Köpte en begagnad bil (från 2018) för ca 500kSEK av firmaA för ca ett år sen. Vi upptäckte aldrig ett skumt elfel förrän på vägen hem från firmaA och kontaktade dom direkt.

FirmanA som inte säljer det här bilmärket har varit hjälpsamma och betalat för felsökning på märkesverkstad men märkesverkstaden har inte lyckats lösa detta problem nu trots att bilen varit inne 10ggr. FirmaA har kontinuerligt varit med och godkänt olika arbeten/delbyten som märkesverkstaden föreslagit.

Gången har ungefär varit att märkesverkstaden vet vad felet är, bilen lämnas in och lagas inte och nästa möjliga tid är om 1månad men då vet dom vad som ska göras, och så har det hållit på nu 10ggr och 1år.

För mig är det ett ca 3-4h projekt varje gång bilen ska in då märkesverkstaden ligger 5mil från där jag bor. Dessutom är det svårt att kombinera med heltidsjobb dessa dagar. Ibland har märkesverkstaden bjudit på lånebil.

När jag lyft till firmaA att vi borde kanske se över möjligheten att låta köpet gå tillbaka har dom sagt att den ska lagas.

Bedömningen är att FirmaA minst lagt 50-100kSEK på dessa felsökningar hittills.

Nu trycker jag hårdare mot firmaA att nu får vi inse att bilen inte går att laga och vi har varit tillmötesgående och vill att köpet går tillbaks. Det har eskalerats internt hos dom.

Vad är ett rimligt utfall av ett sånt här fall? Vi har haft bilen i ett år och kört ca 1500mil med den. Bilen är förövrigt bra men funkar inte helt elektriskt.

Lämna tillbaka bilen
Kontakt ARN. Företagen har haft tid på sig att lösa detta..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för bil?och fel?
Byt verkstad...

Tänkte om det finns någon standard för hur ett återköp ska gå till. Är det helt öppet för förhandling eller finns praxis?

Enklast och bäst för mig är ju förstås att jag lämnar in bilen och får tillbaks pengarna som jag betalade för ett år sen. Då har vi ju förutom mecket haft bil typ gratis i ett år. Samtidigt har vi ju servat, besiktat, lagt ner mycket tid på bilen, levt i ovisshet etc.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för bil?och
S Snömodd skrev:
Tänkte om det finns någon standard för hur ett återköp ska gå till. Är det helt öppet för förhandling eller finns praxis?

Enklast och bäst för mig är ju förstås att jag lämnar in bilen och får tillbaks pengarna som jag betalade för ett år sen. Då har vi ju förutom mecket haft bil typ gratis i ett år. Samtidigt har vi ju servat, besiktat, lagt ner mycket tid på bilen, levt i ovisshet etc.
Jag har haft likadan case för länge sedan..
Fick tillbaka hela summan + mina utgifter (förlorad arb inkomst i form av extra utrustning på nästa bil).
Du skall ta allt tid och pengar du har lagt.
Specificera dina utgifter. Firman kommer att försöka dumpa värde minskning på dig (som om du skall sälja bilen till de).
Är det fel nivå av säljare du pratar med, eskalera till högre chef. Slösa inte tid med underhuggare.

Men först rådfråga med ARN

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
S Snömodd skrev:

Om bilfirman är seriös bör de ha mallar för sånt här. När vi var i samma sits, dock inte en lika utdragen historia, så betalade bilfirman tillbaka hela beloppet, minus en viss summa beräknad på antal mil vi kört och kanske nåt mer.

Vi hade bilen i typ 3-4 månader och körde den ganska sparsamt, delvis för att den måste in på verkstaden flera gånger. Vi betalade 70k för den och fick tillbaka typ 65-67k. Kändes helt okej.

Att få tillbaka hela köpesumman känns som ett långskott.

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
P
Kilrain Kilrain skrev:
Konsumentköplagen säger att säljaren har tre försök på sig att åtgärda felet. Därefter kan köparen häva köpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.