Juridik
Marlen Eskilsson: Med de avslutande råden från mycke_nu tycker jag att TS har fått all hjälp han kan få, stänger tråden.
Vargklo: Tack för svaren på mitt inlägg. Jag har som sagt lämnat över en komplett uppsättning dokumentation till säljaren med bilder, intyg från byggentreprenören om felets art och troliga uppkomst, intyg från mitt eget fbolag om att de inte täcker skadan mm. Felet upptäcktes i somras när jag anlitade en byggentreprenören för en takomläggning. Halvvägs genom renoveringen ringde
verobar: Vi anlitade en plåtkonsult som gjorde en besiktning, funkade kanon. (Trist att ha ett dåligt plåttak, men skönt att få hjälp att beskriva vad som är fel.)
-MH-: Gott, hon kanske gick till en advokat för att stämma skiten ur dig, men blev vänligt men bestämt avrådd... ;)
Consensus: Frågade ni efter Kvalitetsdokumentet enl BKR när ni köpte huset? Om inte så köpte ni grisen i säcken. Jag skulle inte betalat en krona för badrummet utan dokumentation på dess utförande. Tvärtom, jag hade dessutom gjort avdrag för kostnader för rivning. Som säljare av fastigheten hade jag argumenterat enligt ovan, och ni skulle vara rökta i en ev process. Så att argumentera för
snickarboden: Men säg det då och försök att komma fram till en lösning med dem? I en del fall är det rätt vettigt att prata med ägaren eller de som styr i alla fall. Finns ju knappast något seriöst företag som vill göra skitjobb. Vill du häva köpet så prova med det eller föreslå dem den andre lösningen, den andre måste bli billigare för dem. /K
Glufsglufs: Men...vilket datum tyckte han sig vara färdig för besiktning? Det kan nog vara så att om man är klar så att det kan besiktas så är det slutdatum och sen har man en viss tid på sig att åtgärda ev anmärkningar och då går inte de dagarna in under vitet. Kan vara bra att kolla det innan du börjar bråka. Tex, om byggaren blivit färdig så att det är "användbart" utrymme och
MathiasS: Beställde ett 4G abb via Bredbandsbolaget/Telenor för att testa hemma. Jag krävde att få testa och returnera vid behov, kundtjänst sa att det står att man får göra det i allmänna och speciella villkor för bredband men det stämmer inte vad jag kan se - jag fick kundtjänst att skicka mig ett mail där dom intygar att jag får returnera även efter att jag provat. Jag har returnerat och
nurse78: Hej, detta kan vara lite OT men jag gör ett försök. Det är så att jag har sålt några tomter som jag fått i arv av min morfar. Han i sin tur har själv ärvt dem av sin far. Det är skogstomter så vad jag förstår ska man betala 27% i skatt på vinsten. För det första har jag ingen aning om hur stor vinst jag har gjort eftersom jag inte vet vad min morfars far betalade för tomterna en
Mats.Hulten: Du kan lätt räkna med att det finns med i ursprungsavtalet att din leverantör har rätt att ändra avtalsvillkoren. Så som jag förstår det du säger så begär du att få ut avtalstexten till det gällande avtalet och de hänvisar dig till ett en text uppdaterat 2011. Gissningsvis har du fått med dig dessa villkoren i en faktura sent 2011 - har du betalat denna fakturan så gäller
bax: Jag skulle mest oroa mig över "buller" från stationen, byggtidens buller borträknad. Speciellt sommartid kan det stå vädringsluckor öppna som gör att man konstant hör det malande ljudet från maskineriet. Det är ju ändå en maskin som roterar "i princip 24/7" där inne. Sen kommer det förmodligen att behövas en transformator för att få till rätt spänning gentemot kaftnätet, den
Snickarpojke: Hantverkaren har ett garanti-ansvar och ska om det inte går att utföra tjänsten till rimlig nytta för dig avråda från den. Har han utfört den råder det ett fel om resultatet avviker från vad du har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd. Om putsen lossnar utan särskild åverkan avviker det definitivt från vad du har rätt
volvo: http://mobil.hd.se/hoganas/2011/10/31/manga-stugor-salda-pa-camping/ Det är redan gjort liknande. Kanske höra med dem?
projekt für alle: Det var en fastighet med två hus som styckades för att säljas som flera fastigheter. Struligt.:S Tack för era svar, jag kommer nog hoppa av köpet.
Marlen Eskilsson: Jag tycker att den här tråden har spårat ur och stänger den. De som har ställt frågor till mig här svarar jag via pm.
rolsie: Finns inga andra arvingar så äger ni alltså huset tillsammans, hälften var. Och lånet delas hälften mellan er. Finns övriga tillgångar kan ni naturligtvis betala av på lånet, återigen med lika andel. Vill Bengt bo kvar och du inte vill tvinga fram en försäljning kan han hyra din halva av dig. Och hyran skall ju minst täcka räntekostnaderna för lånet plus fastighetsskatt och
andersmc: [citat] Men det kan omöjligen vara så, att ett bestridande enbart är giltigt om det åtföljs av en välformulerad motivering. Jag kommer i en hast på tre skäl: 1 Om det var så, så måste det finnas någon hemlig lista med godkända skäl. Eller, vilket är ännu värre, det är upp till den enskilde handläggare på inkassobolaget att avgöra om skälet är giltigt eller inte. Och denne
billy_baver: Köpeskillingen 1.530 Kkr är ett fiktivt pris för att undvika relativt små summor stämpelskatt och - som b_hasse beskriver - skaffa skattekredit till nästa försäljning. Problemet är att hela upplägget baseras på ett "öppet" pris och ett "hemligt". Detta förfarande gör hela köpeavtalet ogiltigt.
saturnus: Det är inte säkert att säljaren far med osanning. Jag tycker man kan undra varför viss del av systemet blivit utbytt, och kan säljaren visa kvitton på att någon varit där och bökat med avloppet. Det är inte så att alla kvitton kastas av husägare, utan husreparationer brukar urholka plånboken, och därmed sparas också kvitton för de reparationer som blivit utförda.
volvo: Standardformulären är ABS 09 och Hantverkarformuläret 09. Mer info finns på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/boende/Anlita-hantverkare/Avtal/ Man måste bara vara medveten att inget avtal blir bätter än vad man skriver in i det. Mallarna är bara ett stöd, det gäller att komplettera med ritningar, betalningsplaner, tidsplaner m.m Om man känner att detta ligger
johanln: hantverkare1: :) Ja , sånt händer och jag tycker det är helt rätt av dig att ta ansvar gentemot kunden. Tyvärr verkar vissa hantverkare inte känna samma ansvar dock... Nu har mina hantverkare i alla fall sagt att de ska försöka fixa mitt problem, de vet bara inte riktigt hur än. De funderade på om de kunde spruta in något under golvet som skulle stabilisera, jag vet inte om det blir
Odjuret: En planändring är en helt annan sak. Och har ingenting med din fråga om kommunens ansvar att göra vissa saker i en detaljplan. Detaljplanen som finns är där den är, oavsett om kommunen fullföljer sitt åtagande eller inte. Att kommunen inte har fullgjort sitt åtagande innebär inte att en detaljplan blir ogiltig. En planändring är inte alltid så lätt att få igenom. Eftersom detta
Olsin: Har ni någon samfällighet (väg eller annan) eller byalag? Jag har för mig att Posten brukar kontakta dem för skapande av lådsamlingar. I sådana fall skulle jag kolla med dem först. Annars skulle jag ta ett snack med brevbäraren diskutera en bättre placering för att få till en lösning där både du och han är nöjda. ____________________ Sent from my PC using keyboard
Avemo: Ett träd på min pappas tomt blåste ner över grannens hus en gång. Jag har inte detaljerna, men vill minnas att min pappas försäkring täckte skadorna på grannens hus. Det borde rimligen vara ett besläktat scenario. Erik
kiirus: Nybyggnadskartor med höjdindikationer är inget att lita på. Säljaren kan mycket väl ha varit i god tro, skillnaderna märks först när bygget börjar på riktigt. Det finns andra tråd i forumet om nybyggnadskartor. Tyvärr är första bygget för oss flesta också det enda bygget, och många saker lär man sig den hårda vägen. Vi har suttit hos många husföretag med vår nybyggnadskarta
Patrik_Hed: Jobbar dom på eller är det ingen där ens? //Patrik
Ring: En kul detalj i detta fall är att man inte behöver sanera marken om verksamheten upphörde innan 1969 (har jag för mig att man kan utläsa ur förarbetena)
jaso: kingolle, Det jag menade var att om säljaren endast köper ett avtal från mäklaren är det inte en förmedling av fastigheter och mäklarlagen är väl därför inte tillämplig på uppdraget (rätta mig gärna om jag har fel). Faller uppdraget utanför mäklarlagens tillämpningsområde finns väl inget krav på någon särskild omsorg om köparen. Tvärt om är mäklaren nog skyldig att