10 902 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Kan styrelsen säga upp min parkering?
"mycke_nu":
låter som ett bra sätt - om man vill bli av med sin plats helt och hållet. Det funkar inte att möta ont med ont, och han som står på 2:an som är den verkliga syndaren bryr sig väl inte om hur TS bär sig åt?
låter som ett bra sätt - om man vill bli av med sin plats helt och hållet. Det funkar inte att möta ont med ont, och han som står på 2:an som är den verkliga syndaren bryr sig väl inte om hur TS bär sig åt?
Nu blev det plötsligt konstruktivt här, efter ett tag på tomgång.

Och sen får du överväga att lyfta frågan på något medlemsmöte, årsmöte eller hur det nu fungerar.
Men har du koll på hur läget öht är?
Är styrelsen populär/impopulär? Hur är andra medlemmar i föreningen, engagerade eller inte? osv osv
Är det en stark styrelse som ändå ingen är speciellt förbannad på så är det kanske du som blir överkörd hur du än gör.
Och sen får du överväga att lyfta frågan på något medlemsmöte, årsmöte eller hur det nu fungerar.
Men har du koll på hur läget öht är?
Är styrelsen populär/impopulär? Hur är andra medlemmar i föreningen, engagerade eller inte? osv osv
Är det en stark styrelse som ändå ingen är speciellt förbannad på så är det kanske du som blir överkörd hur du än gör.
Poängen var att den som kör sämst uppenbarligen ges den plats där han gör minst skada.Anna_H skrev:
Men det var inte så allvarligt menat. Det var också en poäng.
Somliga har för lite att göra... Jag måste säga att jag blir oroad över vilka problem folk har som man kan lägga så mycket tid på att driva till en jurist. Jag tycker Anna_H har sagt det bästa i denna tråden.
Hjälp dom att lösa problemet istället, tänk på att du bor i en bostadsrätt.
Hjälp dom att lösa problemet istället, tänk på att du bor i en bostadsrätt.
Det här är ingen oviktig fråga. Själva P-platsen är kanske en struntsak, men det gömmer sig viktiga principer i frågan. Dels orsaken (klantig parkerare), dels en BR-styrelse som i första hand hjälper sina vänner.cullberg skrev:
Det är värkligen inte ofta jag håller med "tio_pepe", men vad skall komma härnäst ur denna vänskapskorrupta förreningsstyrelse. Byta lägenhet med någon som stör de övriga eller betala högre avgift som komp. för annan lägenhetsinnehavare som föredrar att supa upp pengarna istället.
Staffan
Staffan
En sak man måste förstå som medlem i en mindre bostadsrättsförening är att man själv i allra högsta grad är en del av föreningen. Styrelsen är själva medlemmar i föreningen och därmed är det tyvärr natulrigt att de som suttit i styrelsen i många år blir "vänskapskorrupta", för självklart agerar man för sitt eget bästa. I den bästa av världar innebär detta samma sak som att agera för föreningens bästa, för alla medlemmar i föreningen och inte bara för styrelsemedlemmar.
Bästa sättet att komma åt sådan korruption är INTE att ställa sig som motståndare, vilket sammansvetsar dem emot "utomstående" som de tydligen ser dig och vissa andra boende som, utan att gå med i styreslen och agera inifrån, påpeka varje gång de fattar beslut som passar dem själva bäst att de ska agera för hela föreningens bästa.
Bästa sättet att komma åt sådan korruption är INTE att ställa sig som motståndare, vilket sammansvetsar dem emot "utomstående" som de tydligen ser dig och vissa andra boende som, utan att gå med i styreslen och agera inifrån, påpeka varje gång de fattar beslut som passar dem själva bäst att de ska agera för hela föreningens bästa.
Det håller jag med om, men det är inte säkert att det är möjligt i det här specifika fallet, särskilt inte i den omedelbara situationen.Anna_H skrev:Bästa sättet att komma åt sådan korruption är INTE att ställa sig som motståndare, vilket sammansvetsar dem emot "utomstående" som de tydligen ser dig och vissa andra boende som, utan att gå med i styreslen och agera inifrån, påpeka varje gång de fattar beslut som passar dem själva bäst att de ska agera för hela föreningens bästa.
För övrigt tror jag att enklaste lösningen är att den klantiga parkeraren åläggs att ha två P-platser bredvid varandra, dels för att han har en OSB (Onödigt Stor Bil), dels för att han inte kan parkera.
Redigerat:
Klicka här för att svara