Juridik
Hermansson82: Men är det tillträdes dag så är det..... Måste ju självklart räcka för ersättning!!! Man städar ju inte undan någon annans skit gratis..
sunemangs: Hej på er, Står i begrepp att skriva avtal med en hustillverkare om Totalentrepenad och läste på Byggahus-forumet att advokatfirma Kriström erbjuder granskning av avtalet för 2000:- inklusive moms. De läser då igenom avtalet och belyser svagheter, rekommendationer och ändringar av avtalet kommer på löpande räkning. Är det någon som har erfarenhet av denna tjänst, bra eller dåliga?
Nyfniken: [citat] För all del, men det är ju om något kontraproduktivt när man redan idag tycker att planket är fult.
Danne12345: [citat] Problemet är att de otäta dörrarna var inget som orsakade problem under högsommaren när slutbesiktningen gjordes. När det senare blev vinter och kallt kontaktades hustillverkaren. Problemet med blandaren i badrummet fanns inte när det var slutbesiktning. De andra problemen är sådant jag kan leva med, såsom tapeter som släpper i skarvar och bänkskiva som sväller skarv. Det är
carlssoni: Jag utgår från att avtalsvillkoren ABS 95 gäller mellan er och att entreprenören fått kopia av protokollet från tvåårsbesiktningen. Om du inte på något sätt kan komma i kontakt med entreprenören och få hans kommentar tycker jag att du skall skriva till honom och kräva att han kontaktar dej och åtgärdar felet inom förslagsvis tre veckor. Skriv också i brevet att om detta inte
klaskarlsson: I vårt radhus skrev vi ett papper om att jag hade gått in med X kr och vid ev försäljning skulle jag ha tillbaka dessa kronor, resten (efter lånen var betalada) skulle vi dela lika på. Skrev också in att vid ev förlust så begärde jag inte in resten av sambon. Sambon ägde f.ö. 10% av huset på papperet av skattetekniska skäl. I ert fall, skulle jag råda er till att dela 50/50 på ev
Crebel: Gratulerar till kloka beslut och ha ett fortsatt roligt liv! Själv fann jag vändningen helkul :-)...
Crebel: Normalt inte, men om det är i samband med husbygge/utbyggnad och trädet är innanför schaktgränsen så får man ROT-avdrag. Detta enligt telefonsamtal med skatteverket...
jaso: MalinSj, Stämmer bra, interimsstyrelsen behöver inte dyka upp på stämman. Det är bostadsrättshavarna som har rösträtt på stämman och som väljer sammansättning i styrelsen. Om ni hör av er till länsstyrelsen i ert län kan de säkert guida er igenom processen. Bland annat ska ni som kallar till extrastämma ange skälet till detta - exempelvis att ni vill ha val av
Glufsglufs: Alla arbetstimmar kan nog bli svårt men ta ett snacka med chefen om vad han är villig att kompensera med pga att det blev struligt för er med förskjutet färdigställande och därmed förskjuten inflytt. Kör lite ge och ta för firman i sig är nog seriös och dom är ju medvetna om att det var deras egen arbetsledare som strulade till det och dom vill ju hålla sig väl med kunder, rykten
timmelstad: Ett icke-svar är för övrigt också att betrakta som ett medgivande i en bygglovsprocess.
Nanny Fine: Du lär ju behöva en besiktning också, så kolla med Anticimex, OBM-gruppen el. dyl. Risken är väl bara att alla dolda-felförsäkringar finns hos samma bolag; Willis.... Skulle tro att det generellt är så, att det du kan försäkra är det som är besiktigat, dvs inte rökgångar, ventilation m.m. Friskrivning är inte att tänka på? Skulle tro att det är det mest heltäckande....
tuntorp: Mitt hus byggdes först med en väg som går till det huset. Därefter byggdes det ett hus till varefter fastigheten styckades. Det nyare huset står på stamfastigheten och mitt hus, som är det äldre, står på den avstyckade delen som ligger längst in. Vägen passerar det nyare huset och löper vidare till min tomt. Ägarbytet, som det talas om, ägde rum cirka 30 år efter avstyckningen.
Pongu: [citat] [citat] Det här tycker jag saken handlar om. Är skruvdragarens utsida gjord för att efterlikna en kraftfull proffsskruvdragare och säljs under namnet "skruvdragare/borrmaskin", men innehåller luft + en liten klen elmotor av usel kvalitet som knappt klarar av att dra en tunn skruv genom en gipsskiva på en laddning, då är det rent lurendrejeri från tillverkarens och butikskedjans
hempularen: Tonen i tråden börjar bli lite hätsk, jag har rensat en del och stänger.
hempularen: På beskrivningen så låter det lite som lukten från fuktskadad tryckimpregnerad syll. Jag har hört folk beskriva den lukten i liknande termer, har själv aldrig provsniffat. Under en period på 70- talet, kanske även 80 talet var det populärt att gjuta in syllen i betongen i bottenplattan. För att kompensera att man då inte kunde fuktspärra mellan betong och trä, så användes
tuntorp: Billy, Din beskrivning är helt korrekt. Vill bara veta om jag kan vänta mig stöd från lantmätaren. Jag står gärna för förrättningskostnaden. Däremot anser jag att jag inte skall belastas med extra kostnader som kan uppstå på grund av eken om jag skall bygga väg på skaftet. //
Bezt: Om du med damask menar klämring så kanske det är möjligt att sätta dit en ny så kanske det fungerar längre och ser bättre ut.
Hemmakatten: Kolla i detaljplanen. Det brukar vara reglerat där, dvs. en rättighet för fastighetsägaren att gå in på grannens tomt för att kunna underhålla sin egen fasad.
mr_bygg: En billig åtgärd är att anmäla förtaget till ARN, förutom att ni sakligt berättar om era negativa erfarenheter med företaget ifråga här på byggahus. Att vara missnöjd är inget brott, och än så länge är det fortfarande tillåtet att dessutom berätta för andra om sitt missnöje även på nätet, vilket vissa mer eller mindre oseriösa aktörer troligen hoppats på skulle vara
HaMi09: Ja spännande är det allt. Advokaten är helt säker på sin sak och säger att vi inte har något att oroa oss över men vi är inte säkra förrän det finns på papper. Får se hur långt vi går vidare med det hela...
Göran.W: Om man har oturs\drulle försäkring kan den täcka lös öre på annan plats än hemmet. Jag hade saker i ett hus som brann ner och fick ut 50k på min försäkring för lös öret jag hade där. 30k fick jag på hem försäkringen och 20k på oturs försäkringen. Nu var detta i ett hus och det kan vara värt att kolla hur det ligger till när det är i ett garage. Enklast är väl att ringa
hakan_wallin: Hej, Jag funderar på att hyra ut mitt hus på Färingsö utaför Stockholm några veckor under sommrarna då jag inte använder det på heltid. Har försökt hitta en stugförmedlare som tar hand om allt i uthyrningen men hittar ingen.Kan någon här tipsa om ett sådant företag i Stockholm? Övriga tips och råd ang uthyrning tas också gärna emot. Tack på förhand! Mvh Håkan
billy_baver: Om den skuldsatte bott i sitt direktägda hyreshus eller haft bostad i annan näringsfastighet kan han/hon faktiskt ha besittningsrätt i händelse av exekutiv försäljning. Är vissa formkrav uppfyllda bor man då kvar i sitt gamla hem, fast med stöd av hyresrätt istället för äganderätt. Men denna besittningsrätt gäller INTE egnahemsvillor och andra småhus.
MagnusSt: Hur har det gått för ts och de andra i denna tråden som hade problem?
jaso: [citat] Du trollade alltså för att stjäla min tid alternativt hoppades på att det du skrev skulle stå oemotsagt? Hoppas att det gav något... q(;^;)p