Byggahus.se

Hur lång tid efteråt får man fakturera?

41k läst  11 svar

1. Byggare_Anders
    Medlem Nivå 3
    Under sommaren 2011 (maj-juni med några tilläggsarbeten i augusti) hade jag en vvs-firma/rörmokare som installerade bergvärmepump i mitt hus, och i samband med detta även gjorde vissa andra rörarbeten.

Den ursprungliga överenskommelsen mellan mig och företaget var, att själva bergvärmepumpen och installationen av denna (inklusive kopplingar/anslutningar till denna) hade ett fast pris som vi var överens om, och tilläggsarbetena tillkom vid sidan om på löpande räkning + extramaterial. Låt oss säga att det rörde sig om, i runda slängar, 100tkr fast pris för den ena delen, och uppskattningsvis 30tkr för tilläggsdelen.

Företaget skickade mig en "slutfaktura" för själva bergvärmeinstallationen efter sommaren, ca september. Så nu är allt klart där.

MEN de har ännu inte skickat mig någon faktura för tilläggsarbetena.

Jag har hört att deras ekonomiansvarige är en "snål jävel" (lite Joakim von Anka) som inte ger bort pengar gratis. Men samtidigt känner jag till att företaget just senaste halvåret haft problem med personalomsättning, ny administration och lite allmän röra på kontoret, helt nya tjejer som ansvarar för databiten och korrespondens, m m.

Jag brukar göra rätt för mig, men det brukar inte vara så att jag frivilligt betalar utan en begäran först. Om någon vill ha mina pengar, får de skicka en faktura.

Hur lång tid har en näringsidkare på sig att skicka faktura efter fullbordat arbete? Finns någon tidsfrist? Utgångspunkten är väl att rätt ska vara rätt, men är denna skäliga faktureringsperiod för dessa 30tkr oändlig? Det kan ju skapa ekonomiska risker/glapp längre fram, och potential för tvister m h t bevisbörda om vilket specifikt arbete som utförts när och när, o s v.

Vad säger lagen?

2. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det är företagarens ansvar att fakturera och dom har tre år på sig.

3. D
    Anonym
    De har 3 år på sig. Föreslår att du kontaktar dem och påpekar att allt inte är fakturerat.

• Svara
  4. volvo
    Medlem Nivå 10
    Ja, man kan vänta så länge. Men man får dock inte fakturera ränta för tiden som gått så det blir ju företagaren som förlorar på det hela.

5. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    För att inte tala om att konsumenten kan förlora ROT-avdraget.

6. Byggare_Anders
    Medlem Nivå 3
    Tackar, tydliga svar. (I just det här fallet är dock ROT-avdrag ej aktuellt, då det rör sig om ett nybygge.)

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Preskriptionstiden är 3 år (som skrivits tidigare) men det förutsätter att företaget inte påminner digunder den perioden. Samma sak om du skulle ringa till företaget och efterlysa fakturan så har du brutit preskriptionstiden och de 3 åren börjar man om att räkna från ditt samtal.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Vad menar du med det? Jag har en bekant i samma situation där rotavdrag är aktuellt... tacksam för svar.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Om betalningen drar ut på tiden så faller rätten till ROT avdrag. Arbeten som utfördes under förra året måste vara betalda och ROT ansökt före ett visst datum i år. Kommer inte ihåg vilket datum det är, men har för mig att det var i Februari, dvs det är redan försent för saker från förra året.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Har haft kontakt med Klarna och dess inkassobolag och det är kundens ansvar att se till att efterlysa fakturan.
    Allt enligt Klarna.

Bakgrunden är att fakturan och påminnelserna gått till folkbokföringsadressen men personen hade flyttat därifrån utan att ändra adress.

Min tidigare erfarenhet är att preskriptionstiden skulle vara 1 år mot privatperson, men det är länge sedan.

Protte

11. L
    Medlem Nivå 4
    Det är säljarens ansvar att kräva betalning, någon skyldighet för köparen att be om att få betala kan inte jag hitta i ex köplag/konsumentköplag.

Fallet där en faktura har skickats till folkbokföringsadressen får ses som ett specialfall där säljare fullgjort sin del.

Preskriptionstiden är 3 år mot konsument, 10 år mellan näringsidkare eller två privatpersoner.

12. E
    Medlem · Nivå 22
    Och ROT ska sökas före Januari månads utgång påföljande år och fakturan ska vara betald innan man får söka.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka