Hej
Jag har en fråga rörande hur det går till när ett syskon (av 2) vill ta över en familjegård.
Gården är en lantbruksgård med både skog och mark.
Fadern och modern skall flytta till lägenhet och den ena sonen (finns 2) skall ta över gården för att den skall stanna i familjens ägo. Vi kan ponera att Gårdens taxeringsvärde är 3 miljoner för att ha en räknesumma.

Helst skall det lösas med gåva och att den ena sonen köper ut den andra.
Hur går detta till? Senast jag tittade i lagboken för ca 3 år sedan så var man tvungen att betala 85% av taxeringsvärdet för att det skulle räknas som gåva och att tidigare ägare slipper skatt (nya ägaren tar över vinstskatten), tror det har ändrats sedan dess.

Det finna inga meningsskiljaktigheter mellan bröderna, den brodern som inte köper gården går med på ett pris under marknadsvärdet för att gården skall stanna i släkten (så kommentarer om tvister och annat behövs ej ).

I slutändan skall en jurist kopplas in för att få allt på papper, men det vore bra att få lite tips hur andra kan ha löst detta.

Mvh
Jan

Hur man bäst lägger upp själva övertagandet vet jag inte så mycket om. Men en sak man bör tänka på är att om den ena sonen idag får överta gården till ett förmånligt pris, så räknas det i normalfallet som förtida arv, och den andre sonen kan sedan efter föräldrarnas bortgång ha rätt till kompensation för den förmånen. I vissa fall kan då hela gåvan gå tillbaka till dödsboet (bla. om den inkräktar på den andre arvingens laglott).

Det går att undvika att det räknas som förtida arv, genom att man skriver in i gåvobrevet, eller ev. köpeavtal att detta inte skall räknas som förtida arv. Den exakta formuleringen bör man låta en jurist utforma så att det verkligen blir giltigt. Det kan vara bra att tänka på att skriva in den typen av formuleringar vid "inom familjen affärer" även om de sker till marknadsmässigt pris. Någon kan ifrågasätta om priset verkligen var marknadssmässigt när det senare blir dags för arvssskifte kanske många år senare.

Hej
Tack för svaret, ang. förtida arv så räcker det med en mening i stil med " Gåvan skall ej ses som förtida arv" för att avskriva det, det har jag med i mitt Gåvobrev som en jurist har skrivit.

Ta hjälp av expert på området, se till att dom kan detta med jordbruks / skogsfastigheter, tar du hjälp av någon utan erfarenhet av just jord skogsbruk kan ni gå på ett par "minor".
LRF-konsult, hushållningssällskapet, vissa banker har speciella avdelningar som är inriktade mot lantbruk som kan hjälpa.

Hörde en kille som berättade om detta med generationsskifte.
Han sa att man skall låta det ta tid, stressar man fram det blir det oftast inte bra.

Han tyckte att man skulle börja med att ta fram ett marknadsmässigt pris och räkna på vad man får över efter alla skatter osv.
Sen skall föräldrarna fundera på hur mycket pengar dom vill behålla själv, resten får barnen dela på.
Detta har man som utgångsläge när man sen räknar på alla alternativ man har, Gåva, köp, en mix av gåva köp...

Kan inte detta med siffrorna riktigt, vet inte om detta är realistiskt men ungefär dessa exempel hade han. ta ditt exempel på taxering på 3 miljoner, då antar vi att det går för 4 miljoner på öppna marknaden, föräldrarna får skatta bort en miljon och har altså tre över sen, väljer att behålla en och ger barnen en miljon var.

Alternativ ett:
Barnet köper gården för 4 milj. föräldrarna skattar bort vinsten och ger barnen en miljon var. Barnet som köper gården får låna 3 milj, och föräldrarna och andre sonen får en milj var.

Gåvoalternativet.
Gåva är när man betalar mindre än taxeringsvärdet om jag mins rätt, och gåvomottagaren tar över skatteskulden.
I detta fallet betalar sonen 1 milj till föräldrarna och en till brodern, och får sen fastigheten, och behöver därför bara låna 2 milj.

Vilket alternativ som är bäst beror på hur fastigheten ser ut, vilka inkomster han som tar över har att vänta, osv.

Föräldrarna kan i ett gåvobrev sätta vissa vilkor för övertagandet, att gården skall vara sonens enskilda egendom, att dom skall få bo kvar i huset mm.
Vid ren försäljning finns tydligen inte dessa möjligheter.

Som sagt, ta kontakt med expertis som hjälper er. Vi hållet på med en generationsskiftning där LRF-konsult har varit en ovärderlig hjälp.

En förenkling av hur vårt upplägg har varit:
Jordbruksfastighet med skog värderat till ca 3 miljoner.
Vi köper halva fastigheten av föräldrar för 1.6 miljoner.
Dom skattar för det och ger det som blir över till 2 syskon.
Vi får motsvarande belopp som del av fastigheten.
Sista delen av fastigheten får vi som gåva med en motprestation att vi ger dom 500.000 som gåva (skattefritt).

Vi startade med att föräldrarna fick bestämma hur mycket pengar dom ville ha (500.000) och delade resterande beloppet i 3 delar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

D
Kretius skrev:
Sista delen av fastigheten får vi som gåva med en motprestation att vi ger dom 500.000 som gåva (skattefritt).
Ungefär som julreklamen för Tele2 då? Jag trodde en gåva var en gåva utan krav på motprestation och att det inte kunde räknas som gåva om det var förknippat med krav på motprestation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.