2 286 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Staket i tomtrören
Hej.
Nu är det så att våra nya grannar har fått för sig att sätta upp staket. Inget konstigt med det men får man verkligen svetsa fast staketet i tomtrören? Dom har heller inte frågat oss om lov. Får man sätta exakt i tomtgräns?
Nu är det så att våra nya grannar har fått för sig att sätta upp staket. Inget konstigt med det men får man verkligen svetsa fast staketet i tomtrören? Dom har heller inte frågat oss om lov. Får man sätta exakt i tomtgräns?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tomt rören får man överhuvudtaget inte röra så svetsa i dom borde vara aja baja.
Dom får sätta det precis i tomt gränsen men ni kan neka dom att gå in på tomten för att bygga eller undehålla staketet.
Går dom in på tomten utan lov och bygger eller underhåller staketet är det hemfridsbrott.
Staket får dom bygga utan lov om det är under 110cm eller vad det nu är i er kommun som är gränsen för byggnadslovs fritt.
Dom får sätta det precis i tomt gränsen men ni kan neka dom att gå in på tomten för att bygga eller undehålla staketet.
Går dom in på tomten utan lov och bygger eller underhåller staketet är det hemfridsbrott.
Staket får dom bygga utan lov om det är under 110cm eller vad det nu är i er kommun som är gränsen för byggnadslovs fritt.
Kopierat från Lantmäteriets hemsida:Andy78 skrev:
"Får man göra vad som helst med en gräns eller gränsmarkering? Nej, det är straffbart att förstöra eller ändra en gränsmarkering. Det är alltså inte tillåtet att till exempel rubba eller kapa befintliga gränsrör. Det är givetvis också straffbart att avsiktligt flytta en gränsmarkering. Dessutom får du inte utan vidare bygga i eller för nära en gräns eller på annat sätt påverka en grannes möjlighet att använda sin fastighet. Vet du att ett gränsmärke kommer att skadas, så kan du få hjälp att säkerställa dess läge, genom att få det inmätt. Om du av misstag råkar förstöra en markering - fylla massor över den, gräva eller plöja bort den - så får du inte på egen hand sätta tillbaka den där du tror att den stod. Markering av gränspunkter är en uppgift för Lantmäteriet. Gamla gränsmärken - även sådana som inte längre har någon funktion - kan vara i lag skyddade som kulturminnen."
Ja det kanske blir ett problem om lantmäteriet ska komma ut och mäta nångång.. Vem har sagt att jag bråkar. Var har du fått det ifrån? Kan tyckas att det är mer principsak att fråga eller åtminstone säga till att man ska sätta upp ett staket innan man monterar det.
Tack så mycket för alla snabba svar.
Tack så mycket för alla snabba svar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Sätter man ett staket som inte kräver bygglov behöver man inte fråga grannen men man kan tycka att det hör till god ton att man gör det.
Det normala är väl att man delar på kostnaden och bestämmer hur det ska se ut gemensamt så man kan tycka det är lite konstigt att dom bara sätter upp ett utan att säga något.
Känns lite som att dom vill pinka in sitt revir om dom gör så direkt när dom flyttat in.
Ska man hård dra det hela med staketet så borde minst halva stolpen dom svetsat på gräns rörer vara på er tomt för röret står på halva tomten var.
Det normala är väl att man delar på kostnaden och bestämmer hur det ska se ut gemensamt så man kan tycka det är lite konstigt att dom bara sätter upp ett utan att säga något.
Känns lite som att dom vill pinka in sitt revir om dom gör så direkt när dom flyttat in.
Ska man hård dra det hela med staketet så borde minst halva stolpen dom svetsat på gräns rörer vara på er tomt för röret står på halva tomten var.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hade min granne börjat sätta staket utan att ta upp det först hade iaf jag inte blivit glad för det hör till god ton att man pratar om det först.
Börjar man bara bygga känns det som grannen gör den vill och skiter i resten och då kan man börja undra vad dom hittar på nästa gång.
Börjar man bara bygga känns det som grannen gör den vill och skiter i resten och då kan man börja undra vad dom hittar på nästa gång.
I våran gata brukar i alla fall en av våra grannat gå efter devisen "gör först, fråga sen". Faller inte i god ton hos mig som är av totalt motsatt åsikt, och förmodligen därför jag blir lite extra irriterad när man tar sig stora friheter. Senast skulle de ha ett lastbilslass med singel till sin nya uteplats, de har även gatans största garageuppfart. Vad gör man då? Utan att informera någon tippar man detta mitt på vägen, vilket resulterar att ingen av grannarna kommer förbi under de 5 timmarna det tog att köra bort högen.
Något som var ännu konstigare är att efter att ha nämnt detta för några andra grannar så verkar det mer eller mindre endast vara vi som hade problem med detta... kanske är det så man ska göra nu för tiden? Vi är lite äldre, och i vår värls hade det varit trevligt att i alla fall lägga en lapp i brevlådan dagen innan, om man nu måste ta gatan i anspråk. En annan gång blev jag en halvtimme försend till en tandläkartid då man höll på att lasta ut varor och ställde sig precis utanför vår garageuppfart vilket gjorde att jag inte kom ut med bilen. När jag röt till (är normalt sett snäll och trevlig men detta var en gång för mycket) så kom det mest ett mummel. Den som blev mest snopen var killen från kommunen som körde lastbilen, han bad om ursäkt och avbröt avlastandet och flyttade bilen. En lapp i brevlådan dagen innan hade gjort att jag hade kunnat ställa bilen på gatan istället, och hade inte varit något problem alls för oss.
Kommunikation löser många problem, men vad man ska göra med "big jims" som gör vad de helst behagar utan att prata med någon om de inte enligt lag måste göra det, det har jag tyvärr inget svar på.
Tycker gott ni kan ringa på hos grannarna, och lite väldigt fråga vad det är de har för sig i tomtgränsen... Då kommer ni direkt att märka om de är intresserade av en dialog eller om de mumlar lite som "vaddå då?" och låtsas helt oförstående och sen när ni förklarar vad ni menar säger "jag gör vad jag vill på min egen tomt" och sen stänger dörren... Been there, done that.
/S
Något som var ännu konstigare är att efter att ha nämnt detta för några andra grannar så verkar det mer eller mindre endast vara vi som hade problem med detta... kanske är det så man ska göra nu för tiden? Vi är lite äldre, och i vår värls hade det varit trevligt att i alla fall lägga en lapp i brevlådan dagen innan, om man nu måste ta gatan i anspråk. En annan gång blev jag en halvtimme försend till en tandläkartid då man höll på att lasta ut varor och ställde sig precis utanför vår garageuppfart vilket gjorde att jag inte kom ut med bilen. När jag röt till (är normalt sett snäll och trevlig men detta var en gång för mycket) så kom det mest ett mummel. Den som blev mest snopen var killen från kommunen som körde lastbilen, han bad om ursäkt och avbröt avlastandet och flyttade bilen. En lapp i brevlådan dagen innan hade gjort att jag hade kunnat ställa bilen på gatan istället, och hade inte varit något problem alls för oss.
Kommunikation löser många problem, men vad man ska göra med "big jims" som gör vad de helst behagar utan att prata med någon om de inte enligt lag måste göra det, det har jag tyvärr inget svar på.
Tycker gott ni kan ringa på hos grannarna, och lite väldigt fråga vad det är de har för sig i tomtgränsen... Då kommer ni direkt att märka om de är intresserade av en dialog eller om de mumlar lite som "vaddå då?" och låtsas helt oförstående och sen när ni förklarar vad ni menar säger "jag gör vad jag vill på min egen tomt" och sen stänger dörren... Been there, done that.
/S
Klicka här för att svara