Mikael_L
Mikael_L: Jag läste KA-kursen på distans hos byggutbildarna. Men jag hade givetvis frågat byggnadsnämnden innan om detta skulle räcka för att kunna ge mig ett tillfälligt och lokalt förordnande, vilket gick bra (men kommunens byggnadsnämnd är ju allsmäktig i frågan, så det varierar troligen stort runt om i landet). Men angående bondfångeriet så finns det givetvis KA på hela skalan. Dels de
7 svar · 3,8k läst
O
ordain: [citat] Vad de skriver är att de inte kollat vilka som är delägare i samfälligheten, det är inte detsamma som att de inte har uppgifter om det. De har sannolikt uppgifter om det i sina arkiv. Oavsett vilka fastigheter det är som äger samfälligheten verkar det ju dock som att kommunen har rätt, det är inte deras mark, utan samfällighetens.
9 svar · 2,2k läst
J
jhenrikj: Borde väl vara så....entreprenadkontraktet är ju att uppföra en byggnad på en viss fastighet...och således borde det bli ogiltigt automatiskt om man inte får bebygga fastigheten med det som kontraktet gäller. Husföretaget kan ju inte fullfölja sin del av kontraktet heller. Det här är dock min alldeles personliga tolkning och det kan säkert vara helt fel... Lite roliga lägen kan man
7 svar · 1,9k läst
G
gustavk: Det finns en del bidrag att få från trafikverket och kommunen om ni har en förening och håller vägen öppen för allmänheten. Händer det en olycka på vägen är det en fördel om det finns en förening med ansvarsförsäkring som blir motpart..
7 svar · 12,9k läst
B
b8q: Om man läser TS fråga så ser man att fastigheten 1:68(?) utöver att belastas av ett servitut har andel i två gemensamhetsanläggningar (GA:1 och GA:5). Jag tolkar kartan som så att infartsvägen som syns till höger i bild är en av dessa gemensamhetsanläggningar, men att den lilla sista biten väg som går på 1:68 är servitutet. Om jag skulle vara spekulant på 1:68 så skulle jag nog
8 svar · 7,3k läst
·
K
DIY_freak: Sista stycket första sidan. http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800030974/SKV+M+2010.02.pdf
14 svar · 4,9k läst
A
aedwall: Om det är ett vanligt nyttjandeträttsavtal så gäller det inte längre juridiskt. Om det är ett servitut, vilket står på avtalet "Servitutsavtal", så gäller det troligtvisfortfarande fortfarande. Du kan även kika om det är inskrivet i fastighetsregistret.
1 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Även om det visar sig att det är samfällighetens kran som orsakat en vattenskada, så är det långt ifrån säkert att vattenskadan är samfällighetens ansvar, mer än att laga själva kranen.
4 svar · 3,5k läst
H
hallonkräm: Så här ligger det till när jag vrider på 2 av 4 plattor så löser jordfelsbrytaren direkt, dessutom går det hela tiden krypströmmar mellan faserna. för att komma till rätta med detta var propparna för spisen urskruvade.dessutom så syndes det tydligt under kösfläkten att det var betydligt mindre med fett över dessa plattor (säljaren hade missat i sin flyttstädning, det fanns
67 svar · 53,4k läst
G
gaia: kontakta STO!!!!! Dom borde vara intresserade i hur deras putssystem utförs av hantverkarna och hur det dåligt den håller .... ring och i första hand och berätta om ditt missnöje med deras fasad, som faller sönder efter bara några år och den korta garantitid. Be dom om råd vad du ska göra nu. Börja inte med att klaga på hantverkarna ! Det får STO själv komma med om det är
1 svar · 3,7k läst
J
jaso: [citat] Problemet är väl bara att hitta den styrelse som är beredd att ta arbetsgivaransvaret/arbetsmiljöansvaret över ett dussin glada amatörer av olika åldrar som klänger på stegar och målar. Som gjort för en olycka med personskador eller spilld färg på någons bil osv. Samfällighetsförsäkringen täcker i princip aldrig sådana utsvävningar. Sen blir det lite extra
5 svar · 3,5k läst
J
jaso: Hantverkarformuläret är rätt flitigt använt i branschen och speglar konsumenttjänstlagen väl. http://www.konsumentverket.se/boende/Avtal/
1 svar · 3,4k läst
I
Isabel76: [citat] Han fick chansen att fixa själv men efter att det första han gjorde när han fick tillgång till huset var att pula med elen -igen! Då sa vi nej- berörig personal måste göra jobbet! Och nej, han hade inte gått med på besiktning efteråt, hans svar på läckan vi hade i badrummet var ju att sätta dit lite fog.....
278 svar · 67,5k läst
R
rallypacker: [citat] Ja, jag hoppas denna miss kan bli vår räddning. Exakt vad som har hänt vill jag inte gå in på. Men det handlar inte om att jävlas med någon. Jag vill bara inte ha något med denna person att göra så jag försöker bara säkra min och min sambos tillvaro eftersom jag vet att vi kommer att få problem annars. Personen ifråga är inte socialt anpassad. Går inte att prata med,
9 svar · 3,3k läst
P
Pojen: Undrar hur det gick.. Tråkigt med medlemmar som går in och skriver, får goda råd för att sedan inte rapportera upplösningen. Nu har han inte varit aktiv sedan 2010-09-08..
29 svar · 5,7k läst
T
Total0koll: Rent spontant skulle väl det kanske kunna bli så att du faktiskt vinner på att delta i gemensamhetsanläggningen. Kanske läste jag fel innan men tyckte att det stod att ni bara var några få som solidariskt betala för underhåll av vägen, men hädanhefter kommer ni ju få ett tillskott på ytterligare 6 stycken. Om lantmätaren inte nämnt de, så kanske jag kan flagga
22 svar · 14,4k läst
Göran.W
Göran.W: Berget saknar väl värde i sig men dom ska utan kostnad återställa marken och så gräs eller vad som nu är lämpligt som minimum krav. Personligen tycker jag gott dom kan stå för lite häck plantor några träd eller något annat olämpligt som ren kompensation för dina olägenhetar. Tror inte dom sätter sig på tvären om du vill ha lite extra för det kan nog bli jobbigt om det ska tas
19 svar · 9,1k läst
haavard
haavard: Jag tolkar det där som ett förråd. Då är det inget temperaturkrav, det räcker att det är torrt.
3 svar · 1,6k läst
J
j-o75: Kolla med skatteverket! Dom har svar på alla dina frågor helt gratis..
1 svar · 1,2k läst
2
2:a: villan: Tack för svaret Hempularen. Det är tal om en byggnadsingenjör som bl a utför överlåtelse- och slutbesiktningar. Som du mycket riktigt påpekar är möjligheterna att få något ut av en stämning av besiktningsmannen troligen små. Vad gäller byggfelsförsäkringen är det min erfarenhet att man som kund inte får ta upp något som inte är nämnt i besiktningsprotokollet. Dvs om
2 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Markägarens ansvar. Du kan dika dina bitar, sedan får näste markägare fortsätta dika för ditt vatten som du släpper vidare i diket. Ett alternativ är att du gräver ett nytt rakt dike i kanten på din mark, egentligen ska det kanske vara i rågången men det verkar vara svårt. Protte
5 svar · 8,9k läst
M
margareta7: Nu har jag hittat det jag behövde. Läste de regler flera gånger och inte förren nu hajar jag. Citat: 5.1.1 Golvlutning "Golvlutning mot golvavlopp skall utföras såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet. Lutning skall förekomma i sådana delar av utrymmet som helt eller delvis kommer att bli utsatta för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för utläckande vatten.
7 svar · 8,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Denna anläggning borde sättas upp som en gemensamhetsanläggning (GA) av Lantmäteriet. En GA äger man tillsammans och varje fastighet är delägare i anläggningen. Vilken fastihget GA'n hamnar på är av mindre betyselse, (ingen ersättning utgår). En GA är "för evigt", dvs. det går inte att träda ur. En Ga upprättas enbart om det är av varaktig betydelse för fastigheten (inte
1 svar · 1,5k läst
R
Ramboo: Alltid f-skattsedel! Enda regeln man behöver tänka på. Varför chansa, alla seriösa hantverkare har f-skatt vilket är en stämpel på att man är just seriös. Sedan kan naturligtvis även en med f-skatt visa sig vara en riktig buse, men det kan man ju aldrig försäkra sig emot... Avsaknad av f-skatt hade iaf fått mig att tacka för mig och leta vidare!
18 svar · 16,8k läst
Byggboom
Byggboom: Förstår din oro Norrsken - men om du tror att du kan få ut ett högre värde efter din renovering så lös ut henne på direkten. Dock kommer du att ensam stå med risken, vilket du slipper om ni säljer nu... Även den minsta rubbning på marknaden kan få relativt stora konsekvenser för ens egna ekonomi. Säg att du köpt kåken för 100 och finansierat den med 80 lån och 20 egna pengar.
9 svar · 2,0k läst
R
roadrat: Vårt sorgebarn spökar igen, dvs vår vattentillförsel, och den här gången har jag en känsla av att pumpen är död en gång för alla, vilket kommer bli en dyr historia. Väntar på röris just nu. Så här ser det ut. Vi har vattenhålet på vår tomt, men hydropress etc i grannens fastighet som är närliggande. Jag har bekostat byte av denna hydropress etc nyligen, och vid byte av pump
0 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Då är det nog som aedwall skriver.
4 svar · 4,4k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Japp, sorry. Dolda fel är bara vad som avviker från vad du kan förvänta dig. Har besiktningsmannen påpekat att det är en riskkonstruktion kan du ju snarare förvänta dig fukt...
3 svar · 1,5k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Svårt att se på en bild... Ser ut som något mikrobiellt.... Ta dit en besiktningsman eller skadereglererare vettja. Kanske räcker med fungicidbehandling?? Lycka till!
1 svar · 3,5k läst
·
A
AndersS: Fick ett sådant brev från EON i förra veckan och att de lämnar kvar det de tar ned. Innehöll både brev och broschyr med allt man behövde känna till. Det står att de på tomtmark lägger riset i högar.
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.