Jag undrar vilka banker som erbjuder bra gemensamma sparkonton? Finns det exempelvis någon bank som har just gemensamma konton och inget som man bara öppnar upp för andra? Jag vill även ha ett där det krävs medgivande av den andre för att ta ut pengar.

Idag bor jag och sambon i lägenhet och vi skall börja spara gemensamt på ett konto. Som det ser ut först tänkte tjejen bara föra över pengar till kontot så tar jag mer fasta räkningar, men ur ren juridiskt synsätt är det väl inte så bra? Jag menar bara OM det skulle ta slut så ser det ut att vara hennes pengar för att hon fört över alla pengar till kontot? Så det bästa är kanske att hon för över pengar till mig först och sedan för jag över pengar dit?

Tanken är att hon skall föra över mer pengar än mig ändå eftersom jag har mycket större buffert än henne, men det är en annan femma.....

Varför ska ni krångla till det så?

Om ni nu ska dela exakt lika är det väl bara att skaffa ett gemensamt konto som ni sätter in lika mycket på varje månad. Sen kan ni där ifrån betala räkningar och spara gemensamt.

Sen om hon ska spara ikapp din buffert får hon väl göra det på ett eget konto så får ni sedan fylla på ert gemensamma konto med lika mycket vartefter hon sparar ikapp dig.

Om det nu ska krävas ett medgivande av båda för att ta ut pengar från sparkontot försvinner väl syftet lite med att dela på sparkontot, då är det väl bättre att ni spar var för sig?

Vill man absolut att kontot skall tecknas av innehavarna i förening så är det bara att avtala detta med banken. Det behövs ingen speciell kontotyp.

Jag och min sambo satte nyligen upp ett gemensamt konto för vårt sparande, och det var inget problem med det. Var på Swedbank, men alla banker erbjuder säkert samma tjänster. Vi tog ett av mina konton och satte min sambo som medkontohavare så då fick hon lika mycket tillgång till kontot (även via internetbank osv) som mig. Vi fick också frågan om vi ville att kontot skulle funka så att vi båda var tvungna att vara med för att man skulle kunna ta ut pengar därifrån.

Är man inte gifta så skadar det aldrig att skriva ner hur man vill att det ska fungera. Att göra ett avtal. Även sådant brukar bankerna kunna hjälpa till med. Så finns det ett papper som säger hur man tänkte när man var sams, för det fall man skulle bli osams.

Inte för jag tror vi blir osams men jag vill gärna ha allt sådant tryggt. Med andra ord så vill jag inte riskera att hon blir trött på mig, drar och samtidigt länsar kontot på pengarna. Går väl givetvis att få tillbaks om man påvisar kontoutdrag från vem som satt ut pengarna men det blir en jobbig process att gå. Men jag ska gå till banken och kolla up det hela, verkar enligt er som om det går att "skriva" in ett sorts medgivande från den andra när pengar skall tas ut.

Klokt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.