9 641 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Överlåtelsebesiktning vs Jordabalksbesiktning
Man som köpare har en undersökningsplikt som sträcker sig till jordabalksbesiktning + lite till. Nu är det som så att de flesta besiktningsmän inte tillhandahåller denna tjänst och därför undrar jag; Vad skiljer sig mellan denna och en vanlig överlåtelsebesiktning?
Jordabalksbesiktning skall innehålla följande men det är normalt inte med i en övelåtelsebesiktning. Fyll på listan;
- Radonmätning
- Magnetfältsmätning
Jordabalksbesiktning skall innehålla följande men det är normalt inte med i en övelåtelsebesiktning. Fyll på listan;
- Radonmätning
- Magnetfältsmätning
Genomgång av handlingar som ej tillhandahålls av säljaren
VVS undersökning
Elundersökning
Koll av ventilation, skorsten etc
Kontroll av vatten vid egen brunn dock ej vattenprov
Även kontroll av tomt och ev uthus
Radonmätning vid möjlighet
Surfar lite stressat via mobilen så jag orkar inte vara mer uttömmande men dessa är de kanske viktigaste.
Notera att det är få som gör hel jordalksundersökning och ännu färre som har korrekt ansvarsskydd för att göra detta.
Mvh Lorant
VVS undersökning
Elundersökning
Koll av ventilation, skorsten etc
Kontroll av vatten vid egen brunn dock ej vattenprov
Även kontroll av tomt och ev uthus
Radonmätning vid möjlighet
Surfar lite stressat via mobilen så jag orkar inte vara mer uttömmande men dessa är de kanske viktigaste.
Notera att det är få som gör hel jordalksundersökning och ännu färre som har korrekt ansvarsskydd för att göra detta.
Mvh Lorant
I min jordabalksundersökning ingick inte någon djupare VVS-undersökning än en snabb titt i golvbrunnen. Elundersökning gjordes inte heller. Dock så kontrollerades förråd och tomt.
Någon magnetfältsmätning gjordes inte heller.
Någon magnetfältsmätning gjordes inte heller.
Klicka här för att svara