Hej alla:)

Jag ställde samma fråga på annan del av forumet men kom på att att frågorna 2&3 passar bättre i denna forumdel.

Jag har skaffat mig en nyavstyckad fritidshustomt i detaljplanerat område, som saknar el vid tomtgräns. Har ej sökt bygglov än, men tomten har nyligen blivit avstyckad och i laga kraft för fritidhusändamål. Innan ansökan om bygglovet har jag undersökt möjlighet till elanslutning genom att begära offert från elbolaget som äger elnätet i området.

Har nu fått offert för elanslutning (25A) till tomtgräns inklusive mätaskåp. Elbolaget (nätleverantören) vill förlägga en jordkabel från deras närmsta Elstolpe till min tomtgräns. Avståndet, dvs kabel & och schakt kommer att vara ca 200meter.

Offererat pris för Elanslutning: dvs material, schakting och drifttagning till tomtgräns 200meter är 140,000Kr

Några frågor (speciellt fråga 2 & 3):

-1- Pris
Är 140,000 kr rimligt ?

-2- Elbolagets skyldighet?
En principfråga: Har nätbolaget någon form av laglig skyldighet att tillhanda elanslutning till avstyckade tomter inom sitt område?
Kan elbolaget av någon anledning vägra anslutning, om dom t.ex finner att en anslutning till min tomt inte skulle vara fördelaktigt för dom, - t.ex att övriga nätet skulle bli för ansträngt eller nå'tt..?

-3- Grannmedgivande:
I offerten står det att Elanslutningen förutsätter att berörda myndigheter och grannar godkänner dragningen. Vad tror ni? kan en granne, t.ex om schaktet går alldeles utanför dennes tomgräns på något sätt vägra pga olägenhet under schaktningen eller vad gäller?

mvh
jokomoko

Redigerat:
En granne kan inte stoppa det om ledningen inte går på grannens tomt. Om det är elbolagets ledning det handlar om, så kan de i princip inte stoppa det heller. Om det är en kabel som är din egendom kan det vara lite större risk att en granne kan stoppa den från att passera grannens tomt.

Det pris du fått inkluderar de eventuella förstärkningar av nätet som elbolaget måste göra för att ansluta dej. Har du fått en offert så behöver du väl inte oroa dej för att dom helt plötlsigt skulle vägra anslutning?

Om dom vill dra ledningen över en motsträvig grannes mark, kan det bli tjafs och extra kostnader, men en granne kan inte hindra anslutning av din fastighet, endast fördröja och/eller fördyra den.

Har du fått en offert så behöver du väl inte oroa dej för att dom helt plötlsigt skulle vägra anslutning?

Du har rätt mycke_nu, det var mer en generell fråga.

Jag tror att jag nu har fått svaren jag önskade.

Toppen-forum detta :)

jokomoko

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.