16 565 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Hantverkare gör sig okontaktbar
Såhär står det på mitt försäkringsbolags hemsida: "För att garantier och konsumenttjänstlagen ska gälla, är det alltid du som är beställare av reparationen. Skriv därför alltid avtal med entreprenören. Tänk på att tidigt informera om eventuella förändringar du vill göra."H Herbet skrev:Du beställer ingenting företagen/företaget har ett ramavtal med ditt försäkringsbolag.
Om du/ni inte har kommit överens om en annan deal.
Att du vill finna/söka info det gör du helt rätt i. Då är dubbelt så erfaren till nästa gång.
Vänder lite på frågan vad förväntar du dig av din premie du pyntar i månaden eller varje år? Menlöst att vara försäkrad om man ska göra jobbet själv
H Herbet skrev:Du beställer ingenting företagen/företaget har ett ramavtal med ditt försäkringsbolag.
Om du/ni inte har kommit överens om en annan deal.
Att du vill finna/söka info det gör du helt rätt i. Då är dubbelt så erfaren till nästa gång.
Vänder lite på frågan vad förväntar du dig av din premie du pyntar i månaden eller varje år? Menlöst att vara försäkrad om man ska göra jobbet själv..
Men du har rätt i det sista du skrev, jag väntar nog tills handläggaren är tillbaka och försöker få hjälp den vägen först.
Jodå, det vet jag. Men jag vet inte hur fredligt det skulle uppfattas även om man är vänlig. Dessutom skulle jag nog behöva vara lite uppretad innan jag tar och åker hem till honom och då är frågan hur vänligt det blir.K Katten72 skrev:Vet du vart han bor någonstans så kanske du kan ta med någon kompis och plinga på?
Alltså - jag menar ärligt att BARA för att prata och ta upp ärendet. INGET ANNAT - DET ÄR HELT MOT MINA PRINCIPER!!! Tänk på att han kanske har fru och barn, så på ett snällt, lugnt och sakligt sätt, så att han förstår att han har satt dig och familjen i skiten. Inte skrika och gorma eller se arg ut. Inte försöka skrämma på något vis. Det kommer man ingen vart med. Säg att du gärna vill ha det här löst så fort som möjligt för ni vill ju komma vidare och kunna använda rummet som vanligt igen.
De flesta människor kan faktiskt man prata med, även fast man är lite oense och kanske har gjort något tokigt. Om man försöker vara trevlig, kanske lägga in något skämt här och där. Vem vet - han kanske ändå har lite dåligt samvete gentemot er.
1. VattenledningsrörC Clossa skrev:
2. Det följer golvet för att sedan med hjälp av en 90graders böj komma upp genom golvet.
3. Vi har inkommande vatten där vattenskadan har skett. Detta rör grenar ut sig från inkommande vatten, går rakt genom golvet nedåt, gör en 90graders sväng och följer sedan golvet horisontellt genom ett rum och in i badrummet. Det är alltså inkommande vatten till badrummet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Byggahus är verkligen på väg rakt ner i avloppet....K Katten72 skrev:Vet du vart han bor någonstans så kanske du kan ta med någon kompis och plinga på?
Alltså - jag menar ärligt att BARA för att prata och ta upp ärendet. INGET ANNAT - DET ÄR HELT MOT MINA PRINCIPER!!! Tänk på att han kanske har fru och barn, så på ett snällt, lugnt och sakligt sätt, så att han förstår att han har satt dig och familjen i skiten. Inte skrika och gorma eller se arg ut. Inte försöka skrämma på något vis. Det kommer man ingen vart med. Säg att du gärna vill ha det här löst så fort som möjligt för ni vill ju komma vidare och kunna använda rummet som vanligt igen.
Det första jag gjorde var att kontakta försäkringsbolaget. Som i sin tur sa att dom har inga snickare i närheten av där jag bor och att jag därför får anlita vem jag vill och så tar försäkringsbolaget kostnaden för det. Så allt är gjort via försäkringsbolagA Agility skrev:Du skulle ha tagit kontakt med ditt försäkringsbolag, inte någon hantverkare. De har kontrakterade företag/hantverkare som utför jobbet. Så var det för mig och mitt försäkringsbolag, när jag fick en vattenskada. Hur det går nu, när du har anlitat ”Nisse på hörnet”, som dessutom klantat till det, vet jag inte… Men kontakta försäkringsbolaget snarast. Hoppas de är snälla och att det löser sig.
Det är inte dyrt och inte svårt att fixa röret själv, jag hade inte orkat jaga en hantverkare för det lilla men jag hade heller inte betalat för ett halvdant jobb.P Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
Är det bara att bita i det sura och betala det själv? Vad skulle ni gjort?
//Peter
Ska ni ha rör dragna någon annanstans så kan ni ju dra om röret dit, det kräver ju en röris men då får ni ju nytta av det. Om ej så hade jag pluggat det under golvet o låtsats som ingenting, så liten risk att det ska läcka men jag hade hyrt in en ny röris så det blir ordentligt gjort, måste ju gängas o skruvas.
FB betalar ju.
Jag hade en röris som skulle installera min panna. Han kom o satte in ett par rör sen kom han inte tillbaka. Jag vägrade betala o det gick bra. Tog in en ny, samma sak, han dök aldrig upp. Sa hela tiden att han skulle komma på måndag men kom aldrig o hörde aldrig av sig men jag trodde honom varje gång. Tog ett år innan jag fick tag på en mästare som fixat allt så fint. Han fick jag på referens.
Jag skrev mail till dessa med anmodan om att dom skulle höra av sig inom viss tid o gjorde dom inte det så ansåg jag att vårt samarbete var över o att jag inte förväntar någon faktura för ett jobb som inte är gjort.
Hantverkare är nya tidens kriminella tycker jag.
Ursäkta mig för er som är ärliga, jag vet att ni finns ❤️ och ni är värda guld!
Men vissa kan bete sig hur som helst där jag själv skulle fått sparken direkt om jag jobbat på det viset. Nu släpper jag inte in någon här utan att jag själv får hantlanga. Allt för många fuskjobb o fel som jag måste rätta till själv sen och det blir alltid bäst om jag själv är med o jobbar, alltid frågor som dyker upp som jag kan besvara direkt, inga missförstånd. Dessutom har jag koll på tiden. Saltad räkning är vanligt.
En som bytte brunnspump skrev att det tog 8 tim. Han glömde att jag var med o jobbade o att det tog 3 tim! Så här är det hela tiden tills man hittar några man kan lita på. Men jag har kysst många grodor innan jag hittat mina prinsar som gör som jag säger, inte som dom tycker. Tror det handlar om att jag är kvinna också o inte förväntas fatta nåt. Men jag har renoverat mitt ruckel i 10 år o vet exakt hur mitt gamla hus ska återställas men jag kan inte o får inte göra allt själv, annars skulle jag gjort det.
Jag har haft hantverkare som stulit isolerade vattenrör av mig för 5000 spänn. Men går inte att bevisa...
Mitt råd ta referenser helst från vänner, grannar o såna. Hyr in en ny röris o diskutera lösningar. Själva röret o kopplingen kostar kanske en hundring.
Redigerat:
Jo, men det är du som anlitat snickaren som du nu inte får tag i, inte försäkringsbolag?
Även om försäkringsbolaget sagt hur du ska göra så är det inte deras problem att snickaren klantade till det.
Även om försäkringsbolaget sagt hur du ska göra så är det inte deras problem att snickaren klantade till det.
Så märkligt. Är det FB som bestämmer vilken hantverkare du ska anställa?.Ja så är det nog.P Peter Karlsson5655 skrev:
Hade myror här, åt upp mina fönster. Då skickade faktiskt FB en gubbe som sanerade.
Lärt mig på detta att alltid sätta en deadline förutom.på dom hantverkare jag lärt mig lite på.
Nu ska jag snickra staket på vinden o trappräcke det kan jag iaf fixa själv.
Har inte din försvunna hantverkare en ansvarsförsäkring som skyddar honom om han råkar förstöra något under sitt arbete?P Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
Är det bara att bita i det sura och betala det själv? Vad skulle ni gjort?
//Peter
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden