst europeer klingade lite bättre.
Grymt naivt att tro att svartjobben är borta bara för att det finns ROT-avdrag. Låt säga att en hantverkare tar 500 kr inkl moms per timme, med avdrag så blir det 250 kr/h och om då hantverkaren frågar kunden om den vill betala svart på 200 kr/h så vad tror ni kunden väljer (om moralen är lite si och så)? 200 kr svart eller 250 kr vitt?
Den som nu tror att dom som innan ROT-avdraget jobbade svart har försvunnit pga kundernas möjlighet till halverat timkostnadspris har ganska feta skygglappar.
Den som nu tror att dom som innan ROT-avdraget jobbade svart har försvunnit pga kundernas möjlighet till halverat timkostnadspris har ganska feta skygglappar.
Man inser ju att du har mössan lite långt neddragen och har din enkelriktade gata där du går.Glufsglufs skrev:Grymt naivt att tro att svartjobben är borta bara för att det finns ROT-avdrag. Låt säga att en hantverkare tar 500 kr inkl moms per timme, med avdrag så blir det 250 kr/h och om då hantverkaren frågar kunden om den vill betala svart på 200 kr/h så vad tror ni kunden väljer (om moralen är lite si och så)? 200 kr svart eller 250 kr vitt?
Vilken egenföretagare går och jobbar svart för 200 i timmen som har 400 + moms??? Precis ingen gör det.
Dessutom så frågar man sig vem skulle renovera ett badrum för 200 svart i timmen utan garanti istället för 250 inklusive moms med garanti och kvitto att visa upp vid eventuell skada.
Ge mig ett exempel så är du duktig. Eller är det någon här på forumet som skulle överhuvudtaget ha det tänket??
Vi är många som tror att svartjobbarna utan f- skattsedel bla minskar och fortsätter så pga rot-avdraget.
Jag är ledsen men du är nog mer bambi på hal jaduvet än glufsglufs
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Men tidigare var dte ganska vanligt att hantverkare erbjöd 500 kr vitt och 400 svart. En svartjobbare måste i nuläget erbjuda sina tjänster till mycket lägre pris om han skall kunna konkurrera med en seriös hantverkare.
Tar han 200 svart så är det möjligt att han fortfarande netto tjänar mer än på det vita priset, skillnaden är dock såpass liten att jag misstänker att många inte gör det. Även risken att åka fast har ju ett värde.
Tar han 200 svart så är det möjligt att han fortfarande netto tjänar mer än på det vita priset, skillnaden är dock såpass liten att jag misstänker att många inte gör det. Även risken att åka fast har ju ett värde.
Vilket betyder att hantverkare med f-skattsedel jobbar mindre svart och konkurerrar även ut "svartjobbaren" tack vare rot-avdraget!!!
Det är väl ett bra sätt att pressa tillbaka svartjobbande klåpare utan kompetens med. Helt plötsligt kan en egenföretagre med kompetens och behörighet konkurrera med klåparna.
Det är väl ett bra sätt att pressa tillbaka svartjobbande klåpare utan kompetens med. Helt plötsligt kan en egenföretagre med kompetens och behörighet konkurrera med klåparna.
Ja, det är ganska obegripligt hur många, som aldrig skulle komma på tanken att gå tilll stans billigaste frisör, utan att tveka väljer hantverkaren som lämnat det lägsta priset (ofta på muntligt och otydligt förfrågningsunderlag), och gärna försöker pruta lite också.Ad acta skrev:
Ett första steg i lösningen tror jag är insikten om att det är två separata problem. Det ena att det finns en hög andel skojare och löskemän i byggsektorns privatinriktade delar. Det andra är en mycket låg byggherrkompetens hos småhusägare. De båda växelverkar eftersom en förutsättning för de dåliga hantverkarnas affärsmöjligheter är existensen av en amatörmässig beställarkår.
Det kan uppstå en situation där "Svenne Byggherre" resonerar som så att "hantverkare är skojare allihop. Man ska ta in tre anbud och sedan pruta på det lägsta priset".
Samtidigt tänker "Svenne Hantverkare": "enda sättet att få privatjobb är att lägga ett lågt pris. Svenne byggherre väljer bara lägstprisanbud. Jag får lägga ett förlustanbud och fuska till det genom att snåla, mygla och försöka få så mycket ÄTOR som möjligt".
På detta sätt får båda vatten på sin kvarn.
Jämför med frisörer, restauranger eller bilar. Där är stora delar privatmarknaden uppenbarligen beredd att välja prismässigt dyrare alternativ. Varför är det inte så när privatpersoner bygger småhus eller renoverar?
Det kan nog massor av privatpersoner här svara på.frjo7205 skrev:Ja, det är ganska obegripligt hur många, som aldrig skulle komma på tanken att gå tilll stans billigaste frisör, utan att tveka väljer hantverkaren som lämnat det lägsta priset (ofta på muntligt och otydligt förfrågningsunderlag), och gärna försöker pruta lite också.
Ja det är väldigt märkligt, speciellt när det handlar om välutbildade människor som filmar som en syd-europé i fotboll när det det snuddas vid ett smalben.
Ett första steg i lösningen tror jag är insikten om att det är två separata problem. Det ena att det finns en hög andel skojare och löskemän i byggsektorns privatinriktade delar. Det andra är en mycket låg byggherrkompetens hos småhusägare. De båda växelverkar eftersom en förutsättning för de dåliga hantverkarnas affärsmöjligheter är existensen av en amatörmässig beställarkår.
Skojarna tror jag tappar kraft med licensbehöriga hantverkare. Det blir dyrare och det skall konsumenten vara medveten om.
Kompetensen som i många fall minst sagt bristfällig kan inte vara så svårt att få ordning på. Kvalitetsansvarig har inte så stort ansvar idag. Byggherren är ansvarig i dag.
Det kan väl inte så svårt att ändra lagen så man har en riktig kvalitetsansvarig under bygget. Den killen ska ha bra betalt när han utför ett bra jobb.
Det kan uppstå en situation där "Svenne Byggherre" resonerar som så att "hantverkare är skojare allihop. Man ska ta in tre anbud och sedan pruta på det lägsta priset".
Ja där tror jag du har rätt'
Samtidigt tänker "Svenne Hantverkare": "enda sättet att få privatjobb är att lägga ett lågt pris. Svenne byggherre väljer bara lägstprisanbud. Jag får lägga ett förlustanbud och fuska till det genom att snåla, mygla och försöka få så mycket ÄTOR som möjligt".
På detta sätt får båda vatten på sin kvarn.
Där är jag säker på att du har fel, man söker inte privatjobb och lägger absolut inte ett förlustanbud om man är seriös. Att mygla sig igenom projekt blir man inte långvarig på. Snåla kan man göra när det är på rätta ställen.
Jämför med frisörer, restauranger eller bilar. Där är stora delar privatmarknaden uppenbarligen beredd att välja prismässigt dyrare alternativ. Varför är det inte så när privatpersoner bygger småhus eller renoverar?
Redigerat: