2 893 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Kan jag ha hittat ett dolt fel?
Det är tänkbart att huset haft en någon annanstans från början men den här är placerad intill en yttervägg bredvid/bakom murstocken och bakom innerväggen till köket, dvs matkällaren skulle ha legat i ett annat rum än i köket. Jag är övertygad om att detta hål grävdes för att ge en ingång till ack-tankarna och sedan valde man att göra en källare när man ändå hade hålet.cem77 skrev:
Nä, du har nog rätt, det kanske inte är värt att besvära säljaren med detta. Grejen är den att han även har betett sig illa på en punkt till och därför klurade jag nu på om man kunde ta upp det här med källaren samtidigt.Odjuret skrev:Upplysningsplikten är ingenting att fundera på... För säljaren kanske aldrig eller nästan aldrig kikade i källaren, då är det svårt att upptäcka det. säljaren kanske visste om vattnet i källaren, men visste inte om att det var fel?! Det är inte olagligt å vara korkad. säljaren kan skriva i sin upplysningsplikt att det läckande röret är lagat, sedan att han använde vanlig tejp.... han ansåg att det var lagat.... Det är ett exempel på hur lite man ska bry sig om upplysningsplikten.
när det gäller TS källare så håller jag med Hempularen, det borde ha funnits tecken i källaren på att den översvämmas varje år.
Frågan är, om det verkligen är ett fel....
Oavsett.... jag skulle inte ens fundera mer på källaren, inte ens värt besväret att kontakta säljaren med.
Den andta punkten går kanske inte in under trådens rubrik men det handlar om upplysningsplikten. När vi försäkrade huset skickade försäkringsbolaget en besiktningsman som upptäckte fuktskada i golvbrunnet i ena badrummet. Det här skedde alltså någon månad efter husköpet. Det visade sig senare att samma försäkringsbolag hade upptäckt samma fuktskada några år tidigare då säljaren bodde i huset! Det finns alltså dokumenterat. En liten parantes till detta är att Anticimex missade denna fuktskada vid besiktningen (självklart gjordes en reklamation och självklart blev jag också överkörd av Anticimex, det var inte deras fel att de missade fuktskadan tycker dom)
Haha, nja, det är mer en principsak och det har frustrerat mig, kändes rätt bra faktiskt att få ur sig det här och få lite andras vinklat på problemet.Nimajneb skrev:
Sedan kan jag inte fylla igen det för där står ju ett stort expansionskärl där som i så fall skulle bli begravt
Jodå, jag börjar också leva med det. Nu står min tredje filserver på de två gamla och vattnet når inte upp till den åtminstoneFlöjten5 skrev:
Som jag har förstått det hela så väger upplysningsplikten väldigt lätt i domstolen.
Som jag skrev tidigare, det är inte olagligt att vara korkad.... (tyvärr)
Jag skulle inte försöka dra något till domstolen med hänvisning till säljarens upplysningsplikt.
Som jag skrev tidigare, det är inte olagligt att vara korkad.... (tyvärr)
Jag skulle inte försöka dra något till domstolen med hänvisning till säljarens upplysningsplikt.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu handlade et ju iofs om en säljare som kan hävda att han är dum, det betyder inte att han faktiskt är dum.
Datacentral i matkällaren, också cool!sir j david skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden