Mina föräldrar bor på en liten gata med totalt 10st hushåll.
Dessa 10 har gemensamt bestämt att de ska bygga en liten innergård mellan husen som ska bestå av grillplats, sophantering och några träd.

I samband med detta så bildas en samfällighet.

Frågan är hur kostnaderna ska delas upp?

Eftersom att det är 10st hus så kan man ju tycka att det vore rimligt om alla 10 hus betalar en tiondel var?

Å andra sidan så är några hus större än de andra.
Ponera att denna byggnation (som kommer bli jättefint) skulle göra att värdet på alla hus med ökar med 10% per hus.
De största och dyraste huset på gatan är inköpt för 4,8 miljoner, värdeökning med 10% här blir 480.000kr
Det minsta huset på gatan är inköpt för 3,3 miljoner, värdeökning med 10% här blir enbart 330.000kr.
Är det då rimligt att dessa husägare ska betala exakt lika mycket?

Eller ska man rentav gå efter tomtstorlek, dvs större tomt ju högre insats?

Ponera istället att det ökar värdet på samtliga hus med 50 kkr. Vad är rimligast då?

En hypotetisk värdeökning av fastigheterna verkar helknas att gå på, och kan ju krävas omvärderas då om någon renoverar sitt hus så det blir mer värt, nej, det går inte.

Lika delar eller möjligen tomtstorlek, men man kan ifrågasätta varför tomtstorleken skulle påverka detta. Det är ju möjligheten att nyttja samfälligheten som är det intressanta. Man kan ju också se till antalet personer i varje hushåll och gå på det. Hundar ska så klart räknas in, men inte akvariefiskar (sorry, kunde inte låta bli ;) )

Jag tycker nog att det enda rimliga är att varje hushåll betalar lika del. Observera att jag skrev hushåll, om det finns en fastighet med två hushåll, t.ex. en tvåfamiljsvilla, så betalar dom dubbelt.

-MH- skrev:
Ponera istället att det ökar värdet på samtliga hus med 50 kkr. Vad är rimligast då?
:thumbup:

Jag har uppfattat det som att lantmäteriet bestämmer andelstalen när samfälligheten bildas.

O
Det vore isf det smidigaste.... då blir det svårt att tjafsa...

Se till att det blir enkelt både nu och i framtiden. Kanske ett hus försvinner eller något kommer till.

Att gå på marknadsvärden, nyttjandegrad eller något annat mer eller mindre subjektivt är ingen bra idé, gör det enkelt, mycket enkelt.

(Vi har en väg där andelstalen bestämdes utifrån hur mycket olika fastigheter använde vägen för hundra år sedan. Sedan dess har det kommit till sommarstugor, gårdar har skiftats, hela fastigheter har slagits samman, etc. Det är en otrolig röra som ingen ens orkar tänka på att peta i och det skulle kosta en förmögenhet att reda ut.)

-MH- skrev:
Ja, behöver du ens fråga det?
Däremot känns det ju ganska orimligt att alla fastigheter skulle öka med lika mycket.

Ibland måste man kanske dra det till sin spets för att alla ska förstå.

Om en av fastigheterna i samfälligheten är en liten kolonilott på 10 kvm som kanske är värd 30.000kr och en annan fastighet är en stor kåk värd 5 miljoner, då faller ditt resonemang ganska hårt.

hempularen skrev:
Jag har uppfattat det som att lantmäteriet bestämmer andelstalen när samfälligheten bildas.
Det vore ju onekligen smidigt om det vore så.
Någon som vet?

För att röra till det kan man ju också gå efter hur mycket folk beräknas anvnäda det, då är det förmodligen den med minst tomt som ska ha högst andelstal :-D

Hemmakatten
Det enda raka är att varje fastighet får en andel var. Allt annat verkar smått löjligt. Är dessutom ganska säker på att LM tycker likadant.

Jag tror faktiskt inte att en samfällighet av den typen påverkar huens värde åt vare sig ena eller andra hållet. Å ena sidan är det trevligt med grillpalts och bra med sophantering, å andra sidan kostar det i pengar och arbete. Och börjar man dividera om olika andelstal kommer förmodligen som ett brev på posten även åsikter om hur mycket arbete var och en lägger ner, hur mycket det nyttjas osv.

Hemmakatten
Men vem äger innergården just nu? Är det kommunen? Eller är det de 10 husen som har någon slags gemensamhetsyta och alltså redan äger marken? Om den 10 husen redan äger marken så behövs väl ingen ytterligare samfällighetsförening.

Att låta fastigheterna ingå i en samfällighet sänker väl snarare värdet på dem. Många potentiella köpare kommer att dra öronen åts sig.

andersmc skrev:
Att låta fastigheterna ingå i en samfällighet sänker väl snarare värdet på dem. Många potentiella köpare kommer att dra öronen åts sig.
För en samfällighet? Många?

Jag vet inte hur det är där du bor, men här i förorterna finns det väl inte ett enda (nåja) hus som inte är medlem i en samfällighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.