Fast väggarna tillhör väl också föreningen, så att jacka ut dem kräver väl tillstånd

Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Fast väggarna tillhör väl också föreningen, så att jacka ut dem kräver väl tillstånd
Enligt gällande rätt få du t o m riva icke bärande interna väggar i din bostadsrättslägenhet utan att föreningen har något att säga till om. Om det inte finns byggnadskulturella skäl att inte göra det, då krävs styrelsens tillstånd. Styrelsen bör då redan ha kommunicerat till medlemmarna att det finns sådana byggnadskulturella skäl.

Vad gäller lägenhetsomgivande väggar är det en annan historia. Lägenheten anses sluta vid ytlagret av dessa, så dessa får du inte ge dig på för de ligger s a s utanför lägenheten. Och bärande väggar krävs också styrelsens tillstånd för att ändra på.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här var ju en skrivning en bit upp i tråden om att man enl. säkert vatten inte får ha mer än 120 cm klenare än 75 mm till köksavlopp. Jag hittar inte var det står skrivet i säkert vatten reglerna. Men OM det är skrivet så i reglerna, så har ju styrelsen rätt här (om TS har mer än 120 cm 50mm rör.). Säkert vatten reglrna ses som definition av fackmannamässigt.
Säker Vatten har ju ingenting med dimensionering av avloppsrör att göra!
Det finns ju byggregler att följa.

BirgitS
M merbanan skrev:
Vi har ju flera olika "standarder" som beskriver hur man skall göra saker fackmannamässigt och de har ju inte alltid harmoniserat. Fackmannamässigheten kommer ju ur om en fackman tillämpat en viss lösning. Renovera en golvbrunn ska man ju inte göra (de ska ju bytas) men om man letar kan man hitta firmor som gör det. Helt plötslig så är det en fackmannamässig åtgärd i specifika fall.

Att en domstol/rätt skulle komma med ett tydligt utlåtande/prejudikat gällande hur detta ska tolkas ser jag som osannolikt. Material utvecklas ju och metoder ändras, att dra en tydlig gräns är svårt och kommer således aldrig att ske (enligt mig). Det jag tror alltid kommer vinna är rätten/skyldigheten att hålla lägenheten i gott skick.
Det räcker inte med att en enda hantverkare gör på ett visst sätt för att det ska vara fackmässigt utan det ska vara normalt för hela yrkesfacket (yrkesgruppen).

Kan ju vara så att styrelsen är försiktig med att göra avsteg från reglerna pga rädsla för att det ska bli nåt i framtiden som dom då riskerar att få skit för då.. Samt en ev kostnad för hela föreningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.