Vi planerar sälja avstyckad tomtfastighet (sjötomt) på ö som endast kan nås med båt. Den avstyckade fastigheten är rågranne till vår stamfastigheten och har en stenig och långgrund strand, som helt omöjliggör egen båtbrygga tyvärr. Vi funderar nu på att upplåta stamfastighetens befintliga brygga till den nya fastigheten kopplat till försäljningen, genom ett avtalsservitut.

Vi behåller alltså stamfastigheten och vi känner att det är en viss risktagning att upplåta "vår" brygga till "ny" granne för all framtid. Även om det är mer än 100 meter från stamfastighetens hus och bryggan, så är det mycket insyn från bryggan mot stamfastighetens hus.

Men, man kan ju som bekant inte både äta kakan och behålla den. Vi tänkte dock försöka begränsa användandet av den gemensamma bryggan genom skrivelsen i avtalsservitutet.
Ungefär så här (typ):

========================================================================
Avtalsservitut brygga på fastighet y:yy
§1
Fastighet xx har rätt, i obegränsad tid, att nyttja bryggan vid fastighet yy. Bryggan ska används av båda fastigheterna, en båt vardera, sida vid sida, med maxstorlek på båtarna 8x2.5m. Båtplatserna separeras med Y-Bom. Kostnader för framtida underhåll av träbrygga och y-bom ska delas lika 50/50%

§2
Fastighet xx får använda bryggan, i obegränsad tid, i syfte att där anlägga sin båt och vid bryggan lasta material och varor etc, som är i enlighet med fritidhusboende.

§3
Bryggan får EJ av fastighet xx användas i andra ändamål än ovan §2. se även förtydligande §4.


§4
Fastighet xx får EJ använda brygga eller uppehålla sig på markområdet på yy en längre tid än vad som behövs avlastning/pålastning av båt. Exempel på ej tillåtna aktiviteter är t.ex fiske, badande, solbadande, grillning etc.
Fastighet xx får ej vid brygga eller på mark yy lagra upp eget material av något slag, t.ex varor, material, bränsledunkar, kärror, etc. annat än temporär lagring nödvändig under avlastning/pålastning.


Köpare av xx, genom underskrift av detta servitut, förbinder sig att följa reglerna angivna §1-§4
Grovt återkommande oaktsamhet att efterfölja §2-§4 ger fastighet yy rätt att annulera detta servitut


Detta servitut och dess åtaganden båda parter följer med fastigheterna, även vid framtida ägarbyten.



Signatur xx Signatur yy
====================================================================

Vad tror ni, kan man skriva så här? Vad skulle ni skrivit annorlunda?


För information, så kommer xx ha mycket bra möjlighet till eget trädäck/altan etc vid sin egen strand på sin egen tomt (strandskyddsproblematiken utredd). xx har bara 10 meter från bryggan till sin egen tomtgräns xx. Om köpare ogillar skrivelsen i servitutet behöver de heller inte köpa fastigheten, dvs servitutet är inget som påtvingas någon.
 
Skall börja med att säga att servitut är ett område där jag har väldigt lite kunskaper.

Jag är tveksam om ett servitut får stipulera ansvar för underhållskostnader.

Att skriva in en rätt att annuellera ett servitut är med stor sannolikhet inte giltigt. Det finns regler i lagen om hur och när ett servitut får avskaffas, är rätt övertygad om att man inte kan ändra den delen.

Jag är också tveksam till om man kan begränsa användningen av bryggan på det viset som du vill göra i texten, antal båtar, storlek osv. I så fall skulle jag tro att man istället får begränsa servitutet till visst antal meter av bryggan. Men att då hindra att de lägger till med hela sin båtklubb ut mot vattnet tror jag inte går.

Jag tror också att man skall ha en mera allmän formulering om rätten att ta sig till o från bryggan. I stil med en bestämd stig (servitutsområde) där passage till och från bryggan får ske. Då är det underförstått/standard att området inte får användas för upplag.

Det bör gå att formulera (vet ej hur) att bryggan bara får användas för att lägga till med båt, inte badbrygga. Men det förutsätter att bryggan och området runt den ligger inom hemfridzonen till er huvudbyggnad, annars har både grannen och alla andra rätt att vistas där enl. allemansrätten.

En fundering är ju hur grannen skall kunna transportera ut byggn material om det skall byggas ett hus? Blir det via den här bryggan, eller gör man en annan lösning? Jag kan tänka mig att det i så fall kan bli tal om att köra med mindre eller större transportfordon.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Oavsett om du kan skriva in en klausul om underhållskostnader, så finns där en källa till framtida tvister. För så länge ni inte bildar en samfällighetsförening (kräver fler medlemmar, dyrt) så gäller att ni måste vara överens om ett gemensamt underhåll.

Man kan tänka sig att båda är överens om att det skall täckas 50/50. Men ägare A kanske tycker att bryggan är OK, ägare B kanske vill byta ut hela bryggan. Eller att A tycker det räcker att byta två murkna plankor, där B vill renovera underredet även under vatten osv.
 
Är tomten osäljbar utan access till din brygga? Även om du inte tycker det är rimligt att bygga en så lång brygga som krävs så kanske det inte är ett problem för din tilltänkta köpare. Det GÅR alltid att bygga en brygga.

Om du ändå vill ge tillgång till din brygga, varför ge en temporär nyttjanderätt istället? Då kan ni lära er vad det innebär att dela brygga och avtalet är inte för evigt. För evigt, är väldigt väldigt länge.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Är tomten osäljbar utan access till din brygga? Även om du inte tycker det är rimligt att bygga en så lång brygga som krävs så kanske det inte är ett problem för din tilltänkta köpare. Det GÅR alltid att bygga en brygga.

Om du ändå vill ge tillgång till din brygga, varför ge en temporär nyttjanderätt istället? Då kan ni lära er vad det innebär att dela brygga och avtalet är inte för evigt. För evigt, är väldigt väldigt länge.
För evigt skrämmer mig också. Allt går säkert, men till ett väldigt högt pris. Tyvärr är den nyavstyckade tomtens strand väldigt utsatt. En brygga, som håller mot islossning på våren och vågorna under sommaren skulle kosta mer än själva tomten.
 
MathiasS skrev:
Är tomten osäljbar utan access till din brygga? Även om du inte tycker det är rimligt att bygga en så lång brygga som krävs så kanske det inte är ett problem för din tilltänkta köpare. Det GÅR alltid att bygga en brygga.

Om du ändå vill ge tillgång till din brygga, varför ge en temporär nyttjanderätt istället? Då kan ni lära er vad det innebär att dela brygga och avtalet är inte för evigt. För evigt, är väldigt väldigt länge.
Nästan osäljbar skulle jag vilja säga. Tyvärr
 
hempularen skrev:
Oavsett om du kan skriva in en klausul om underhållskostnader, så finns där en källa till framtida tvister. För så länge ni inte bildar en samfällighetsförening (kräver fler medlemmar, dyrt) så gäller att ni måste vara överens om ett gemensamt underhåll.

Man kan tänka sig att båda är överens om att det skall täckas 50/50. Men ägare A kanske tycker att bryggan är OK, ägare B kanske vill byta ut hela bryggan. Eller att A tycker det räcker att byta två murkna plankor, där B vill renovera underredet även under vatten osv.
Ett alternativ skulle vara att inte skriva någonting alls om underhållskostnader, men det borde i så fall innebära ytterligare oklarhet vad som gäller, tycker man.
 
Om bryggan inte ligger i er hemfridszon (vilket inte är troligt med 100 m till huset) så kan ni inte förbjuda badande och fiske där vare sig för grannen eller någon annan.

Servitutet kan upphävas bara om parterna är ense om det, eller om det beslutas av Lantmäteriet. Så den biten kan du skippa helt, den kommer inte att gälla.

Ska grannen bara få lägga till med sin egen båt, aldrig ta emot besökare?

Håller med om mycket av det Hempularen skriver om detaljreglering av t.ex. båtstorlek. Om det inte är enskilt vatten så borde du inte kunna reglera vad grannen gör på vattenytan utanför bryggkanten, bara användandet av det som är din egendom dvs. bryggan i sig.

Antingen bestämmer du över bryggans underhåll själv och då kan du inte kräva betalt av grannen. Eller så har grannen ett underhållsansvar, men då har han också beslutanderätt över vilket underhåll som ska göras och hur. Du kan inte ha all beslutanderätt själv samtidigt som du obegränsat fakturerar grannen för kostnaderna. (vilket jag uppfattar är det du vill uppnå)

Sättet att formulera sig som att grannen förbjuds göra saker är olämplig. Tala istället om vad servitutet omfattar och inte, genom att precisera dess gränser.

rätt att använda båtplats vid brygga
för användning som hör i hop med fritidsboende
max storlek/del av brygga e.dyl.
förvaring/upplag får endast förekomma tillfälligt i den utsträckning det behövs i samband med lastning/lossning
Innefattar inte annan användning av bryggan som inte är knuten till behovet av transporter etc. till fastigheten
ev. att grannen ska dela underhållsansvaret tillsammans med ägaren
ev. detaljer om väg från bryggan till grannens tomt
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
jokomoko skrev:
Ett alternativ skulle vara att inte skriva någonting alls om underhållskostnader, men det borde i så fall innebära ytterligare oklarhet vad som gäller, tycker man.
Nej, mycket tydligt. Du äger bryggan, du ansvarar för och bekostar underhållet av din egen egendom.
Ingen tvingande förpliktelse finns för någon annan att göra det.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Korvgubbe
Nu tänker jag högt här men, hur fungerar det att hyra ut en båtplats vid bryggan?
Då borde du kunna avsluta det hela (relativt) snabbt och enkelt om problem uppstår, samtidigt som du får in lite pengar som kan täcka underhåll, samt att det kanske är enklare att reglera vad som gäller kring användningen av bryggan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Låter som en mycket bättre ide.
 
P
Bra för TS men kanske mindre bra för den tilltänkta grannen? Hur skall denne kunna säkra tillgång till sin fritidsbostad?
 
Genom att bygga en brygga om man inte litar på hyresmöjligheten.

Sälj tomten med hyra, går inte det, fundera på servitut.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
En ovanlig åtgärd vore att bygga ett båthus, och upplåta en plats åt grannen. Kanske med setvitut?
En plats som är avsedd för lagom stugåkarbåt. Ett båthus av norrländs modell med avsedd längd, bredd och höjd för varsin båt. I norrland står båthusen en bit in. Så inte havsisen kommer åt. Bryggan blir privat badbrygga åt stamfastigheten. Bättre kan det knappast bli! Underhållet står stamfastigheten för som någon var inne på. Mvh, PerOF
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer.

Måste nog fundera lite :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.