B
billy_baver: Servitut kan ersättas med ett engångsbelopp som motsvarar värdeminskningen för tjänande fastighet. Men en sådan värdeminskning har mycket lite att göra med arrendebeloppet som ni tidigare betalat. I ert fall ska ni avtala om servitut för fastighetens rätt att ta sin väg mellan er bostad till brygga (bryggrätten antar jag redan är reglerad i något befintligt servitut eller avtal).
2 svar · 7,1k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: [citat] Ni skriver ett nyttjanderättsavtal, som följer person och inte fastighet, till skillnad från servitut som alltid följer fastigheten..:D Jättelätt. Kan oxå skrivas in i fastighetsboken om man vill.
11 svar · 4,1k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Håller med aedwall. Läs i servitutet. Normalt sett brukar det innebära att grannen har rätt att ha sina vattenledningar till din brunn, att ta vatten, att underhålla sina vattenledningar och samtidigt skyldighet att återställa om han tex grävt för att underhålla ledningarna. Du upplåter rätten, för all framtid och utan ersättning.. Nåt sånt..
3 svar · 7,0k läst
Alpha
Alpha: " för att man skall få ROT-avdrag på halva arbetskostnaden enligt fakturamodellen så förutsätter det att säljaren och köparen är överens om att ROT-avdrag skall ske innan arbetet utförs." Nä inför valmöjlighet mellan att ansöka själv eller direkt via faktura då är man ju iaf säker på att kunna utnyttja rot även om man får ligga ute med slantar i ett år innan de kommer in
13 svar · 4,9k läst
B
billy_baver: Nej, överlåtelse genom försäljning och genom arvskifte är två olika saker. Jag tar för givet att ni redan förrättad bouppteckning, och får intrycket att ni sedan dess förvaltat dödsboet oskiftat. Så snart bouppteckningen är registrerad av skattemyndigheten räknas dödsboet som juridisk person, som självständigt kan ta rollen som säljare. Precis som ett vanligt företag! Köpare
3 svar · 3,9k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Har Garbo någonsin betalat ut något? Bara att kolla bokslutet för att få en bild av hur det funkar... http://www.allabolag.se/5563516359/bokslut och jämför med ett vanligt försäkringsbolag som faktiskt tvingas betala ut nåt ibland.. http://www.allabolag.se/5565497020
6 svar · 3,3k läst
B
Bambi: Hej, Är det ett krav på entreprenören att lämna egenkontroller utöver de som krävs för slutbevis? Vilka ska då besiktingsmannen samla in och vilka är KA:s ansvar? Mvh
12 svar · 5,1k läst
Z
Zynx: Bra länk om det hela: http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm
13 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Vet det också, problemet är kombinationen av att köparen förstår att här vankas problem, och prutar, och kostnaden för att mha. skiftesman ta sig förbi problemen.
6 svar · 3,1k läst
tallmilan
tallmilan: Brukar alltid vara rundade kanter - men det skiljer på diametern
3 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Eftersom en "gåva" är oåterkallelig kan man inte ändra villkoren i efterskott. Ytterligare ett formellt hinder att ändra i gåvobrevet är att det utgör fångsthandling för lagfarten. Arvsavstående måste noteras i bouppteckningen. Det är arvtagarens ensak om hon/han vill avstå från någon del av arvet. Det kan inte arvgivaren påverka i någon riktning. Om arvgivaren ångrat sig, som
1 svar · 3,4k läst
B
billy_baver: I praktiken stämmer det "apa" säger i 99 fall av 100. Och dessutom antar jag att arkitekten och fotografen är helt överens med både varandra och med entreprenören i detta fall.
22 svar · 2,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tror inte att det är så enkelt att bara koppla förbi delägare C. Den gemensamhetsanläggning ni har är upprättad för fastigheternasskull, inte för enskilda delägares skull. Den dag när någon säljer sin fastighet, till exempel C, och det blir en ny ägare så står ni inför nyaproblem. Den nya delägaren kommer, med all rätt, undra varför den fastigheten inte är inkopplad på
21 svar · 3,6k läst
A
ANDHOL: Vi har lite samma situation då vi är två ägare på vårt fritidshus. Precis som hempularen skriver så valde vi en part som står för Vatten, avlopp, sophämtning och försäkring. Gällande finansieringen så diskuterade vi olika lösningar innan förvärvet men den bästa lösningen för oss blev att vi båda tecknade gemensamma lån på fastigheten som vi delar på. En eventuell justering
2 svar · 1,3k läst
snickarboden
snickarboden: Mig veterligen så är möjligheten att själv söka ROT-avdrag borta sen årsskiftet, det skall gå via fakturan. /Kent
2 svar · 861 läst
mhg_3
mhg_3: Tack för tipset gadu, ska ringa imorgon och höra mig för.
10 svar · 3,6k läst
haavard
haavard: Kanske, kanske inte. Om det var nuvarande eller förra ägaren som byggde planket spelar ingen roll.
1 svar · 1,1k läst
volvo
volvo: Såsom: Högre räntekostnader, kostnader för annat boende, merkostnader för mellanlagring och extratransporter av bohag m.m.
2 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jag tror att TS fråga får anses besvarad, tråden hadlar nu om hårklyverier, jag stänger.
26 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: En liten fundering. Du skriver att det är ett eller flera generella fel på utförandet. Ändå så skulle bara 12 av 16 badrum åtgärdas i den här gruppupphandlingen. Hur resonerar ni ang. de 4 som inte är med? Skall de åtgärda samtidigt men i egen regi? Eller kommer de att ha vattenskador som de kräver att föreningen står för om något år?
16 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Synd om jag svarar för sent. Det du och din far borde tänkt på är att koppla lånet mot säkerhet i fastigheten; alltså med pantbrev. Poängen med detta är att pappan på detta sätt slipper stå i kö bland oprioriterade fodringsägare, ifall något skulle gå riktigt snett med din ekonomi.
3 svar · 2,3k läst
S
Sveabertil: I mitt fall handlar det om ett större eljobb som utförts och jag har fått fakturan. Det är alltså ingen tvekan om att det är ett vitt jobb. Det var när jag hade synpunkter på arbetstimmarna på fakturan som elfirman ville verka "bussig" genom att bjuda på de timmar då elektrikern var på sjukhuset. Därför kan informationen jag fått här vara bra att veta nästa gång vi ska diskutera
6 svar · 3,4k läst
H
DIY_freak: Konsumenttjänstlagen ger dig 10 års reklamationstid vid arbete på byggnader. Så jag föreslår att du lämnar in en reklamation av det tidigare utförda arbetet och kontaktar kommunens konsumentvägledare.
6 svar · 1,5k läst
gbak
gbak: Slutsummering: Det blev så att vi betalade entrepenören 50% av arbetet som han utfört + 100% av materialet som han tillhandahållit. Vi lyckades med stor tur få tag i några rumäner som kunde avsluta det påbörjade markarbetet. De gjorde ett bra jobb och fick lägga in ca 160 timmar i form av stenläggning och murbyggnad. Jag fick själv skjuta in kanske 100 timmar nu under hösten. Vi
11 svar · 2,7k läst
J
jzz: [citat] Ja, verkligen. Man hör ju enbart en massa negativt om just dessa försäkringar. Vi får väl se vad kostnadsförslaget ligger på :)
18 svar · 3,5k läst
J
jaso: [citat] Du förvirrar... i texten håller du med mig men du börjar med "Njaa" precis som att du skulle komma med en invändning :D.
10 svar · 5,4k läst
E
eluffe: Ehh.. Vilken planet kommer ni i från? Vet flera kompisar som fått dra med skulder från hus som sålts med förlust. Finns ingen bank vad jag vet som efterskänker pengar till privatpersoner. Lånar du 500 miljoner och inte kan betala ja då har banken problem, lånar du 2 miljoner och inte kan betala ja då har du problem. Så fungerar det i den verkligheten jag lever i.
10 svar · 9,3k läst
B
BigGitt: Jag tror att så gott som alla badkar inkl bubbel, har avtagbara fronter. Och har man svårt att kolla, går det alltid att låna en fiberoptiskt kikare. Eller köpa för 1500 på Biltema! Då kan man borra lite små hål och kolla i ALLA konstiga utrymmen!
30 svar · 4,3k läst
F
Freud1: Ford 59-an är rostig (gravrost) på många ställen och då har jag inte sett den underifrån, av sätena så återstår bara fjädrar och stålkonstruktion, det ser ut som råttor har haft kupén som bostad en längre tid och framlyktorna har rostiga reflektorer och ett trasigt lyktglas och vad gäller inregistrering så har jag hört att det kostar ca: 15 000 kr. Jag skulle tro att rimligt
34 svar · 7,9k läst
·
M
Mellanbarn: DanielMarie Mitt svar var en replik till MasMats. Tråkigt för er med bullerplanket men det handlar ju inte om att säljaren fått någon förhandsinfo från en kompis och skyndat sig att sälja innan det blev offentligt.
30 svar · 22,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.