Hej,

Vi har precis avslutat renoveringen av vårt badrum plus bastu på 10 + 5 kvm. Vi har haft snickare/plattsättare, elektriker samt rörläggare där.

Allt har blivit kanon fint och alla inblandade har gjort ett kanon jobb.

Nu ska ju flytspackel/fogning torka rejält innan vi drar igång el-golvvärmen, nu efter 4 veckor provade jag lite försiktigt för att se att det gick igång. Elektrikern har lagt 3 slingor som belastar lika många faser.

Jag märkte att golvet rätt snabbt blev varmare på stora delar av golvet men på 1/3 märktes det rätt så tydligt att det var fortsatt kallt. Nu vet jag att golvet kan ha lite avvikelser i hur lång tid det tar att värma upp (halvisolerad betongplatta på mark), men jag blev dock lite orolig att det skule vara fel på kanske en slinga????

Jag anmälde detta till elektriken och han kom nu tillbaka till mig och sa följande. Han hade pratat med plattsättaren som hade gjort flytspacklingen och nu måste vi låta golvet torka/härda i cirka 2-4 veckor till (totalt 6-8 veckor) då det är rel tjockt på vissa ställen. Sedan kommer dom till oss och vi drar igång golvet rejäljt och kontrollerar funktionen. Förutom sedvanlig utrustning kan han komma att ta med värmekamera.

Elektriken är mkt seriös, och golvet dom har lagt samt är auktoriserade för är T2Red http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/installation/t2red/default.aspx med 20 års totalgaranti http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/warranty/default.aspx

sedan har ju hanterverkaren isåg säkerliggen ngn ansvarsförsökring och jag har vanlig hus försäkring.

MIN FRÅGA ÄR NU. Jag sa ok till ovan, och såg fram emot deras besök. Han har fortfarande inte fakturerat sitt jobb och det är en del tror jag (cirka 50.000 SEK minst med material) och jag indikerade väl lite att jag inte var intresserad av at betala förään vi vet att allt fungerar - ni kan ju företälla er själva vad det skulle innebära om det inte fungerar.

1. Ska jag göra ngt mer än att jag har anmält skadan sms och tele
2. Vad ska jag göra om faktura kommer innan det är fastställt att slingorna fungerar?
3. Är det ngt annat jag inte tänkt på

TACKSAM för hjälp.

Sunemangs

Att kontrollera slingornas funktion tar 5 minuter och är något man gör innan, under och efter man lagt värmegolvet.

Det är hela kontrolleras mycket lätt med ett mätinstrument, dels resistansmätning och dels isolationsmätning.

Är elektrikern mycket seriös som du säger så fungerar slingorna.
Golvet blir inte varmt på 10 minuter, normalt tar det flera timmar innan man märker något.

Beroende på hur tjockt med betong, flytspackel osv som ska värmas kan det ta tid innan golvet blir varmt, sedan om nu en slinga inte skulle bli varm kan det ha ett antal orsaker, det behöver inte vara snöret i golvet som är av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.