Jag har en stor alm på tomten vid min villa(minst 15 meter). Jag har inget emot trädet men en av mina grannar har i flera år stört sig på att trädet fröar av sig kraftigt i hans trädgård. För att få husfrid har jag sagt till grannen att han får ta bort trädet om han ansvarar för fällning och bortforsling. Nu verkar det som han har fått för sig att han skall såga ner det själv. Min fråga är då vem som har ansvar om det händer en olycka? Kan man skriva ett papper där allt ansvar för personskador och materiella skador hamnar på min granne om det skulle hända något? Eller kanske kan jag sälja trädet till min granne för några kronor så att han 'äger' det innan han fäller det? Eller skall jag helt enkelt tvinga honom att anlita en professionell arborist om han vill ha bort trädet?

/RP
 
Har du har gett honom lov att fälla trädet då kan det nog bli problem om han gör det själv och det uppstår skada.
Jag hade föreslagit/krav att om trädet skall fällas, så skall han bekosta en firma med alla nödvändiga försäkringar och dokumenterad erfarenhet för arbetet. Dessutom skulle en kontrakts handling upprättas som klart reglerar vem som skall betala och forsla bort det som skall bort.
 
Hej och välkommen.

Jag kan inte hjälpa dig med sakfrågan men en annan sak som jag hade propsat på att grannen skulle ta hand om är stubben.

Henrik
 
Det är not tom. så att om grannen skadar sig när han fäller träd på din tomt så har du ett arbetsgivaransvar. Du blir ansvarig för ev. personskador oavsett om det är grannen själv eller ngn. annan som skadas.
 
Hur står trädet? nära något som kan ta skada om ett träd faller över? Hur stor kan skadan bli??
Lutar trädet åt något håll?
Du skriver 15m hur grovt är trädet, (diameter vid brösthöjd? )

Innan du släpper lös grannen med motorsåg skall du kolla vilka kunskaper han har? Har man inga kunskaper eller fel kunskaper så kan det bli farligt, främst för honom själv.
Kräv att han skall ha rätt skyddsutrustning, Byxor, stövlar, hjälm.

Angående ansvar om något går fel.
Låter du grannen ta ner trädet och han skadar sig har du nog arbetsgivaransvar som någon sa, tror inte det räcker med att du säljer trädet för en krona till honom.

Anlitas företag bör ansvaret föras över på företaget.
 
Jag skulle inte låta grannen göra detta och som nämnts tidigare i tråden, inte utan att stuben också fräses bort. Ställer du krav på att stubben ska bort så är det lika bra att hyra in för hela arbetet. att fälla kostar inget i jämförelse med att fräsa en stubbe. Fixa paketpris och låt grannen stå för kostnaden.
 
Ett krux till: om något händer på din fastighet kommer i bästa fall din egen hemförsäkring ta hand om skadan och du får därefter problemet med att kräva grannen. Så lyd ovan råd att endast proffsfirma tar hand om rubbet.
 
Det bästa är nog om du (eller grannen) anlitar en firma som sedan grannen betalar. Men det har du förmodligen redan räknat ut...
 
  • Gilla
byggahus1
  • Laddar…
Många verkar utgå från att man automatiskt är en okunnig idiot bara för att man är granne.
Det framgår ingenstans vad grannens erfarenhet är. På landet är det inte speciellt ovanligt att folk är vana vid skogsarbete. I min by är de flesta skogsägare, och har mångårig erfarenhet av trädfällning.

Nu säger jag inte att trådstartarens granne är proffs, men man behöver inte heller utgå ifrån att han är helt blåst.
 
  • Gilla
lilje
  • Laddar…
Helt rätt, nackdelen är att det då saknas försäkring så om man riskerar att skada byggnad, fordon eller annat kan det bli rätt kinkigt.

Någon nämnde villaförsäkringen men denna är endast tillämplig vid trädfall vid konstaterad starkvind (de flesta bolag har satt 30 m/s) och kan alltså inte användas om skada uppkommer vid egen fällning.

Om skada uppkommer på fordon kan dennas vagnskadeförsäkring (eller vagnskadegaranti på nybil) användas minus självrisk som då är lätt att komma överrens om. Om trädet däremot faller på villan eller garaget finns inga försäkringsskydd att tillgå. Ens egna villaförsäkring är ej tillämplig och grannens vanliga ansvarsskydd kan generellt ej användas till skada orsakad av trädfällning.

Även då om relationen är bra med grannen så brukar det bli argumentation om hur skadan skall åtgärdas, på vilket sätt och vem som skall utföra detta. Vi ser någon gång/år dispyter om detta då alla vill lösa på sitt sätt
 
Staffans2000
Det spelar ingen roll hur duktig din granne är. vill det sig illa, går det åt skogen i alla fall. Från din synpunkt borde detta vara ett juridiskt dilemma.

Mitt tips (och andras) : Säg till din granne att han får ta ner trädet, endast om han anlitar en firma som du godkänner. Dessutom skall han stå för kontraktet med firman. Naturligtvis skall trädet forslas bort, stubben fräsas samt platsen återställas.

Staffan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.