Vi bor i en friliggande villa på egenägd mark. Grannen har frågat oss om h*n kan få ta ner vårt plank som sitter mellan husfasaderna. Grannens hus står precis i tomtgränsen och h*n har alltså ingen egen mark att dränera från.

Givetvis vill man vara hjälpsam men det här kommer ju att innebära en viss olägenhet för oss med nedtagning av plank, påverkan på planteringar, gräsmatta och borttagning av buskar. Det värsta är nog att vi har en otroligt vacker och väletablerad plantering med perenner som sitter precis där grävaren måste gå in.

Behöver man upprätta några avtal?
Vad har grannen rätt till?

Har sökt på forumet men har inte hittat något annat än vad en tråd som avhandlade kedjehus och tomträtt. Spontant så känns tajmingen inte optimal då tiden när man vill sitta ute precis är till att börja samtidigt som det är rejält fuktigt på gräsmattan efter snösmältningen.

Man ska inte underskatta värdet av en tacksam granne! :D

Såklart grannen måste få dränera. Var noga med att dokumentera mycket noggrant hur det ser ut innan, och skriv ett avtal med grannen att han är skyldig att återställa. I avtalet bör nog också stå vad ni har rätt till om han inte återställer inom en viss tid, dvs att ni har rätt att ta in entreprenör som återställer på grannens bekostnad om de inte återställt inom ett visst datum tex.

Han kan väl få vänta tills tidig höst med dräneringsjobbet? Så kan han återuppföra plank när det är klart och återställa en fin plantering till våren?

Alternativt påbörja det asap så att det inte förstör för mycket av våren och sommaren för er!

Tack för svaren! Vi ska nog kunna lösa det här på något sätt.

R
Finns det ingen möjlighet att gräva ut för hand, så slipper ni den där grävmaskinen? Kommer det ändå en grävmaskin, se för Guds skull till att det är en liten lätt och behändig minigrävare!! En stor och tung maskin trycker ner och förstör mycket

Avtal
dokumentation före och efter
utför arbetet på sensommar-höst
var rädd om grannsämjan

Göran.W
Glöm inte förutom att skriva papper att foto dokumentera hur det ser ut innan han börjar och ta gärna någon bild precis när han börjar.
Blir det någon oklarhet i hur det såg ut så säger ett foto mer än något annat.

Bästa tiden för ett sånt här jobb, anser jag iaf., är nu. Det går ju relativt fort, och när återställningen är klar så hinner växter och annat rota sig ganska fort i sommar. Om det är hyffsad storlek på grävaren så går det ju att plocka upp växtgrupper med skopan och plantera dom provisoriskt på annan plats. Annars är det väl relationen till grannen som får avgöra hur mycket man vill släppa till.

Läs lagen och bli chockad...

pmm skrev:
Läs lagen och bli chockad...
Jo, det finns iofs mycket i SFS som kan verka upprörande. Men var det något speciellt du tänkte på i det här fallet?

Om huset ligger i tomtgräns brukar det finnas servitut!?

GöranSbo skrev:
Om huset ligger i tomtgräns brukar det finnas servitut!?
Jag skulle nog spontant säga nej. Jag har inte hört talas om att det skulle vara vanligt med servitut map omdränering när byggnader ligger i tomtgräns. Finns t ex servitut för mitt hus för att min utfart skall kunna snedda över hörnet på grannens tomt. Men för garaget (som ligger i tomtgräns och dessutom utgör stödmur för grannens tomt) finns inget.

En spontan tanke, behöver inte du själv dränera.
Det kanske vore en möjlighet att passa på och utnytja tillfället.
/Roland/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.