volvo
volvo: [citat] Om ditt hus besiktigas av en besiktningsman som utsetts av Gar-Bo så brukar de ta upp det som ett fel som skall åtgärdas antingen av husfirman eller entreprenören beroende på hur avtalen ser ut. Nybyggda villor idag skall ha snörasskydd vid entréer. Detta behövs dock inte om entrén är placerad på en gavel eller om det finns ett skärmtak/förstukvist som skyddar.
8 svar · 11,5k läst
ronolo
ronolo: Vid inkråmsöverlåtelse utgår normalt ingen mervärdesskatt, vare sig för goodwill, varulager eller inventarier förutsatt att säljaren inte skall fortsätta med liknande verksamhet i bolaget. Se till att det står i kontraktet att om skatteverket gör en annan bedömning så skall köparen kunna kräva denna summa av säljaren.
1 svar · 1,5k läst
A
Alfred Jonsson: [citat] Grattis! Trist bara att det skall ta sådan tid och man måste "bråka" för att få rätt.
15 svar · 10,3k läst
O
Odjuret: De flesta hantverkare är seriösa! Problemet är de som inte är det drar lätt ner alla andra i skiten. Ett problem tror jag är att när en privatperson tar in en hantverkare så ställer han ibland extremt höga krav, bara för att han själv inte kan. När då inte slutresultatet blir som han tänkt sig, en kakelplatta lite snett, när man kollar med vattenpass så blir det rama skri. Han
200 svar · 31,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Helt klart, jag förutsatte att det fanns 40 kkr i vinst.
7 svar · 1,2k läst
T
thomasx: Ja, det tror jag att du kan som en följd av att du först har kontaktat byggaren och han inte har hittat något fel på sitt arbete och inte har återkommit till dig eller rättat till felet utan istället hänvisat dig att själv rätta till felet. Då tror jag att du har rätt att kräva att han fixar felet men också kan kräva ersättning för de kostnader det medfört dig. Det kan vara ett
1 svar · 1,9k läst
M
-MH-: Hur menar du att jämförelsen var märklig? Tomträtt är bättre än arrende och sämre än att äga jorden själv. Det är väl ingen märklig jämförelse? Att jämföra med statare däremot... ;)
16 svar · 11,3k läst
T
thomasx: [citat] Ok, att du skulle skippa 100' för att slipa bråka är jag med på. Förstår jag rätt då om du alltså också skulle betala 100' för att slippa bråka den dagen "din" köpare kommer och klagar på ett fel? Ja, jag är också tveksam till detta med dolda fel som regel. Det ställer till en himla massa bråk mellan folk, det är bara att titta på alla trådar här i forumet. Bättre
20 svar · 6,2k läst
Strip
Strip: Nähäpp? Tack!
2 svar · 9,4k läst
R
rolandf68: Har du bestridit fakturorna? Eller bara låtit bli att betala dem?
4 svar · 3,4k läst
M
minkommentar: Du har definitivt en poäng. Efter en intens budrunda vann vi högsta bud på vår "drömvilla" som vi letat efter i lång tid. Ett perfekt hus som vi planerade i detalj en totalrenovation. I förbesiktningen var det specifika punkter som köparen rekommenderades att utreda vidare själv. Vi bokade därför in en oberoende utredare och meddelade mäklaren. Mäklaren sålde då huset bakom vår
16 svar · 11,0k läst
H
hempularen: Jag ser några möjliga problem. Rent generellt så skall ett köpekontrakt vara så rent som möjligt. Klausuler om ex. arbeten som skall utföras är alltid riskabla. Stor risk att det blir olika uppfattning om huruvida arbetena har utförts överhuvudtaget, men även om vilken kvalite det skall vara. Även en klausul om avstyckning kan innehålla risker. Det är inte alltid en styckning sker
2 svar · 1,7k läst
volvo
volvo: [citat] Det skall slutbesiktningsmannen värdera. Om man (mot bättre vetande) inte anlitar en besiktningman så får man väl värdera fleen själv. Måttstocken är att det skall vara ett betryggande belopp som skall räcka till att låta någon annan fixa till felen om den ursprunglige entreprenören inte gör detta. Därför är det viktigt att man själv som beställare aktivt väljer en bra
6 svar · 1,5k läst
Consensus
Consensus: [citat] Den delen av konstruktionen som är en riskkonstruktion är allt utrymme innanför undertaket, dvs utrymmet utanför isoleringen men innanför undertaket. Detta gäller din "vind", eller kanal som du kallar den, samt hela luftspalten i parallelltaket. Dessa utrymmen beter sig lika klimatmässigt. De flesta hus i Sverige är konstruerade på detta sättet (med ett kallt undertak) och lider
49 svar · 4,3k läst
SOCKEPLAST
SOCKEPLAST: Nu förstod jag inte riktigt om TS hade fått ett fast pris eller inte. Men min erfarenhet är tyvärr att skriftligt kontrakt är ett måste för all form av säkerhet visavi hantverkare. En polare fick fast pris på tillbyggnad av ett litet träbås för pellets. Denna skulle kosta 10.000 i så kallat "fast pris". Trots att han för att tillbyggnaden skulle bli klar var tvungen att gå ut och
38 svar · 8,9k läst
volvo
volvo: Det ska räcka med ABS 09 om det rör sig om en ren totalentreprenad.
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det bör du nog kolla med någon bättre källa än här, men troligen kan du bli stämd för kontraktsbrott ja. Det kan vara lite dumt att koppla in en annan firma i nuläget, det blir en del konstiga anvarsfrågor. Risken är att din byggare nu kan skylla i princip vad som helst som ev. är fel i huset på att du tagit in en annan firma till bygget. Men mest akuta faran som jag ser det är att
1 svar · 3,6k läst
H
hempularen: jag tro att många i den här tråden har missuppfattat TS. Det finns inget i frågan som ens antyder att vare sig han eller släktingen har för avsikt att bryta mot ngn. lag. Tråden har drivit iväg, jag stänger.
23 svar · 2,9k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag stänger den här tråden då jag inte tycker att frågan lämpar sig för Byggahus forum. Här byter konsumenter erfarenheter med varandra.
32 svar · 11,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu är det här ämnet både uttömt och slutdiskuterat!
118 svar · 18,1k läst
·
G
gråsten: Tråden kom till eftersom jag fann det svårbedömt om man kan föreläggas ta bort staket som inte kringgärdar den avgränsade tomtplatsen. Kanske inte idag men praxis verkar skärpas hela tiden. Professor Bertil Bengtsson skrev 1994 med anledning av att allemansrätten togs upp i Regeringsformen. Hans kommentar kan också tjäna som en kommentar till min frågeställning. (Ur Svensk
18 svar · 6,7k läst
Suhagg
Suhagg: Kräv pengarna från säljaren. Kan ju vara så lätt att de bara glömt att ärendet låg kvar obetalt.
4 svar · 1,5k läst
nikasp
nikasp: Hur går det?
5 svar · 1,3k läst
I
injonil: [citat] Möjligt. Jag antog dock inte det eftersom huggan tidigare gett svar om dolda fel i stil med att de inte finns etc.
7 svar · 1,3k läst
F
FRS05: Jag flyttanmälde till den nya adressen idag, som sagt, dumt att vara dumsnål! Jag vet inte riktigt om jag ska flytta dit permanent men det ser väl så ut. I vilket fall så har jag alla mina ögodelar där så som någon var inne på så kan det vara dumt i och med hemförsäkringen.
4 svar · 1,9k läst
C
cecar33: Jag har Trygg Hansa Villahem med Hem plus samt Hus plus mycket bra kombination och lägsta självrisk.
53 svar · 13,0k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Det är ju inte kommunen som är problemet, det är grannen som anmäler allt och alla och därigenom sprider misstämning i området. Men det har du inga probelm med? Bara fokl följer reglerna så är det bara bra om det finns några som anmäler altl de kan för att testa gränserna och setill att alal hålelr sig inom lagens råmärken. Finns det inte bättre saker att använda
44 svar · 6,4k läst
M
-MH-: Vi hoppas på champagne då, och kanske Hangover 3... ;)
13 svar · 5,0k läst
mhg_3
mhg_3: tack tio_Pepe, det går nog inte att kalla dolt fel då det handla om en tomt men felaktiga uppgifter iaf :) Tack för tipset
9 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.