Köpte en bostadsrätt förra vintern.
Felet är att den är ca 20% mindre än skrivet i kontrakt 41kvm ist för 50+kvm som det står i kontrakt.

Vad kan jag göra och hur gör jag för att gå vidare?

Har du räknat med alla eventuella klädkammare och sådant?

Första frågan är hur vet du att den är 41kvm?
Andra frågan hur utrycktes uppgiften om 50kvm? Står det i kontraktet?

Å ena sidan så har du en skyldighet att noga undersöka en bostadsrätt innan du köper den. Dvs enl. den principen så borde du inte ha rätt till ersättning efterssom du borde ha upptäckt felet.

Å andra sidan så vet jag att folk har lyckats få ekonomisk kompensation i situationer liknande din. Då gäller det dels att ett mindre fel får man ingen ersättning för. Om felet är stort får man inte heller ngn. ersättning, för det borde man märkt innan köpet. Jag vet inte vilka gränser som kan gälla.

Efterssom en bostadsrätt räknas som lösöre rent juridiskt så har du relativt kort tid att anmärka på fel, tror att gränsen är 2 år (men är osäker), så du bör ta tag i det här omgående.

Ett enkelt steg är att du kontaktar mäklaren som skötte affären, har du stor tur så kan han hjälpa dig. Men man bör komma ihåg att för honom så är detta ett avslutat kapitel för länge sedan. Men han kanske kan hjälpa dig med namn på en lämplig jurist som du kan konsultera. MEN lita inte på något mäklaren säger om att du ex. inte har någon chans osv.

En annan väg till juridisk rådgivning kan vara att om du är medlem i HSB så har de en skaplig juristavdelning, den är dock i första hand till för föreningarna, men du kan troligen få lite tips därifrån, och säkert namn på några lämpliga advokater. Du kan också prata med styrelsen i föreningen, även där kan det finnas någon som antingen kan frågan väl, eller kan tipsa om en lämplig jurist.

I syfte att bryta ev. tidsgränser så bör du kontakta säljaren och meddela att du har hittat detta felet. Den kontakten bör vara skriftlig, ev med rekommenderat brev. Eller så att du på annat sätt kan bevisa att du meddelat säljaren om felet och att du har för avsikt att begära kompensation.

Nanny Fine
Det handlar ju heller inte bara om att få rätt i sak, du måste också visa på att du lidit ekonomisk skada. Har hört talas om fall där man fått rätt, men ersättningen har skrivits ned eller helt uteblivit.

Visa gärna på en ritning hur du har räknat fram att det fattas yta. Enligt reglerna så ska alla innerväggar och garderober och liknande räknas in i ytan dessutom ska du i murstockar eller väggar som har liknande tjocklek mäta 30cm (tror jag, jag minns inte helt) in i väggen. Har du gjort det och fortfarande får fram att det fattas 20% så har du kanske något att gå vidare på.

Det intressanta är väl vilken yta din andel räknas efter i bostadsrättsföreningen då det påverkar avgifter och kostnader för dig.

Fast den yta som ligger till grund för andelstalet är ju inget man kan ändra med rimliga medel, även om det skulle visa sig vara fel idag. Utan om du köper en bostadsrätt med viss avgift så är det den avgiften. Det beslut som en gång i tiden låg till grund för andelstalet går inte att överklaga idag. Och viss kan man föreslå att föreningen skall skriva om sina andelstal, men det är en rätt saftig kostnad förknippad med en sådan begäran. Och den går inte igenom om inte i princip alla i föreningen går med på det.

Det som kan vara fel och man kan kräva ändring av är om föreningen har ändrat avgifterna utan att det är i proportion till andelstalen.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är den nuvarande standarden för hur man mäter boyta från slutet av 80-talet och om din lägenhet är byggd tidigare så kan boytan härröra från en äldre standard. Jag har haft två lägenheter byggda tidig 60-tal och på dessa så räknades balkongen in i boytan om den låg innan för ytterväggarna, men om den hängde utanför fasaden så var det inte boyta. I mitt fall så hade jag 3-5 kvm som enligt kontraktet var boyta, men enligt nuvarande standard inte är boyta. Så mät utifrån den standard som gällde då huset byggdes för att vara säker.

hempularen skrev:
Och viss kan man föreslå att föreningen skall skriva om sina andelstal, men det är en rätt saftig kostnad förknippad med en sådan begäran. Och den går inte igenom om inte i princip alla i föreningen går med på det.
Vad tänker du på för kostnad då? Jag håller med om att det inte är något som man bara ändrar på hur som helst men om förening vill handlar det väl bara om lite "pappersarbete", ett eller två stämmobeslut och en registrering av de nya fördelningstalen hos bolagsverket, eller missar jag något?

Sen är det ju klart att en eventuell extrastämma kan "kosta lite" i en större förening.

Nej det krävs en förrättning är lite osäker på vilken myndighet som gäller. Men när jag kollade upp det för typ 20 år sedan så startade kostnaden på ca 30 000, och var typiskt avsevärt dyrare. Så det borde ligga på 2 - 3 ggr det priset idag.

Du kan inte på eget bevåg ändra andelstal hur som helst, det finns regler med ramverk för hur det skall gå till. Sedan tror jag att det kan finnas en viss justermån, att en förening kanske vill hävda att badrummen skall viktas lite högre osv.

Vi köpte en villa en gång som enligt pappren var 82kvm men som jag och besiktningsmannen fick till 76kvm, när vi påpekade detta kompenserade mäklaren och säljaren oss med 30tkr till 1,2 milj, helt tyckte vi då vi verkligen ville ha huset :)

Men att få det i efterhand kan nog bli tufft med tanke på köparens undersökningsplikt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.